Wij adviseren om met een dakkoffer nooit harder te rijden dan 130 km/h, ook niet als dat formeel wel is toegestaan. Overschrijd nooit de door de fabrikant aanbevolen maximumsnelheid en maak geen abrupte stuurbewegingen op snelheid. Een dakkoffer is namelijk van invloed op invloed op het weggedrag van de auto.
Met een dakkoffer op uw auto geldt in principe de normaal geldende maximumsnelheid. Op een snelweg is dat vaak 100 kilometer per uur binnen de spits, en buiten de spits 120 of 130. Ook de ANWB adviseert een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur.
Moet u uw snelheid aanpassen wanneer u een dakkoffer op uw auto gebruikt? In één woord, nee. Er zijn enkele aanbevelingen voor maximumsnelheden voor het vervoeren van een dakkoffer, maar de algemeen geaccepteerde maximumsnelheid is eigenlijk 70 mph , wat, zoals we u vast niet hoeven te vertellen, sowieso niet overschreden mag worden op Britse wegen!
Hoe hard mogen bestuurders rijden met een dakkoffer? In Duitsland geeft de Wegenverkeerswet (StVO) geen maximumsnelheid op voor auto's met een dakkoffer.
Om een lading veilig te kunnen vervoeren heb je spanbanden nodig. Naarmate de lading groter en zwaarder wordt, zullen de spanbanden ook 'mee moeten groeien'. Logischerwijs is een spanband waarmee je een dakkoffer op je auto vastzet niet geschikt om een graafmachine op een dieplader mee vast te zetten.
De maximum snelheid is 130 km/h als je met een dakkoffer rijdt. De kans dat de koffer open gaat tijdens het rijden, is groter als je harder rijdt dan deze snelheid. Dit is een voorgeschreven regel van de fabrikant van de dakkoffer.
Naast diefstal van de spullen, kan ook uw dakkoffer beschadigd raken, bijvoorbeeld bij een ongeval. Uw dakkoffer valt niet standaard onder de dekking van uw autoverzekering. Bij sommige verzekeringen zijn accessoires wel tot een bepaald bedrag meeverzekerd.
Stabiliteit van het voertuig - Het toevoegen van een dakkoffer aan uw auto zal het zwaartepunt van de auto iets verhogen, wat de stabiliteit van het voertuig kan beïnvloeden, vooral bij winderige omstandigheden . In extreme omstandigheden kan dit leiden tot meer rolbewegingen en kan het de handling en wendbaarheid enigszins beïnvloeden.
Volgens de organisatie verbruikt een auto met een dakkoffer bij een snelheid van 130 kilometer per uur gemiddeld zo'n 18 procent of een liter meer brandstof per 100 kilometer. De extra brandstof die je voertuig gebruikt, kan zeker in tijden van hoge benzineprijzen, een vervelende kostenpost zijn.
Ja, gewicht omhoog zorgt ervoor dat de auto iets meer rolt in de bochten, maar niet genoeg om een veiligheidsprobleem te worden bij normale rijomstandigheden . Het grootste probleem zal de extra luchtweerstand zijn en de negatieve effecten op het brandstofverbruik.
Een goede dakkoffer gaat al snel 10 tot 15 jaar mee, dus denk vooruit wat gebruik betreft. Vervolgens gaat u kijken voor welke doeleinden u de dakkoffer gaat gebruiken.
“Helaas zijn er meerdere voorbeelden van dakkoffers die loskomen van het dak en eraf vliegen als een projectiel bij hard remmen of een botsing . Hetzelfde geldt voor de inhoud. Ski's kunnen uit de dakkoffer schieten terwijl ze nog aan de auto vastzitten en mogelijk de achterruit van de auto voor u breken.”
Het meest ideale is om de dakkoffer zo horizontaal mogelijk op de auto te plaatsen. De luchtgeleiding langs de koffer is dan optimaal. Verder is de toegankelijkheid van belang.
Met deze trekhaakkoffer mag je 130 km per uur
De maximaal toegestane snelheid is, net als bij de meeste dakkoffers geadviseerd wordt: 130 km/h.
Of een dakkoffer waterdicht is: nee, in principe niet.
Wij adviseren om met een dakkoffer nooit harder te rijden dan 130 km/h, ook niet als dat formeel wel is toegestaan. Overschrijd nooit de door de fabrikant aanbevolen maximumsnelheid en maak geen abrupte stuurbewegingen op snelheid. Een dakkoffer is namelijk van invloed op invloed op het weggedrag van de auto.
Dakkoffers zijn ook ontworpen om wind te bedriegen, dus bij lage snelheid is hun impact op de economie verwaarloosbaar. Maar hoe hoger de snelheid, hoe meer effect ze hebben. Volgens de tweedehands auto koopgids Parkers kan extra gewicht het mpg van een auto met wel 20 procent verlagen , omdat de motor harder moet werken om hem rond te slepen.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Dat ziet u goed. Uit onderzoek van de Adac, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, bleek dat bij een snelheid van 130 km/u een dakkoffer per 100 kilometer 2,0 liter meer brandstof kost.
U moet ook bedenken hoe uw auto eruitziet met een dakkoffer erop. Het monteren van een dakkoffer die te groot is voor uw voertuig - vooral als deze over de voorkant uitsteekt en mogelijk het zicht van de bestuurder belemmert - is vragen om problemen.
Om te beginnen is het belangrijk om te weten hoeveel gewicht er in de dakkoffer mag. Dit verschilt per auto, maar gemiddeld ligt de zogeheten dakbelasting tussen de 75 en 100 kilo. Als het goed is, vind je in de beschrijving van je auto hoeveel er op het dak mag.
Dakkofferbeveiliging
Wist je dat dakkoffers tot de top 5 meest gestolen items uit een auto in het Verenigd Koninkrijk behoren? De lijst bevat ook kentekenplaten, katalysatoren, fietsendragers en elektronica. In 2022 werd gemeld dat er voor een gigantische £ 61.000.000 aan bezittingen alleen al uit auto's was gestolen.
Voor een dakkoffer is geen aparte verzekering mogelijk.Dit is vaak inbegrepen bij je autoverzekering of reisverzekering. Wordt je dakkoffer gestolen, dan claim je de schade bij je reisverzekering onder de 'bagagedekking'.
Veel klanten vragen zich af of de buggy van hun kind in de dakkoffer past. Het antwoord is: " Dat hangt ervan af " - de grootte van de wielen is het gebruikelijke probleem.