En er zijn duidelijke richtlijnen." Zo mag je met spoed maximaal 40 kilometer per uur harder dan het overige verkeer. Door rood rijden mag met maximaal 20 kilometer per uur en op vluchtstroken is het maximaal 50 kilometer per uur.
U wilt weten hoe hard een ambulance daar mag rijden. Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden. Topsnelheid: 170 km/u.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto's die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto's een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen.
Een ambulancechauffeur zorgt ervoor dat de ambulance snel en veilig ter plaatse komt. Hij assisteert de ambulanceverpleegkundige bij het uitvoeren van medische handelingen, bijvoorbeeld door het aangeven van materialen, het klaarzetten van medicijnen en het opstarten van apparatuur en dergelijke.
De ambulance moet binnen 15 minuten ter plaatse zijn. Daardoor mag er met zwaailicht en sirene gereden worden en heeft de ambulance voorrang op andere weggebruikers en mag er afgeweken worden van de verkeersregels (stoptekens, stoplichten, e.d.) mits dit verantwoord gebeurt.
De ambulance rijdt niet met zwaailicht en sirene en heeft geen maximum tijd waarop hij aanwezig moet zijn.
Een spoedrit is in opdracht van de meldkamer. Gezien de ernst van de melding dient de ambulance hierbij binnen 15 minuten (A1) dan wel 30 minuten (A2) ter plaatse te zijn. De meldkamer stelt de classificatie vast.
Ambulances mogen maximaal 40 kilometer per uur harder rijden dan het overige verkeer, zodat niemand bovenmatig in gevaar komt. Ambulances mogen straks dus maximaal 140 in plaats van 170 rijden.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
In België zijn haast alle hulpverlingsvoertuigen automaten. In Nederland ook, bij vervanging van een oud voertuig word in Nederland in 99% van de gevallen een handgeschakeld voertuig vervangen door een automatischgeschakeld voertuig. Bij ambulance en brandweer is dit al zo sinds de jaren 90.
De schaal begint bij €2.365,- en loopt tot €3.389,- bruto per maand. Per jaar ga je een trede omhoog. Wanneer je voor de middencomplexe ambulancezorg werkt, kom je in salarisschaal 40 terecht. Deze begint bij €2.085,- en loopt tot €3.086,- bruto per maand.
Dit kan te maken hebben met veiligheid van het personeel (bijvoorbeeld bij steek -of schietpartijen) of omdat de politie veel sneller ter plaatse kan zijn en al handelend kan optreden (bijvoorbeeld door het beginnen met reanimeren). Bij meldingen op privé adressen wordt de politie (in principe) niet mee gestuurd.
De 15-minutennorm voor acute zorg
Van de 45-minutennorm is 15 minuten bedoeld als aanrijtijd: de tijd dat de ambulance met de hulpverlener daadwerkelijk ter plekke is bij je thuis of bij het ongeluk. Wist je dat ambulances niet vanaf een ziekenhuis aanrijden maar vanaf een wachtpost?
Voorrangsvoertuig. Een politieauto, een ambulance of een brandweerauto wordt een voorrangsvoertuig genoemd. Om voorrang te krijgen van het overige verkeer moet er wel actief een zwaailicht en een sirene gebruikt worden.
Gebruik blauw zwaailicht
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
Veiligheid voor alles. Chauffeurs van hulpverleningsvoertuigen mogen tijdens spoedritten met zwaailicht en sirene rijden. Wanneer zij dit doen, mogen zij bijvoorbeeld door rood rijden of harder rijden dan de maximumsnelheid die ter plaatse geldt.
Het leeggewicht bedraagt 27,4 ton en geladen komt het gewicht uit op circa 42 ton. Ondanks het hoge gewicht kan het voertuig van stilstand naar 80 km/u accelereren binnen 25 seconden. De maximumsnelheid ligt op 125 km/u. Er kan 348 liter brandstof worden meegenomen.
Dat betekent dat politieauto's, ook zonder optische- en geluidssignalen, bijvoorbeeld de maximum snelheid mogen overtreden, door rood licht mogen rijden, over de vluchtstrook of busbaan kunnen rijden of op het trottoir mogen parkeren. Dit geldt voor alle politievoertuigen, zowel opvallend als onopvallende voertuigen.