De MotoGP is significant sneller dan de Moto2 en Moto3. Die klassen hebben een topsnelheid van zo'n 295 en 245 kilometer per uur. Net als een F1-bolide kan een MotoGP-machine in zo'n 2,6 seconden accelereren van 0 naar 100 km/h. Het kost een motor wel wat langer om 300 km/h te halen: zo'n 11,8 seconden.
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
Denk daarbij aan aerodynamica, de staat van de achterband en ook de acceleratie uit de bochten. In de officiële documentatie schrijft Ducati dat de MotoGP-motor harder kan gaan dan 350 kilometer per uur. De machine die Ducati in WSBK gebruikt gaat harder dan 315 kilometer per uur.
De banden van Pirelli die in de superbike klasse gebruikt worden. Al deze kleine verschillen tussen de MotoGP en Superbikemachines zorgen voor kleine verschillen in snelheid rond het circuit. Door het lagere vermogen trekken de superbikes langzamer op, en halen ze minder hoge topsnelheden.
De hoogst gemeten snelheid van een F1-auto ooit staat op naam van Honda. Ze verscheepten de RA106 uit het F1-seizoen naar de zoutvlaktes van Bonneville in de VS. Coureur en tevens redder van Grosjean in Bahrein, Alan van der Merwe wurmde zich in de Honda en behaalde een snelheid van 397,483 km/u.
Het mocht dan een moment niet mee hebben gezeten vandaag met de accu, hard ging Max Verstappen wel op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De Nederlander noteerde de hoogste topsnelheid: 331,2 kilometer per uur.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder). Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
In 2007 werd in de MotoGP-klasse de cilinderinhoud van 990 cc verlaagd tot 800 cc. Deze klasse (de 500cc en tegenwoordig de MotoGP) wordt ook wel aangeduid als de Koningsklasse. In 2019 werd de elektrische klasse MotoE ingevoerd als vierde kampioenschap naast de drie reeds bestaande klassen.
Aangezien het geen invloed heeft op de spanning en het spektakel, ligt de focus niet op de topsnelheid. Formule E-bolides zijn qua acceleratie van 0 tot 100 kilometer wel vergelijkbaar met de F1 en MotoGP: het duurt 2,8 seconden.
Het indrukwekkende type, de Yamaha YZF R1, zag in 2015 het licht. Het model bezit een 1000cc vloeistofgekoelde motor, voorzien van een parallelle viercilinder. De Yamaha heeft een maximum vermogen van 197,3 pk en kan snelheden halen tot 297 kilometer per uur.
De snelste motor ter wereld is de MTT Turbine Superbike Y2K ontworpen door Ted McIntyre. De geestesvader van deze motor voorzag de machine van een Rolls Royce Allison turbo motor, die gemaakt is naar het ontwerp van de turbine technologie van de marine.
Gezien het grote snelheidsverschil vooral op circuits met lange rechte stukken, is het inhalen bij gebruik van DRS eigenlijk geen kunst meer. Uitremacties zijn niet nodig omdat er eenvoudig met 10 tot 15 km verschil ingehaald kan worden -ver- voor de bocht.
Iedere auto heeft achterwielaandrijving, weegt 1.225 kg en haalt een topsnelheid van 250 km/uur. Voor iedere auto worden bovendien dezelfde onderdelen gebruikt en de belangrijkste onderdelen zijn verzegeld.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Het salaris van een motorcoureur begint bij € 1.600 per maand. Het beroep motorcoureur is een variant van het beroep Beroepssporter. Het salaris van Beroepssporter ligt gemiddeld op € 12.800 bruto per maand.
Rossi heeft GP-races gewonnen op drie verschillende motormerken en zeven verschillende type motoren: 125cc Aprilia, 250cc Aprilia, 500cc Honda, 990cc Honda, 990cc Yamaha, 800cc Yamaha en 1000cc Yamaha.
Als je weet dat een MotoGP-machine zo'n 157 kilo weegt, dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te weten dat deze motoren echt bloedsnel zijn. Topsnelheden liggen zelfs boven de 360 km/u!
Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk! Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
De recordhouder wat betreft topsnelheid in F1 is Valtteri Bottas, hij heeft twee records op zijn naam staan: de hoogste topsnelheid ooit gemeten in een race (372,5 kilometer per uur, Mexico 2016) en de hoogste snelheid aller tijden in een F1 (trainings-) sessie: 378 kilometer per uur.