Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Voor iedere auto worden bovendien dezelfde onderdelen gebruikt en de belangrijkste onderdelen zijn verzegeld.
Het gewicht van de bolides spreekt eveneens in het nadeel. De huidige topsnelheden die in de NASCAR genoteerd worden, liggen rond de 321 kilometer per uur. Dat is aanzienlijk langzamer dan de F1 en IndyCar. NASCAR heeft ook de minste acceleratie: het duurt 3,4 seconden om van 0 naar 96 kilometer per uur op te trekken.
Op de baan van Daytona ligt de gemiddelde snelheid rond de 250 kilometer per uur. Vanwege de smalle baan moeten de coureurs er sinds 1987 namelijk met een snelheidsbegrenzer rijden.
Cilinderinhoud: 358in³ (5.86l), stoterstang-V8 motor. Versnellingsbak: 4 versnellingen, manueel. Gewicht: 1455 kg zonder coureur, 1545 kg met coureur. Vermogen: 865 PK (645 kW) zonder restrictie; 445 PK (332 kW) met restrictie (op sommige circuits).
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
De auto's in de NASCAR Whelen Euro Series
Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Voor iedere auto worden bovendien dezelfde onderdelen gebruikt en de belangrijkste onderdelen zijn verzegeld.
Het mocht dan een moment niet mee hebben gezeten vandaag met de accu, hard ging Max Verstappen wel op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De Nederlander noteerde de hoogste topsnelheid: 331,2 kilometer per uur.
De auto gaat naar verwachting tussen de $30.000 en $35.000 dollar opbrengen, niet gek voor 700 pk!
Op de Super Speedways (ovals met een lengte van 4 km) worden de remmen nooit gebruikt, behalve bij het inrijden van de pits of bij een gele vlag. Op de Intermediates (ovals van 1,6 tot 4 km) worden de remmen slechts in zeer beperkte mate gebruikt, terwijl op de Short Tracks gedurende de gehele bocht geremd.
De grote teams hebben vier auto's (en dus vier coureurs), maar er zijn ook teams met twee of maar één ingeschreven auto. De Daytona 500 gaat in principe over tweehonderd ronden (dus 500 mijl), maar de auto's mogen niet achter de pacecar finishen. Dan komen er wat ronden bij.
Ze halen in 2,8 seconde de 100 kilometer per uur dankzij de 250 kilowatt aan kracht. Een Formule E-auto weegt zo'n 903 kilogram en dat ligt vooral aan de batterij die zo'n 385 kilo weegt. Die batterij gaat makkelijk een hele race mee: de races zijn ook wat korter dan die van de Formule 1: ze duren drie kwartier.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
Fernando Alonso is zijn voorbereiding voor de Indy 500 prima begonnen. Hij reed de hoogste topsnelheid in Indianapolis tijdens een test sessie voor 'rookie and refreshers'. Alonso reed op de Brickyard in de McLaren-Honda-Andretti Autosport Dallara een topsnelheid van 221,634 mph, wat bijna 357km/u is.
1. SSC Tuatara. De SSC Tuatara met een topsnelheid van 508 km/u is veruit de snelste auto op het moment.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
De meeste coureurs zijn begonnen met karten, zo ook bijvoorbeeld Max Verstappen op deze kartbaan in België. De kartsport is gemakkelijker om in te stromen en daarnaast toegankelijk voor kinderen; de autosport is meestal pas vanaf ongeveer 15 jaar mogelijk.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Het maximale vermogen dat de MGU-K kan produceren is 120kW, wat ongeveer 160 pk is. Om elektrisch vermogen tijdens de start te voorkomen, wat wellicht zorgt voor een boost bij de start, is het gebruik ervan onder een snelheid van 100 kilometer per uur verboden.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Formule 1 auto's hebben het vermogen om in slechts circa 2,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te gaan. Het vervolgens optrekken tot 300 kilometer per uur neemt nog eens zo'n 8 seconden in beslag. Dit komt er dus op neer dat een Formule 1-auto in zo'n 10,5 seconden van 0 naar 300 kilometer per uur kan gaan.
Ook in de Formule 1. Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
De reglementen hebben bepaald dat er per race minimaal 305 kilometer verreden moet worden. Dat betekent dat de coureurs soms een extra ronde moeten rijden om de minimale afstand te kunnen behalen. Aangezien deze afstand vast staat voor iedere race, verschilt het aantal rondes bij ieder circuit.