De meeste liften draaien zelden op maximale snelheid. In werkelijkheid zal de snelheid van de meeste stoeltjesliften dus vaak tussen de 3,5 en 4 meter per seconde liggen.
Afhankelijk van meerdere variabelen
Al deze variabelen hebben invloed op het aantal kilometers dat je op een dag kunt skiën. Toch lijkt een gemiddelde van 31 kilometer per dag best reëel.
Kortom, het aantal kilometers dat je op één dag kunt skiën is beperkt, zeker als je ook tijd neemt voor een drankje en een lunch tussendoor. Dan ski je misschien tussen de 20 en 40 kilometer op een dag.
Hoeveel heb je geskied? – Check het via Skiline. Om je piste activiteit te meten meld je aan via de website skiline.cc. Voer daar het nummer van je skipas in en je ziet direct welke liften je hebt genomen en hoeveel kilometer je afgelegd hebt.
De kosten voor de bouw van een skilift lopen zeer uiteen. Een stoeltjeslift kost al gauw tussen de 5 en 10 miljoen euro, terwijl dit bij een gondel al snel oploopt naar meer dan 15 miljoen euro.
Zo kun je in Sankt Anton am Arlberg als chauffeur van een pistenbully 1.675 euro bruto verdienen plus een kamer met ontbijt en een seizoensskipas.
Hier vind je meerdere skigebieden waar je les kunt geven. Het salaris is niet heel hoog, maar het leven daar is ook niet duur. Je verdient tussen de € 12,- en € 18,- per uur.
Maak de bochten af
Voorkom dat je te snel gaat door alle bochten af te maken. Dat doe je door aan het einde van de bocht je ski's een beetje richting de berg te laten draaien. Omdat ski's niet de berg op kunnen skiën, remmen ze langzaam af en kun je op een gecontroleerd tempo de volgende bocht maken.
Het duurste onderdeel van je reis is wellicht de skipas. Deze heb je nodig om gebruik te kunnen maken van de liften en draag je dus de hele tijd met je mee. In je ski-jas zit meestal op de linkerarm of aan de binnenzijde, ook links een vakje waarin je deze kunt bewaren.
27 km aan pistes is niet veel, maar je kunt er wel leuke tochtjes skiën. Wij zijn gestart bij stoeltjeslift Rauher Busch en vanaf daar zijn we naar het dalstation van de Kappe geskied.
De wedstrijden binnen deze professionele sport worden georganiseerd door 2 verschillende organisaties, namelijk door de FIS en het Franse Ski de Vitesse. De wedstrijden van de FIS worden zo ingericht dat er een snelheidslimiet van 200 km/u is. Kan het dan nog harder dan 200 km/u? Jazeker!
Omdat skiërs bij de afdaling snelheden van tot maximaal 130 km/h bereiken – op de “Streif” in Kitzbühel en bij de Lauberhorn in Zwitserland zelfs 140 km/h tot 160 km/h – is dit bovendien de meest riskante wedstrijd.
Hoogste snelheid. Het wereldrecord speedskiën staat op naam van de Italiaan Ivan Origone en werd in 2016 gevestigd op de Chabrière-Piste in het Franse skigebied La Forêt Blanche. Hij behaalde de duizelingwekkende snelheid van ruim 254 km/u.
Met een groot skigebied, bedoelen we gebieden met meer dan 100 kilometer aan pistes. Het aantal grote skigebieden in de Alpen blijft maar stijgen. Niet omdat er zoveel nieuwe liften gebouwd worden, wél omdat er veel skigebieden worden verbonden.
De broek moet lekker zitten als je links en rechts bewegingen maakt en door je knieën gaat. Een broek mag een beetje lang zijn, omdat deze over je skischoenen heen gedragen wordt. Het beste is daarom een skibroek te passen met skischoenen eronder.
Om in een skigebied te mogen skiën, moet je in het bezit zijn van een geldige skipas. Eigenlijk is het zo dat je met een skipas toegang krijgt tot de skiliften. Heb je geen skipas, dan kan je geen gebruik maken van de liften en dit is natuurlijk niet echt handig.
Met skikleding, een skihelm en een skibril is je ski-outfit nog niet compleet. Onderschat het belang van goede skihandschoenen en skisokken niet. Daarnaast kan een warme sjaal/buff zeer fijn als je in een koude lift zit. En voor de après-ski heb je natuurlijk een opvallende muts nodig!
Skiën gaat sneller dan snowboarden
Het brede snowboard heeft meer wrijving en een hogere luchtweerstand. Hierdoor ligt de te behalen topsnelheid op een snowboard 'slechts' rond de 200 km/h. Het snelheidsrecord op ski's staat echter op maar liefst 255 km/u!
Veel wintersporters denken dat ze ook zonder les kunnen skiën. Skiën ziet er helemaal niet moeilijk uit en het geld dat wordt bespaard op de skiles, wordt gezien als een mooi extraatje voor de rest van de vakantie. Fout gedacht, want als je voor het eerst gaat skiën of snowboarden, heb je les nodig.
Beide sporten kunnen belastend zijn, maar bij skiën is het eenvoudiger om je 'gebreken' te compenseren. Snowboarden is lichamelijk zwaarder dan skiën maar niet specifiek voor bepaalde delen van je lichaam.
De aanschafprijs van een Pistenbully ligt ongeveer tussen de 350 en 450 duizend euro. Onder de motorkap liggen tussen de 430 en 510 pk maar dat is ook wel nodig. De Pistenbully weegt zo n slordige 12.5 ton. Er is een tank van 300 liter en er wordt circa 35 liter per uur verbruikt.
De gronden waarop de pistes liggen zijn vaak van verschillende eigenaren. Dat varieert van gemeenten, de Oostenrijkse staatsbosbeheer, landbouworganisaties tot boeren. De grond wordt van hen gepacht. Het is aan de Bergbahnen of, en welke investeringen er in het skigebied gedaan worden.
Wanneer je als Skileraar aan de slag gaat zul je meestal ergens tussen de €1800 en de €3200 euro verdienen. Daarbij moet je er rekening mee houden dat het beroep van skileraar vooral in het buitenland eigenlijk een seizoensberoep is en dat er maar weinig fulltime skileraren zijn.
Voor veel mannen is het besturen van een Pistenbully een absolute droombaan. Dagelijks rijden in een voertuig van meer dan € 300.000,- met een vermogen van ruim 450 pk, dat is iets waar menig jongetjes- en mannenhart sneller van gaat kloppen.