In Italië gelden verschillende snelheidslimieten. Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u. Buiten de bebouwde kom is dit 90km/u en op autowegen mag je maximaal 110 km/u. Op de Italiaanse snelwegen is de snelheidslimiet 130 km/u.
De Italiaanse autosnelwegen (autostrade) herken je aan hun groene borden. Hier mag je maximaal 130 km/h rijden. Is het autosnelwegbord blauw van kleur, dan heb je te maken met een superstrade. Deze hebben vaak twee rijstroken per rijrichting, maar toch mag je hier maar 110 km/h rijden.
Een strada statale (mv. strade statali) is een weg van "nationaal belang" in het beheer van de nationale overheid van Italië. De prefix is SS. De strade statali worden onderhouden door de ANAS (Azienda Nazionale Autonoma delle Strade), de nationale wegbeheerder van Italië.
Prijzen verkeersboete Italië
Volgens de ANWB ben je het volgende kwijt als je te hard rijdt in Italië: Tot 10 km/u: vanaf € 41,-11 tot 40 km/u: vanaf € 175,-41 tot 60 km/u: vanaf € 532,- + eventueel een ontzegging van de rijbevoegdheid van één tot drie maanden in Italië
Italië is de ongeslagen Europese kampioen in een heel speciale discipline. Het land heeft meer dan 11.000 permanente flitspalen, plus talloze mobiele flitspalen die worden beheerd door lokale overheden.
Italiaanse boetes voor te hard rijden
Hieronder staan de snelheidsboetes die u in Italië zult zien: Tot 10 km/u over de limiet – boete tot € 75.Van 11-40 km/u over de limiet – boete tot € 175.Van 41-60 km/u over de limiet – boete tot € 760 (kan leiden tot intrekking van het rijbewijs tot maximaal 3 maanden)
Soms staat er onder de P een symbool van twee hamers met een tijd erachter. Dit bord betekent dat je tussen bepaalde tijdstippen moet betalen: daarbuiten is parkeren gratis. Verder, als er op een bord in een wijk "Parcheggi riservati ai residenti" staat, betekent dit dat je hier niet mag parkeren.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
In Italië is het verplicht om een veiligheidshesje voor iedere inzittende en een gevarendriehoek mee te hebben. Een verbanddoos, reserveband, brandblusser en reservelampen zijn niet verplicht, maar zijn natuurlijk wel aan te raden.
In Italië is een helm verplicht voor kinderen tot 12 jaar. Als je ouder bent niet, maar het valt wel aan te bevelen. Zeker meer naar het zuiden zijn fietsen op straat in de steden een zeldzaamheid. Fietspaden zijn er weinig en veel andere verkeersdeelnemers zijn nog niet echt gewend aan fietsers op straat.
ANAS, ook gestyleerd als anas en ook vaak uitgeschreven als Strade ANAS, is de afkorting van Azienda Nazionale Autonoma delle Strade Statali, oftewel de Autonome nationale dienst voor de staatswegen in Italië. Het is de Italiaanse uitvoeringsorganisatie voor aanleg, beheer en onderhoud van wegen in beheer van de staat.
De juiste snelheid, en aanvullende bepaling, staat altijd op de borden langs de weg aangegeven. Twijfel je en is er geen bord in de buurt, kijk dan op de hectometerpaaltjes, daar staat de snelheid ook op aangegeven.
Let op de Italiaanse verkeersborden: groene borden geven snelwegen aan, blauwe zijn voor voorstedelijke wegen en witte voor stedelijke wegen . Overschrijd de maximumsnelheid niet: 130 km/u op snelwegen, 110 km/u op hoofdwegen, 90 km/u op secundaire en lokale wegen, 50 km/u in de bebouwde kom.
In Italië heb je geen tolvignet nodig. Bij tolpoorten kun je tol betalen met een tolbadge, een creditcard of contant geld. Betalen met een Nederlandse bankpas is op veel wegen mogelijk, maar het is aan te raden om een creditcard achter de hand te hebben. Bij sommige tolpoorten kun je alleen achteraf betalen.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Helemaal geen middenstreep
Bij deze markering is de maximumsnelheid doorgaans 60 km per uur. Maar dat moet wel door de borden zijn aangegeven. Staan die borden er niet, dan is het 80 km per uur.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
Houd in Italië rekening met zakkenrollers en diefstal, vooral op drukke plekken en tijdens het toeristische hoogseizoen. Bezoek geen afgelegen straten, wijken of parken. Let extra op in het openbaar vervoer, op de luchthavens en als u populaire attracties bezoekt.
In Italië gelden verschillende snelheidslimieten. Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u.Buiten de bebouwde kom is dit 90km/u en op autowegen mag je maximaal 110 km/u.Op de Italiaanse snelwegen is de snelheidslimiet 130 km/u.
Het is in Italië verboden om zelf lpg te tanken, maar benzine en diesel mag je wel zelf tanken zonder hulp van een medewerker. (De aanduiding SERV van servito bij een pomp betekent dat je daar bediend wordt en de aanduiding SELF of Fai da te betekent dat het om een zelfbedieningspomp gaat.)
Het land staat bekend om zijn heerlijke keuken, rijke geschiedenis, prachtige kusten en unieke natuur, dus genieten ga je sowieso. Italianen zijn echter ook berucht om hun rijgedrag. Bereid je dus goed voor op je roadtrip voor je de Italiaanse wegen opgaat. Het is slim als je de Italiaanse verkeersregels kent.
Italiaanse wetten staan een tolerantie van 5% (minimaal 5 km/u) op snelheidslimieten toe. Boetes zijn over het algemeen erg duur.
Als u een bericht ontvangt waarin u wordt gevraagd om naar het juridische kantoor te komen om een ticket/administratieve boete op te halen of als het per e-mail naar u wordt verzonden, negeer het dan niet . Het juridische kantoor zal indien nodig contact opnemen met uw supervisor, eerste sergeant of commandant.