Voordelen outdoor karten
Het grootste voordeel van outdoor karten is namelijk dat je vele malen harder kan racen dan bij indoor karten. Waar je bij indoor karten een maximale snelheid van 50 à 60 kilometer per uur behaalt, behaal je bij outdoor karten vaak een snelheid van 70 kilometer per uur.
De gemiddelde snelheid bij karts ligt rond de 60 km per uur. Pas op want dit is de gemiddelde snelheid! Ons circuit heeft een aantal pittige bochten en verrassende chicanes. Aangevuld met twee grote rechte stukken en een unieke fly-over van over de 145m lang kunnen er snelheden boven de 60 km behaald worden.
Je gemiddelde rondetijd in een 270cc kart is 47.50 seconden of sneller.
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
Snelheid superkart
Een superkart heeft een motor met zo'n 250cc en vaak is het een schakelbak met 5 of 6 versnellingen. Het gewicht is veel lager dan een auto, waardoor je als een speer over het circuit schiet. Je kan dan ook snelheden behalen van zo'n 250 km/h.
Het is een intensieve sport, vooral omdat je op een racedag niet slechts 10 minuten aan het rijden bent. Meestal rijd je minimaal een uur, waarbij vooral je armen en nek het zwaar te verduren krijgen.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren.
De 125cc 2-takt motor levert ongeveer 30 pk en trekt door tot maar liefst 14.500 toeren. Deze racekarts accelereren in 5 seconden naar 100 km/h en afhankelijk van het circuit is een topsnelheid van 125 km/h mogelijk. Al onze karts zijn uitgerust met handbediende voorremmen voor optimale remkracht.
Bij indoor karten is de maximale snelheid tijdens het racen rond de 50 á 60 km per uur. Met outdoor karten kun je nog harder racen. De snelheid op de outdoor kartbaan loopt op tot maar liefst 70 km per uur. Een ander voordeel is dat je veel meer ruimte hebt.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
De volwassenenkarts beschikken over 6,5 PK en 200 CC.
In Nederland zal een 100cc niet veel harder dan 110 gaan, en de kans is groot dat er dan ook een tandwielverhouding voor een Nederlandse baan op de kart gemonteerd is. In het buitenland zijn er inderdaad banen waar de karts veel harder gaan, en 140 is dan best haalbaar.
De snelste karts, de 270cc super-karts, kunnen op deze baan eenvoudig een snelheid bereiken van >85 km/u.
Hoe snel rijden de karts? De topsnelheid ligt op 50 km/u. Echter door de vele chicanes en bochten is het knap lastig om de topsnelheid te halen.
Het gaat dan vooral om 300cc-motoren met een vermogen van zo'n 25 tot 30 pk. Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg. Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar. Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Het lijkt een regelrecht recept voor de dood, maar dat weerhield een stel megalomane creatievelingen niet om deze gemotoriseerde skelter klaar te maken voor de openbare weg. De kart lijkt niet direct de beste optie voor woon-werkverkeer, maar mag van de overheid wel degelijk de straat op.
De topsnelheid ligt op 50 km/u. Echter door de vele chicanes en bochten is het knap lastig om de topsnelheid te halen.
Net als bij de volwassen karts wordt er bij het kinderkarten gebruik gemaakt van een aantal vlagsignalen om de race in goede banen te leiden. De kinderkarts zijn zo gebouwd dat ze niet harder kunnen dan 35 km/u.
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
Er is een verschil van ongeveer 0,15 sec /5kg. Naarmate het gewicht hoger wordt is het verschil iets groter. Alle piloten voelen zich het beste bij een gewicht van 80-85kg. Dan ligt de kart het stabielst en heeft hij toch nog steeds een perfecte power!