Bij de APK-keuring mag de auto dus niet meer dan 81 decibel maken. De keurmeesters volgen nauwkeurige richtlijnen om het geluid van je uitlaat te meten. Zo moet de microfoon op een bepaalde afstand en hoek van de uitlaat staan en moet het omgevingsgeluid (wind etc.) minder dan 10 decibel zijn.
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Rond de uitlaat mag jouw scooter of bromfiets maximaal 97 decibel aan geluid maken. Voor snorfietsen is dit 90 decibel of de waarde op het kentekenbewijs plus 2 decibel.
Als je na harde geluiden, bijvoorbeeld tijdens het stappen, steeds terugkomende oorklachten hebt, dan zijn dit meestal de eerste tekenen van gehoorschade. Pijn in je oor wordt het meest veroorzaakt door een verstopping in de buis van Eustachuis.
Hoe hard de muziek mag, is geregeld in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer (tenzij voor uw onderneming speciale maatwerkvoorschriften gelden). Zo mag het geluidsniveau overdag tot 50 decibel – db(A), 's avonds 45 decibel, en in 's nachts 40 decibel zijn.
Binnen Europa worden de milieuregels rond geluidsoverlast van auto's steeds verder aangescherpt. Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel.
Hij showt ons het neusje van de zalm onder de uitlaten: de Akrapovic. 'Akra' genoemd door de insiders. 'Dit is een uitlaat die niet voldoet aan de Europese regelgeving. Er zit geen demping op.
In 1974 werd besloten dat nieuwe auto's nog maar 82 decibel mochten produceren. Die limiet werd in 2016 verlaagd tot 74 decibel. Op zich geen slecht idee, want geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn voor het gehoor.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
De politie meet met een speciale geluidsmeter of het voertuig het toegestane aantal decibels overschrijdt. Als dat het geval is, maakt de politie er melding van bij de RDW.
Vrijwel alle goedgekeurde uitlaten zijn voorzien van een uitneembare decibel killer (met uitzondering van EURO4 & EURO5 gekeurde uitlaten). Zonder decibel killer is de uitlaat in dit geval dan ook niet goedgekeurd. Heb je een motor met een goedgekeurde uitlaat, maar zie je dat er geen decibel killer is gemonteerd?
Ja. Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
Geen dempers? Geen probleem! Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt.
Overdag (07:00 – 18:00 uur): maximaal 70 decibel, gemiddeld 50 (per tijdsvak gemeten). Avond (18:00 – 23:00 uur) maximaal 65 decibel, gemiddeld 45 (per tijdsvak gemeten). Nacht (23:00 – 07:00 uur) maximaal 65 decibel, gemiddeld 40 (per tijdsvak gemeten).
Gebleken is dat continu geluid vanaf ongeveer 50 decibel, gemeten buiten voor de gevel van een woning, in de woning geluidsoverlast gaat veroorzaken. Voor 's avonds is de grens 40 en 's nachts 40 decibel.
Een geluid van 20 dB SPL wordt als ”erg zacht” ervaren, een geluid van zo'n 35 dB SPL als ”zacht”, een geluid van 65 dB als ”normaal” (spraaksterkte) en een geluid van 85 dB als ”hard” en een geluid van 110 a 120 dB SPL zal als ”erg hard” worden ervaren.
Reacties. 50 decibel zit ongeveer tussen een zacht spelende radio (40)en een normaal gesprek (60) in.