Een bromscooter mag niet harder kunnen dan 45 km/u. Ook hier is mag er een afwijking zijn in de constructiesnelheid en een afwijking in de rollenbank. Dat betekent dat de bromfiets niet sneller mag gaan dan 54km p/u. Sneller levert je een wokstatus op.
Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank. Vanaf 35 kilometer per uur wordt een proces-verbaal opgemaakt. Let op, bij een eventuele radarcontrole wordt gaan we uit van de snelheden die daar officieel gereden mogen worden. De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur.
Boetes bij scooters met een geel kenteken
Dan is de maximale snelheid vijfenveertig kilometer per uur. Er mag ook bij scooters met gele tekens een afwijking zijn in zowel de constructiesnelheid als de rollerbank. Dit betekent dat de scooter niet harder mag gaan dan 54km p/u.
De politie mag bromfietsen in beslag nemen. Dat gebeurt als je drie keer binnen twee jaar tijd wordt staande gehouden en je bromfiets dan telkens tenminste 15 kilometer te hard gaat op de rollerbank. Je bent dan definitief je bromfiets kwijt.
Als op een rollertestbank blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd (ook al is het maar enkele kilometers), dan krijg je een boete. Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd.
Overschrijding van de max. constructiesnelheid van 45 km/h: t/m 10 km/u: €60 + Wok status. 11 t/m 15 km/u: €120 + Wok status.
Net als bij een opgevoerde scooter met een blauw kenteken gaat het om een boete van 60 euro (tot en met 10 km/u te snel), een boete van 120 euro (11 tot en met 15 km/u te snel) of van 250 euro (meer dan 15 km/u te snel).
Let op, bij een eventuele radarcontrole wordt gaat de politie uit van de snelheden die daar officieel gereden mogen worden. De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur. Tel daarbij de wettelijke correctie van 3 kilometer per uur op en je kunt vanaf 28 kilometer per uur een proces-verbaal ontvangen.
Ja, het is strafbaar als je scooter harder kan dan 45 kilometer per uur, ook al houd je je verder aan de juiste snelheid. Het opvoeren van een scooter is dus verboden. Je kunt er een boete voor krijgen en in het ergste geval neemt de politie zelfs je rijbewijs in beslag.
t/m 10 km/u: €65 + Wok status*11 t/m 15 km/u: €130 + Wok status. Meer dan 15 km/u: €260 + Wok status.
constructiesnelheid van 45 km/h: t/m 10 km/u: €65 + Wok status*11 t/m 15 km/u: €130 + Wok status. Meer dan 15 km/u: €260 + Wok status.
Een rollerbank is een apparaat waarop een voertuig stilstaand de wielen draait op rollen in plaats van rijdend op de weg. Bij de APK wordt de remkracht van een voertuig gemeten op een rollerbank. De politie gebruikt een rollerbank om de maximale snelheid te meten die een bromfiets of een snorfiets kan bereiken.
Veel mensen weten niet zeker of een scooter ook geflitst kan worden door een flitspaal. Hier komt men helaas pas achter wanneer men thuis een prent ontvangt.
Redenen voor invordering rijbewijs
U weigert mee te werken aan een alcoholonderzoek (blaastest of bloedonderzoek). U rijdt 50 kilometer per uur of meer te hard. Op de bromfiets geldt dit bij 30 kilometer per uur of meer te hard rijden. U vertoont gevaarlijk rijgedrag.
Een rollentestbank (ook wel bekend als 'rollerbank') is een geijkt meetmiddel waarmee de maximum constructiesnelheid van een brom- of snorfiets wordt gemeten. Als de politie vermoedt dat een brom- of snorfiets te snel kan, dan is de bestuurder verplicht om mee te werken aan een test op de rollentestbank.
Het grootste verschil is dan ook eigenlijk de maximumsnelheid: een blauw kenteken scooter gaat maximaal 25 kilometer per uur en een scooter met geel kenteken gaat maximaal 45 kilometer per uur. Daarnaast mag een scooter met geel kenteken in de bebouwde kom tussen alle auto's rijden en een scooter blauw kenteken niet.
Dit hangt wel sterk van de soort scooter af. Een Zip SP H20 zal bijvoorbeeld ongeveer 20 KM harder gaan en een Vespa LX snor 5 tot 15 KM harder. Het hangt puur van het type scooter af wat voor resultaten er worden behaald na het verwijderen van deze ring.
De bestuurder van een opgevoerde scooter, brom- of snorfiets met letsel draagt na een aanrijding vaak een deel van zijn schade zelf. Bovendien is een opgevoerde brommer niet verzekerd. De bestuurder van een opgevoerde brom- of snorfiets betaalt veroorzaakte schade daarom zelf.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt. En dit biedt diverse voordelen.
50 cc: brommeren in een rond de stad
Is de topsnelheid meer dan 50 km/u, dan is er sprake van een motorfiets. In principe mag je ermee op de snelweg, maar dan moet de topsnelheid wel méér dan 70 km/u bedragen.
Je kan kiezen tussen een brommerhelm, een scooterhelm of een speed pedelec helm. Meer over de goedgekeurde types lees je hier. Zónder helm rijden kan je een boete op 100 euro plus 9 euro administratiekosten opleveren. Mét een helm op komen bestuurders en passagiers van een snorfiets weer veilig thuis.
De politie vordert uw rijbewijs in bij: een alcoholgehalte in het bloed van meer dan 1,3‰ bij ervaren bestuurders en van meer dan 0,8‰ bij beginnende bestuurders; een snelheidsoverschrijding van 50 km/uur (of meer) voor een auto, en 30 km/uur (of meer) voor een brommer.
Je krijgt een boete als je bromfiets of scooter sneller gaat dan 51 kilometer per uur. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur, dan kan je kentekenbewijs worden ingenomen. Gaat je scooter meer dan 30 kilometer per uur te hard, dan wordt je rijbewijs afgenomen.
De rijontzegging kan oplopen tot vier maanden. Met een snorfiets mag je niet harder dan 25 km per uur. Met een bromfiets mag je niet harder dan 45, 30 of 40 km per uur (alleen op de rijbaan of op het fietspad binnen of buiten de bebouwde kom).
Over het algemeen heeft een gemiddelde e-scooter een actieradius van ongeveer 60 kilometer op een volle accu. Dit is echter sterk afhankelijk van het merk en het model van de scooter, evenals factoren zoals het gewicht van de bestuurder en de passagier, de snelheid waarmee wordt gereden, en de weersomstandigheden.