Er zijn geen wettelijke minimumsnelheden voor voertuigen. Om op een autoweg te mogen rijden, moet een voertuig minimaal 50 km/uur kunnen rijden, voor autosnelwegen is dat 60 km/uur. Dit betreft de constructiesnelheid.
Een minimumsnelheid is er niet. Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur.
Maximumsnelheid autowegen (N-wegen)
Op onze autowegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h. Een autoweg wordt aangeduid door een blauw bord met een auto. Een N-weg waar 100 km/h gereden mag worden is herkenbaar aan een dubbele doorgetrokken streep met een groene vulling.
EEN DUBBELE MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
De markering betekent dat u maximaal 80 km/uur mag rijden tenzij verkeersborden een lagere snelheid aangeven. De dubbele onderbroken middenstreep geeft aan dat inhalen hier wel is toegestaan, maar dat u daarbij extra moet oppassen.
Er is geen minimumsnelheid die je moet rijden. Er zijn wel regels over de voertuigen die op een weg mogen komen. Een auto moet minimaal een bepaalde snelheid kunnen en mogen halen.
Nochtans zag veiligheidsinstituut VIAS “meer positieve dan negatieve effecten”. De maximumsnelheid op onze autosnelwegen bedraagt 120 km per uur. Maar er bestaat op dit type wegen ook een verplichte minimumsnelheid, namelijk 70 km per uur.
Op de meeste wegen geldt er geen minimumsnelheid.Een uitzondering geldt voor autosnelwegen waar je minstens 70 km/u moet rijden. Ook als er geen minimumsnelheid geldt, riskeer je echter een boete als je te traag rijdt.
Voor motorvoertuigen op autosnelwegen geldt een maximum snelheid van 130 km/u. Voor motorvoertuigen op een autoweg geldt een maximum snelheid van 100 km/u. Voor motorvoertuigen op andere wegen geldt een maximum snelheid van 80 km/u. Voor T-100 bussen geldt een maximum snelheid van 100 km/u.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur.Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden.
De nieuwe strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die je op die weg mag rijden: dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur); Kantstreep is altijd doorgetrokken. dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur; Kantstreep is altijd onderbroken.
De snelheid op provinciale wegen moet omlaag van 80 naar 60 kilometer per uur om verkeersongelukken te voorkomen. Daarvoor pleit Veilig Verkeer Nederland (VVN). Van alle dodelijke verkeersongelukken vindt 41 procent plaats op provinciale wegen, blijkt uit cijfers van de politie.
Mag een 45km auto op een 80 km weg rijden? Het antwoord is: Ja. Een 45 km auto mag rijden op 50-, 60-, 70- en 80-wegen. Op 80-wegen geldt regelmatig een uitzondering waarbij de weg verboden is voor langzaam verkeer en dus ook voor 45 km auto's.
Een 80-kilometerzone is in Nederland een traject van een autosnelweg waar de maximumsnelheid is verlaagd tot 80 km/u. Deze maatregel wordt in de meeste gevallen in combinatie met een trajectcontrole ingevoerd om bijvoorbeeld milieuvervuiling en/of geluidsoverlast terug te dringen.
Op een autoweg mag je maximaal 100 kilometer per uur rijden. Toch mag je op sommige van deze wegen maximaal 80 of 70 kilometer per uur. Op N-wegen is de maximale snelheid tussen de 80 en 100 kilometer per uur.
In Duitsland gelden een aantal andere regels dan in Nederland. Daarnaast is het verplicht om bepaalde veiligheidsaccessoires in de auto te hebben. Je kunt daarnaast te maken krijgen met milieuzones, waarvoor een sticker moet worden aangevraagd.
Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
Snelheidsboetes voor automobilisten
Te hard rijden kost in Duitsland inderdaad minder dan in Nederland: wanneer je in Duitsland 10 kilometer per uur te hard rijdt, kost je dat slechts 10 euro. Een snelheidsovertreding van 25 kilometer per uur wordt al iets duurder: 80 euro.
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen.
Binnen de bebouwde kom: maximaal 48 kilometer per uur / 30 miles per hour. Buiten de bebouwde kom: maximaal 96 kilometer per uur / 60 miles per hour. Autowegen: 112 kilometer per uur / 70 miles per hour. Autosnelwegen: 112 kilometer per uur / 70 miles per hour.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
Sinds een jaar of drie gaat het om 70.000 overtredingen per jaar! Dan nu de schokkende bedragen. Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!
Wist je dat er jaarlijks zo'n 650 verkeerboetes worden uitgeschreven voor te traag rijden? Ook traag rijden brengt de verkeersveiligheid in het gedrang en dus volgt er een boete van €55. Enkel op de autosnelwegen geldt een minimumsnelheid.
JA. In theorie kan je een boete krijgen, omdat je te traag rijdt. In de praktijk zal dat niet zo vaak gebeuren, tenzij je anderen daardoor in gevaar brengt. In de wegcode staat dat je de 'normale gang' van andere bestuurders niet mag hinderen door 'abnormaal traag' te rijden wanneer daar geen geldige reden voor is.