Formule 2. Formule 2-bolides waren in het seizoen 2022 gemiddeld tussen de tien en vijftien seconden langzamer dan F1-wagens. Met 335 kilometer per uur ligt de topsnelheid ook een stuk lager dan van de Formule 1.
In de MotoGP-klasse komen alle superlatieven van de motorsport bij elkaar. Met de sterkste motorfietsen (bijna 300 pk), de hoogste topsnelheid (362,4 km/uur, Johann Zarco, GP Doha 2021) en de extreemste hellingshoeken (66 graden, Marc Marquez, GP Sachsenring 2019) doet de koningsklasse zijn naam eer aan.
Trouwens, vergis je niet in de snelheid van een Moto3-machine. Ondanks een geringe 55 pk halen ze een topsnelheid van 244 km/u en accelereren ze vanuit stilstand naar de 100 km/u in minder dan drie seconden.
MotoGP-fietsen zijn in rechte lijn sneller dan Formule 1-auto's. Punt. De geringere luchtweerstand en de nog steeds beestachtige pk/gewichts-verhouding zorgen ervoor dat de tweewielers blijven trekken, waar F1-racers boven de 300 km/u serieus last beginnen te krijgen van luchtweerstand.
Formule 3. De Formule 3 is de laagste klasse op de autosportladder die regelmatig in het F1-bijprogramma in actie komt. Het kampioenschap is dan ook een stuk langzamer dan de Formule 1 en Formule 2, al bereikt de F3 nog altijd topsnelheden van 300 kilometer per uur. Acceleratie van 0 tot 100 km/h duurt 3,1 seconden.
Formule 2. Formule 2-bolides waren in het seizoen 2022 gemiddeld tussen de tien en vijftien seconden langzamer dan F1-wagens. Met 335 kilometer per uur ligt de topsnelheid ook een stuk lager dan van de Formule 1.
Dit resulteert in voordelen op het gebied van topsnelheid - 218 km/u - en vooral een betere herstart: in de 5e versnelling accelereert de nieuwe Abarth F595 van 80 naar 120 km/u in 7,8 seconden.
1e plaats - Kawasaki Ninja H2 R De Ninja H2 R is met een vermogen van 310 pk onbetwist de krachtigste productie motorfiets ter wereld. De motor rijdt meer dan 400 km/h en is binnen de 2,9 seconden op de 100 km/h. Na slechts 6,5 seconden rijd je al harder dan 200 km/h.
De pitstraat van Circuit Zandvoort heeft een lengte van 150 meter, de maximumsnelheid is 60 kilometer per uur.
In kwalificatietrim zijn de MotoGP-motoren sneller dan de Superbikes, maar het verschil is kleiner dan je zou denken. In onderstaande tabel hebben we de ronderecords van de MotoGP en WSBK tegen elkaar afgezet. Over het algemeen schommelt het verschil tussen 1,5 en 2,5 seconden.
De topsnelheid van een IndyCar-bolide ligt ongeveer op 390 kilometer per uur met een 2.2 liter V6-motor. De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor.
Hoeveel cc heeft een MotoGP-motor? De motorspecificaties van de MotoGP-fabrikanten verschillen nogal, maar één ding hebben ze gemeen: de cilinderinhoud van een MotoGP-motorblok is 1000cc. Daarbinnen variëren de merken met verschillende concepten.
De races kunnen echter tot 965 km lang zijn en omvatten duels van bumper tot bumper met een snelheid van 320 km/u. De bovenste serie in NASCAR met auto's met 850 pk die 1560 kilo wegen. Auto's kunnen op sommige banen snelheden bereiken van meer dan 290 km/u.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
Mede dankzij een hoog koppel van 113 Nm bij 11.000 toeren per minuut accelereert de superbike motorfiets in 3,1 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 306 km/h.
Als exclusieve motorleverancier voor het FIM Moto2™-wereldkampioenschap voorziet Triumph Motorcycles alle teams van 765 cc-driecilinders met racetuning, die elk gebaseerd zijn op de toonaangevende Street Triple RS-motor.
De snelste ronde ooit op de huidige F1 lay-out van Circuit Zandvoort is een 1.08.885 en staat op naam van Max Verstappen. De Red Bull F1-coureur noteerde deze tijd in het derde segment van de kwalificatie voor de Grand Prix van Nederland 2021.
CM.com Circuit Zandvoort staat bekend als een echt 'Old School'-circuit, met snelle, glooiende en uitdagende bochten gevormd door de natuurlijke duinen. Met een circuitlengte van 4,3 kilometer is het een van de kortere circuits op de F1-kalender. Bijna nergens anders racen coureurs zo vaak aan de racefans voorbij!
De Pininfarina Battista pakt het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd voor een ongemodificeerde productieauto. Voor de sier rijdt de elektrische hypercar nog even door naar de 200 km/u en pakt ook dat record. Het nieuwe record voor de snelste 0-100-tijd voor een productieauto is nu 1,86 seconden.
Rimac Nevera – 1,81 seconden
De Nevera gebruikt dezelfde aandrijftechnologie als een andere powerhouse in deze lijst, en schiet binnen maar liefst 1,81 seconden naar de 100 km/u. Hiermee is het de snelste productie auto in de geschiedenis.
312 KM/UUR
Topsnelheid was bij productiemotoren lange tijd een erezaak en wordt nog steeds door de internationale motorsportfederatie FIM bijgehouden. De snelste 'motor uit de kist' was de Suzuki Hayabusa die in 1999 werd geklokt op exact 311,89 km/uur.
Formule 1-auto's bereiken, variërend per circuit, snelheden tot ruim boven de 300 km/h waarbij de turbomotor tot 15.000 toeren per minuut (tpm) begrensd is. In de auto's kan de zijwaartse versnelling in bochten oplopen tot meer dan 5 g.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.
De F2 2018 krijgt een 3,4 liter turbo-motor geleverd door Mecachrome met een vermogen van 620 pk bij 8.750 toeren. De DRS, virtuele safety car en elektronische systemen zijn vernieuwd, net als de ECU die ontwikkeld is voor toekomstige seizoenen om de kosten te controleren.