De
Het luchtschip Hindenburg, genoemd naar de Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident Paul von Hindenburg, was maar liefst 245 meter lang en had een diameter van 41 meter. Het was de grootste zeppelin ooit gebouwd. Er waren 72 slaaphutten aan boord, naast eetgelegenheden, een lounge en een bar.
De Hindenburg-zeppelin
Haar topsnelheid was 130 kilometer per uur en de zeppelin kon wel 12.900 kilometer aan een stuk vliegen. Zeventig passagiers konden mee. De Hindenburg was een heus luxevoertuig, met aan boord onder andere een eetzaal, cocktailbar, een bibliotheek en een lounge met een grote piano.
Nazi-Duitsland was toonaangevend op het gebied van zeppelins, maar kon niet aan helium komen.In plaats daarvan vulde het zijn luchtschepen met waterstof. De ramp van 1937 maakte een einde aan de vluchten, en niet veel later brak de Tweede Wereldoorlog uit. Daarna waren luchtschepen verouderd.
De R100 had een nominale capaciteit van 100. Nadat duidelijk werd dat de VS nooit helium aan een Duits bedrijf zou leveren, werd Hindenburg uitgerust met extra cabines voor een totale capaciteit van 70.
De reis duurt drie dagen en een ticket kost 6500 euro. Het luchtschip biedt plaats aan maximaal tien personen. 'De cruise is vooral bedoeld voor mensen die eigenlijk alles al hebben gezien', vertelt Erwin Krijger, directeur van Aerwin Technologies.
Weinig mensen realiseren zich dat Zeppelins meer dan 20 jaar lang duizenden betalende passagiers miljoenen kilometers hebben vervoerd zonder dat er ook maar één dodelijk slachtoffer viel . Een prestatie die tot de crash van de Hindenburg in 1937 door geen enkele andere vorm van commercieel transport werd geëvenaard.
Zeppelins zijn daarom tegenwoordig erg veilig. De huidige ontwerpen kunnen het maar liefst 22 dagen in de lucht uithouden en bieden accommodatie aan 400 mensen of 300 ton vracht. Bovendien kunnen ze vertikaal opstijgen en op één plaats stil blijven hangen.
De gebruikelijke gassen die worden gebruikt voor het optillen van luchtschepen zijn waterstof en helium . Waterstof is het lichtste bekende gas en heeft dus een groot hefvermogen, maar het is ook zeer brandbaar en heeft veel dodelijke luchtschiprampen veroorzaakt. Helium is niet zo drijvend, maar is veel veiliger dan waterstof omdat het niet brandt.
Voor pleziervluchten tot zo'n tweehonderd kilometer werkt een zeppelin, maar de toestellen zijn nog altijd even langzaam als tachtig jaar geleden. Zeppelins kunnen daarom nooit concurreren met de massa's vluchten die elke dag de wereld overgaan.
De constructie van het luchtschip was echter niet bestand tegen de grote krachten tijdens die scherpe bochten, met als gevolg dat een kabel knapte, die een van de 16 grote waterstofzakken ter hoogte van de staart openscheurde.
1917. Om de steeds effectievere verdediging tegen te gaan, werden nieuwe Zeppelins geïntroduceerd met een grotere operationele hoogte van 16.500 voet (5.000 m) en een plafond van 21.000 voet (6.400 m).
Geen snelheidsduivel. Het grootste nadeel van de zeppelin is de snelheid. Het toestel gaat maximaal 130 kilometer per uur, vergeleken met de snelheid van een normaal vliegtuig is dat heel traag.
Luchtschip landt in Nederland. KATWIJK - De grootste zeppelin ter wereld, de New Technology, komt aan op voormalig vliegkamp Valkenburg. De zeppelin vertrok dinsdag met twaalf passagiers aan boord vanuit Engeland en reisde via Frankrijk en België naar Nederland, waar het luchtschip gisteren aankwam.
Moderne luchtschepen, die hoe je ze ook bekijkt, gigantische vliegtuigen zijn en de A380 en de Boeing 747 in de schaduw stellen (zelfs de Hindenburg was drie keer langer en twee keer zo hoog als een 747), kunnen potentieel aanzienlijke ladingen tot 100.000 kg (220.000 lb) vervoeren over afstanden van duizenden kilometers, zij het met relatief lage luchtsnelheden.
Het lichte gas dat gebruikt werd was waterstof. Een voordeel van waterstof is dat het erg licht is. Maar het is ook heel erg brandbaar. De grootste zeppelin die ooit gebouwd werd was de Hindenburg.
Maar zoals hierboven vermeld, is de belangrijkste reden dat we nooit meer luchtschepen in de lucht zien, de enorme kosten die het kost om ze te bouwen en te bedienen . Luchtschepen zijn erg duur om te bouwen en duur om te vliegen. Ze vereisen een groot deel helium, wat tot wel US$ 100.000 kan kosten voor één reis.
Tussen 1932 en 1937 ontstond een uitgebreide dienstregeling van vaarten over de Atlantische Oceaan met de LZ-127 Graf Zeppelin en de LZ-129 Hindenburg. De Duitsers wilden het brandbare waterstof liever vervangen door helium.
De Hindenburg was ontworpen om helium te gebruiken voor lift, maar Amerikaanse exportbeperkingen op helium hielden in dat het luchtschip in plaats daarvan gevuld was met ontvlambare waterstof . Terwijl de toeschouwers in Lakehurst toekeken, veranderde deze triomf van techniek in een tragedie.
Hoewel luchtschepen uit de gratie raakten na de Hindenburgramp vanwege zorgen over de veiligheid, heeft moderne technologie ze veel veiliger gemaakt . Zo hebben we nu sensoren die waterstoflekken kunnen detecteren en zijn de materialen die worden gebruikt om luchtschepen te bouwen lichter en sterker dan die van een eeuw geleden.
Hij heette de Graf von Zeppelin, genoemd naar de man die de zeppelin uitvond. De Graf von Zeppelin was zo hoog als een flat van tien verdiepingen en zo breed als twee huizenblokken aan elkaar. Er konden zeventig passagiers mee.
Hoe snel vliegt een Zeppelin? modellen in hun hoogtijdagen met snelheden van meer dan 100 mph.
In 1917 werden de Zeppelin-aanvallen stopgezet. Op dat moment waren 77 van de 115 Duitse Zeppelins neergeschoten of volledig onklaar gemaakt.
Geen van de hutten had een toilet; er waren mannen- en vrouwentoiletten op het B-dek beneden, evenals een enkele douche, die een zwakke waterstraal gaf die "meer leek op die van een spuitfles" dan op een douche, aldus Charles Rosendahl.
Zeppelins waren enorme gaszakken gevuld met waterstof, omwikkeld met stof over een lichtgewicht metalen frame. Ze waren moeilijk neer te schieten, want zelfs met tracers en brandgranaten was er geen zuurstof in de zeppelin voor de kogel om het gas te ontsteken .