Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
Minimale lengte voor piloten: 157 centimeter | Maximale lengte voor piloten: 191 centimeter. Vloeiend in Engels (spreken en schrijven). Mensen die Engels niet als moedertaal hebben moeten tenminste level 5.5 halen op elke IELTS of een equivalent ICAO level 4 halen voordat de opleiding begonnen kan worden.
Nee, een mbo-4 diploma geeft geen toegang tot de selectie voor de standaard tweejarige vliegopleiding. Wel kun je met een mbo-4 opleiding in aanmerking komen voor de opleiding Airline Pilot & Management. In deze opleiding werken wij samen met de Hanzehogeschool in Groningen.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
Wat is de minimum en maximum leeftijd om piloot te worden? De minimumleeftijd om piloot te worden is 17 jaar. Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Volgens de onderzoekers zal vanaf begin 2022 de vraag naar piloten hoger zijn dan het aanbod. En als er geen extra maatregelen worden genomen, loopt het wereldwijde tekort de komende zeven jaar op naar maar liefst 60.000 duizend piloten.
Een F16-piloot, oftewel jachtvlieger in dienst bij de luchtmacht, verdient een salaris tussen de € 2.600 en € 3.500 bruto per maand. Dit salaris is onder andere afhankelijk van de ervaring en leeftijd van de piloot.
Gemiddeld verdien je als piloot bij de KLM een salaris van tussen de € 100.000 tot € 150.000 per jaar, maar dit kan oplopen tot wel € 250.000. KLM behoort daarbij tot één van de best betalende luchtvaartmaatschappijen voor piloten. Een co-piloot verdient gemiddeld € 112.000 per jaar.
Dit ligt tussen €2173 en €9502. Bij de bepaling van het loon kan rekening worden gehouden met ervaring en leeftijd. Bovenop het salaris worden toeslagen toegekend bij onregelmatige diensten (uitzendingen, oefeningen). Tevens worden je opleiding, uniform en studieboeken betaald.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Zo ben je drie dagen achtereenvolgens weg van thuis. Maar soms kan dit ook een week zijn. Vlieg je alleen binnen Europa dan kan het zijn dat je 2 tot 3 vluchten op een dag uitvoert van 3 a 4 uur.
De luchtvaart is een veelbelovende carrière die veel mogelijkheden biedt voor persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling. Piloten verdienen een goed salaris, met mogelijkheden om hun loopbaan verder te ontwikkelen in de cockpit, of te verbreden naar luchtvaartmanagement.
Zeker is wel dat met name de zonsondergang en natuurlijk de zonsopgang zeer fraai zijn. Want je zit bijna altijd boven de wolken. Daarnaast kun je talloze weerfenomenen zien. Waaronder een onweersbui, maar ook bijvoorbeeld het magische Noorderlicht.
In Nederland is het alleen mogelijk piloot/verkeersvlieger te worden door middel van een tweejarige opleiding aan een particuliere beroepsluchtvaartschool. Dit betekent dat het een dure opleiding is (zo'n €100.000 in totaal).
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
De commissie is van mening dat vliegers met AD(H)D goedgekeurd kunnen worden op voorwaarde dat zij voor dit ziektebeeld geen medicijnen (meer) nodig hebben en zonder relevante problemen kunnen functioneren .
Hoe lang duurt de opleiding tot verkeersvlieger? De opleiding duurt ongeveer 22 maanden. Er kunnen zich echter altijd omstandigheden voordoen waardoor je vertraging oploopt. We adviseren je dan ook rekening te houden met 24 maanden.
"Een beginnend vlieger heeft bovendien vaak een gigantische schuld van 1,5 ton openstaan bij de bank", voegt de woordvoerder van VNV toe. “De opleiding kost zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.” De opleiding kost namelijk zo'n 150.000 euro en die moeten piloten in wording zelf bekostigen.
De grootverdieners in Nederland zijn medisch specialisten, huisartsen en directeurs en leidinggevenden. De vermelde salarissen zijn de maximale bruto-maandlonen, op basis van 30 jaar ervaring.
Ook KLM komt voor in de lijst. Met 5,2 procent vrouwelijke piloten staat de Nederlandse maatschappij op de zesde plaats, net onder Tui, waar 5,3 procent van de piloten geen man zijn.