De afslag verloopt na het einde van de uitvoegstrook en het 'UIT' bord met een (flauwe) bocht van de snelweg af. Wanneer de bocht flauw is kan men deze met 80–100 km/u nemen, bij scherpe bochten wordt vaak 60 km/u aangeraden.
Maximumsnelheid: 130 kilometer per uur
Dat heeft te maken met de veiligheid (denk aan korte afritten of scherpere bochten), het landschap (natuurgebieden), het milieu (uitstoot) of overlast voor omwonenden. Tussen 19.00 – 06.00 uur is de maximum snelheid op de meeste autowegen 130 of 120 kilometer per uur.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur.Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend! De onderbroken zijstrepen laten de weg smaller lijken, zodat u langzamer gaat rijden.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
De juiste snelheid, en aanvullende bepaling, staat altijd op de borden langs de weg aangegeven. Twijfel je en is er geen bord in de buurt, kijk dan op de hectometerpaaltjes, daar staat de snelheid ook op aangegeven.
Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt. In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
De groene middenstreep op de weg is alom bekend, maar de provincie Utrecht brengt nu ook paarse strepen aan. Onder meer op de provinciale weg tussen Baarn en Hilversum. Door de paarse streep moet duidelijk worden dat de maximumsnelheid niet langer 80 kilometer per uur is, maar 60.
Ook wanneer je te traag rijdt kan je een boete krijgen: "Je mag geen andere bestuurders hinderen" Niet alleen wie te snel rijdt, maar ook wie te traag met de wagen rijdt, kan daarvoor beboet worden.
Van 100 naar 130
De kogel is door de kerk. In het zogenoemde Hoofdlijnenakkoord dat de PVV, VVD, NSC en BBB zijn overeengekomen staat dat de maximumsnelheid op de snelweg 'daar waar het kan' wordt verhoogd naar 130 km/h. Begin 2020 ging de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen van 130 km/h terug naar 100 km/h.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
130 kilometer is ongeveer 80,78 mijl .
Je mag 130 km/u rijden op de autosnelweg als er geen beperkende borden staan. In Nederland zie je echter zelden stukken snelweg zonder enige beperking. Meestal staan er borden die lagere snelheden aangeven, afhankelijk van het tijdstip of de locatie. Hier mag je overdag 100 km/u, na 7 uur 's avonds mag je 130 km/u.
Volgens de verkeersregels mag u een auto niet op de snelweg slepen. Dit kan alleen met auto's die speciaal voor dit doel zijn ontworpen. In dergelijke situaties moet u er echter rekening mee houden dat de auto naar de dichtstbijzijnde afrit van de snelweg wordt gesleept. U mag niet meer dan één voertuig slepen.
Een afrit of uitvoeging van een autosnelweg is een rijstrook met beperkte lengte waarop bestuurders snelheid kunnen minderen om uit te voegen (dus om de hoofdrijbaan te verlaten). Dit is de uitvoegstrook. Een afrit maakt over het algemeen deel uit van een aansluiting of knooppunt.
Op wegen met een paarse streep mag je maximaal 60 km/u rijden. Er is gekozen voor een kleur zodat bestuurders er extra op gewezen worden dat je daar geen 80 km/u meer mag.
Het zigzag-teken kan worden gebruikt als waarschuwing voor een naderend gevaarlijk punt op de weg. Witte blokmarkering wordt soms ingezet als suggestie voor een oversteekplaats of fietsstrook.
Maximumsnelheid: 100 of 80 kilometer per uur
Je herkent de autoweg aan het blauwe bord met de witte auto. Op een autoweg mag je over het algemeen 100 kilometer per uur, tenzij anders aangegeven.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: officieel 60 kilometer per uur. In sommige gevallen 80 kilometer per uur, als er langs de weg geen borden staan met 60 kilometer per uur.
Een N-weg is de afkorting van niet-autosnelweg. Deze wegen kunnen zowel beheerd en onderhouden worden door waterschappen, gemeenten, provincies als de rijksoverheid. In het Nederlandse routenummerstelsel is hier geen onderscheid in gemaakt.
De maximumsnelheid mag - zonder bijzondere toestemming - met maximaal 40 kilometer per uur overschreden worden. Bij het rijden met blauwe lichten en sirene gelden extra bevoegdheden. Maar voor het gebruik daarvan moeten de politiemensen eerst nadrukkelijk toestemming van de meldkamer hebben gekregen.