Een gewone elektrische fiets biedt trapondersteuning tot 25 km per uur.Bij de speed-pedelec ligt de grens op 45 km per uur en daarom moet de fiets verzekerd zijn en de berijder een helm dragen. Omdat die hogere snelheid extra eisen stelt aan een fiets, zijn speed-pedelecs behoorlijk aan de prijs.
Duitsland. Duitsland staat misschien nog bekend als een land waar iedereen een helm op moet, dat is niet zo. Helmen zijn alleen verplicht voor racefietsers en mountainbikers én mensen op een snelle speed-pedelec. Wel adviseert de Duitse overheid iedereen, maar vooral kinderen een helm op te zetten.
De snelheidsregels in Duitsland zijn erg duidelijk. Binnen de bebouwde kom is de maximaal toegestane snelheid 50 kilometer per uur. Buiten de bebouwde kom is dit 100 kilometer per uur, dit is anders dan Nederland. Je mag op veel plekken zo hard rijden als je wilt, maar zorg ervoor dat je dit veilig doet.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
U gaat in Duitsland fietsen en vraagt of een helm daar verplicht is voor fietsers. In Duitsland is het niet verplicht om een fietshelm te dragen op de fiets.
Duitsland heeft geen knooppuntennetwerken of een landelijk netwerk van fietsknooppunten, maar er zijn wel ruim 150 fietsroutes uitgezet en goed bewegwijzerd. Verder is Duitsland natuurlijk lekker dichtbij Nederland.
Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Zoals de autosnelweg heeft een Autobahn ook minimaal 2x2 rijstroken, een middenberm, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen. Het Duitse Autobahn-netwerk is 13.207 kilometer lang (1-1-2021) en het Zwitserse netwerk is 1.646 kilometer lang (1-1-2021).
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
Op de A1 geldt sinds 4 september een variabel snelheidsregime. Borden boven de weg dwingen automobilisten langzamer te rijden als het drukker wordt. Iedereen die harder rijdt, wordt direct geflitst. De gedachte achter het systeem is de capaciteit van de weg te vergroten en daardoor files te voorkomen.
Nee. In Duitsland is een fietshelm niet verplicht. Niet voor volwassenen en ook niet voor kinderen. Wel raadt de Duitse overheid met name kinderen aan om een helm te dragen wanneer ze de weg op gaan.
Waar kun je goed fietsen? Er zijn tal van mooie fietsgebieden in Duitsland waar je heerlijk kunt trappen en relaxen. Denk bijvoorbeeld aan de Eifel, ga fietsen in het Zwarte Woud, het Sauerland, Thüringerwald, het Beierse Woud, het Spreewald, de Moezel of de Lüneburger Heide.
Waarom geen maximumsnelheid Autobahn? Met bijna 13.000 kilometer aan autosnelwegen hebben onze oosterburen na China, Spanje en de Verenigde Staten de meeste kilometers asfalt liggen. Bovendien hebben ze een van de dichtste snelwegnetwerken ter wereld, aangezien het land veel kleiner is dan bijvoorbeeld China of de VS.
Op sommige stukken van de Autobahn mag je zo hard rijden als je wil. Maar niet lang meer, want Duitsland wil een algemene snelheidslimiet van 130 km/u invoeren. De Autobahn. Een van de enige wegen waar je het gaspedaal nog volledig mag intrappen.
Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.
Word je nou toch geflitst? Dan kun je de boete binnen drie weken thuis verwachten. Soms duurt dit wat langer en als je echt mazzel hebt, krijg je de boete niet binnen.
Binnen de bebouwde kom
16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115. 26-30 km/h: € 180. 31-40 km/h: € 260.
Wie 31 tot 40 km/h te hard rijdt in de bebouwde kom, moet nu nog 160 euro betalen. Vanaf november kost dezelfde overtreding 260 euro. Wie meer dan 70 km/h te hard rijdt, moet vanaf november geen 680, maar 800 euro betalen.
De Moezel-Fietspad behoort tot de populairste rivierfietsroutes in Duitsland en vergezelt de Moezel 248 kilometer lang, vanaf het drielandenpunt in Perl tot aan de uitmonding in de Rijn in Koblenz.
Goed nieuws voor fietsers die fan zijn van het netwerk met fietsknooppunten: het netwerk is uitgebreid naar Noord-Frankrijk. Sinds begin 2019 zijn de knooppuntenroutes doorgetrokken tot in het departement Nord en in maart 2020 zal dit nog verder uitgebreid worden. Een première in Frankrijk!
Het Sauerland biedt vele duizenden kilometers fietsplezier op de grote fietspaden, onder andere de Ruhrtalradweg en de SauerlandRadRing, die door de regio lopen. Door de geringe stijgingspercentages zijn deze fietsroutes geschikt voor iedereen.