Zet hem anders in neutraal als je hem stil legt, dan stil leggen, van de rem af gaan zodat de wagen volledig tot stilstand komt en daarna de hendel in P zetten. Probeer dit een aantal keren. Normaal gezien heb je nu geen last meer van je probleem.
Een handgeschakelde auto mag je, bij pech, gewoon slepen, maar bij wagens met een automatische versnellingsbak wordt dat sterk afgeraden.
Leren rijden met een automaat in 'drive'
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
De P staat voor Park: deze stand zorgt er voor dat de gehele versnellingsbak geblokkeerd staat. Dus eigenlijk is dit je handrem.
Bij automaat rijden is er geen versnellingspook die je handmatig moet bedienen. Je hebt wel een schakelpook die in verschillende standen kan worden gezet. Handig om die standen te weten als je de eerste keer automaat rijden wil.
'P' staat voor Parking en dient om te wagen te immobiliseren als hij volledig stilstaat, maar niet om hem af te remmen als hij nog rijdt. Doe je dit toch, dan loop je het risico de transmissie te beschadigen.
In een automaat zit ook een bedieningshendel waar je de auto mee kunt bedienen, maar in plaats van versnellingen bevat deze hendel de volgende functies: parkeerstand (P = Park), achteruit (R = Reverse), in zijn vrij (N = Neutral) en rijden (D = Drive).
Zet je auto bij het parkeren altijd in de versnelling, en trek de handrem aan om te voorkomen dat de auto een eigen leven gaat leiden en wegrolt. Dit is een logisch advies voor auto's met een handbak. Auto's met een automaat, daarentegen, hebben meestal een eigen parkeerstand - te herkennen aan de letter P.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
P vervangt de handrem
Dan schakel je de P-stand in en zet je de motor uit. Het is ontzettend belangrijk dat je je auto nooit geparkeerd laat staan in de N-stand, maar altijd de P-stand gebruikt. De P-stand blokkeert namelijk de versnellingsbak en vervangt in feite de handrem die je bij handgeschakelde auto's ziet.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Schokken en bokken tijdens het schakelen, en ook eventueel afslaan van de motor, zal niet gebeuren bij een automaat. Bovendien kun je in een auto met automaat altijd beide handen aan het stuur houden en je volledig focussen op het overige verkeer, wat de verkeersveiligheid bevordert.
Met een automaat heb je geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Doordat er tijdens het slepen dus elektriciteit wordt opgewekt, maar de aandrijflijn verder niet actief is, kan er schade aan de elektronica ontstaan. Er zou uiteindelijk zelfs extreme oververhitting kunnen ontstaan, waardoor bepaalde componenten van de auto in brand kunnen vliegen.
Een automaat beschikt dus ook niet over een koppeling, maar heeft enkel een rem- en gaspedaal. Een automaat beschikt over een deze standen: parkeren, achteruit rijden, neutraal (ofwel stilstaan), en drive. In sommige gevallen is de auto voorzien van extra standen, zoals berg rijden of een sportstand.
Sleep auto's met een automatische versnellingsbak niet met een hogere snelheid dan 80 km/h(50 mph) en niet verder dan 80 km.
Als de auto stil staat zet je de auto op de handrem door het knopje ingedrukt te houden, handrem omhoog trekken totdat je voldoende spanning voelt. Laat dan eerst het knopje los voordat je de handrem los laat. Controleer door je voetrem rustig los te laten of de auto blijft staan.
Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Lang parkeren: in de versnelling
Als u uw auto lange tijd niet gebruikt, parkeert u de auto door hem in de eerste versnelling te zetten. Hierdoor is de auto niet gemakkelijk in beweging te krijgen. Wordt de handrem wel gebruikt tijdens langdurig parkeren, dan loopt u kans dat de handrem vastroest.
Op dit moment rijden in Nederland ruim 1,9 miljoen personenauto's rond met een automatische versnellingsbak. Dat is 21,2 procent van het totale wagenpark. Twaalf jaar geleden was dat de helft minder, met circa 936.000 automaten.
Wat betekent de B-stand? Bij de knop van de automaat vind je de B-stand. Die staat voor Brake of Bremse (Engels respectievelijk Duits). Schakel je die in, dan remt de auto bij het loslaten van het gaspedaal (hoe vreemd dit ook klinkt voor een elektrische auto) meer op de motor af.
Slepen van al dan niet geautomatiseerde handgeschakelde bakken met spatsmering gaat prima. Slepen van automaten met planetaire transmissies en van CVT’s is sterk af te raden. De automaten van Honda en de dubbelkoppelingstransmissies van VW/Audi kunnen eveneens beter niet worden gesleept.
Conventionele automaat
Een conventionele automaat heeft geen gewone koppeling, maar een vloeistofkoppeling, ook wel koppelomvormer genoemd. Deze koppelomvormer zorgt voor een hele soepele overgang van de ene naar de andere versnelling.