De afmetingen van de LPG-Cilindertank zijn afhankelijk van de ruimte die de auto beschikbaar heeft. Het gaat hier om de diameter en de lengte van LPG-Tank. Er zijn LPG-Cilindertanks beschikbaar van 30L tot zelfs 230L.
LPG gasflessen met een gewicht van 5 Kg kunnen gevuld worden tot 8 liter. LPG gasflessen met een gewicht van 10-10,5 Kg kunnen gevuld worden tot 16 liter. LPG gasflessen met een gewicht van 11-13,5 Kg kunnen gevuld worden tot 18 liter. LPG gasflessen met een gewicht van 14-15 Kg kunnen gevuld worden tot 20 liter.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
Om te voorkomen dat de druk in de gastank te hoog oploopt, zijn gastanks vanaf 1984 voorzien van een vulbegrenzer. Daardoor kan een gastank voor maximaal 80 % gevuld worden en heeft het gas voldoende ruimte om uit te zetten.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
Dus de LPG in je tank zal MEER uitzetten dan dat je tank uitzet. Met als gevolg dat je tank onder een druk komt te staan die nog hoger is. Die 80 % begrenzer zorgt er dus voor dat je tank 20% speling heeft om de vloeistof te laten expanderen (moeilijk woord, maar kemt opgezocht in t woordenboek.)
LPG voor de heftruck of heftruckgas bestaat uit lichtgewicht gasflessen gevuld met propaan. De emissie van schadelijke stoffen ten opzichte van diesel heftrucks is 80% lager. De CO2 uitstsoot is 15% minder en ook andere verontreinigende stoffen zoals zwaveloxide en benzeen komen in LPG voor de heftruck niet voor.
Dat komt doordat de brandstof minder koolstofatomen (C) bevat per energie-eenheid dan benzine en diesel en door het hogere octaangetal (104 resp. 130, ten opzichte van 95 of 98 bij benzine) de motor met een hogere efficiëntie kan werken.
De motor slijt meer op LPG dan op benzine of diesel? Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
De wegenbelasting voor benzine bedraagt € 96 per kwartaal, de wegenbelasting LPG G3 betaal je € 126 en voor diesel ben je € 228 kwijt.
1 m3 aardgas komt overeen met 1,33 liter vloeibaar gemaakt propaan (of andersom 1 liter vloeibaar gemaakt propaan komt overeen met 0,751 m3 aardgas). 1 liter propaan levert ca. 6000 Kcal aan energie, 1 m3 aardgas levert ca. 8000 Kcal energie.
LPG-gasflessen met een gewicht van 11-13,5 Kg kunnen gevuld worden tot 18 liter. LPG-gasflessen met een gewicht van 14-15 Kg kunnen gevuld worden tot 20 liter.
De officiële prijs voor LPG bedraagt 0,4260 euro per liter. De officiële prijs van propaan voor ruilflessen: 1,4122 euro per kilo.
Een gasfles laten vullen in Nederland kan alleen bij gasvulstations. In Nederland (en heel Europa) is het verboden om de gasfles uit je auto of caravan te halen en deze te vullen bij een tankstation.
Nadelen heftrucks met verbrandingsmotor
Verder verbiedt de arbeidsinspectie het gebruik van een dieseltruck (van 3 of 3,5 ton) in een gesloten of zelfs deels gesloten bedrijfshal. Dit verbod blijft intact, ook als de dieselmotor is uitgerust met een roetfilter.
Propaangas (of LPG) is de perfecte oplossing om je heftruckvloot te optimaliseren. Een heftruck op propaangas heeft een lagere CO₂-uitstoot, werkt trillingsvrij en is bovendien geruisloos.
Een lpg tank mag op het moment van inbouw niet ouder dan 10 jaar zijn.
Als je dat weet, weet je ook hoeveel liter propaan gelijk staat aan 25.000 m3aardgas. Kort gezegd is 1 liter propaan 0,73 m3 aardgasequivalent. Andersom betekent dit dat 1 m3aardgas gelijk staat aan 1,35 liter propaan.
Europa. De tweede vulnippel is de Europa. Deze is, ondanks zijn naam, niet in heel Europa te gebruiken. Met deze vulnippel kun je LPG tanken in België, Duitsland, Luxemburg, Ierland, Schotland, Wales en Zwitserland.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Kunnen we wellicht goedkoper gaan rijden op bijvoorbeeld LPG? Ook de prijs van LPG (Liquified Petroleum Gas) stijgt. Toch is het mengsel van propaan en butaan nog altijd een stuk goedkoper dan benzine of diesel. Al brengt rijden op autogas ook extra kosten met zich mee.
Wat kost LPG? De LPG prijs is een stuk lager dan de prijs van benzine en zelfs goedkoper dan diesel. In Nederland rijden er meer dan 100.000 mensen en in het buitenland nog veel meer in een auto op autogas. Doordat de auto meestal zwaarder is door het extra gewicht van de LPG tank betaalt u wel meer wegenbelasting.