Als je een rotonde op wilt rijden, moet je voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden. Als je de rotonde wilt verlaten, ben je verplicht eerst naar de buitenste rijstrook te gaan. Als dat niet tijdig lukt, moet je een extra rondje rijden.
Voor rechtsaf: neem de rotonde op de meest rechter baan en zet gelijk je knipperlicht aan. Voor tweede afslag ofwel rechtdoor: neem de tweede rijbaan. Geef pas richting aan na het passeren van de eerste afslag terwijl je rustig van links naar rechts invoegt in een vloeiende beweging.
Regel één: Ga tegen de klok in
Ja, het is duidelijk, maar in de hitte van het moment kunnen degenen onder ons die hebben geleerd hoe ze rotondes in het VK moeten aanpakken, hun oriëntatie verliezen. In Spanje rijd je de rotonde rechts op en rijd je tegen de klok in . De afslagen zijn aan je rechterkant, zo simpel is het.
U moet altijd voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden, en de rotonde alleen oprijden als het vrij is. Rijd tegen de klok in rond de rotonde.Blijf op de buitenste rijstrook als u de eerste of tweede afslag neemt .
Voorrang aan rechts geldt op alle kruispunten zonder verkeersbord. Rotondes zijn voorrangswegen op basis van verkeersborden. Als je een fietser inhaalt, moet je minstens 1,5 meter zijdelingse afstand van die fietser respecteren.
Richting aangeven bij het oprijden van een rotonde
Op dezelfde manier als bij kruisingen. Dus naar rechts (richtingaanwijzer naar rechts), rechtdoor (richtingaanwijzer uit) of naar 'links' en dus driekwart (richtingaanwijzer naar links).
Uitleg: Rijd langzamer als u de rotonde nadert en let op verkeer van rechts . Als u moet stoppen en voorrang moet verlenen, blijf dan achter de onderbroken lijn totdat het veilig is om de rotonde op te rijden. Categorie: Verkeersborden.
Verplicht mee in de auto Spanje
Gevarendriehoek of V-16 waarschuwingslicht. Veiligheidsvest.
Bestuurders die een kruispunt naderen, moeten voorrang verlenen aan alle voertuigen die van rechts komen . Bestuurders die al op een rotonde rijden, hebben voorrang op bestuurders die de rotonde naderen. Bij het oprijden van een hoofdweg moeten bestuurders op secundaire wegen voorrang verlenen aan voertuigen die van beide kanten komen.
De andere landen in de top-5 voor totale rotondes waren: Italië – 18.172 rotondes. Spanje – 15.053 rotondes . Brazilië – 11.854 rotondes.
In steden komen parkeerzones voor die worden aangeduid met blauwe lijnen (Zona ORA), waar tegen betaling één of twee uur kan worden geparkeerd. In Madrid heet een dergelijke zone de Zona SER.
Zo moet elke bestuurder die een rotonde wil oprijden voorrang verlenen aan links, dus aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt. Er zijn ook rotondes zonder voorrangsbord. Daar moet het verkeer op de rotonde voorrang geven aan het verkeer dat de rotonde wil oprijden.
De tweede versnelling is prima voor de gemiddelde rotonde, en je kunt naar de derde versnelling gaan voor snellere rotondes op A-wegen en autowegen . Je aan deze versnellingen houden is een goede manier om ervoor te zorgen dat je de juiste snelheid aanhoudt. Tip 3 – Vergeet niet om voorrang te verlenen! Je hebt hier waarschijnlijk al iets over gehoord.
Koppelingsbediening op rotondes
Wanneer u dichterbij komt, trapt u de koppeling in om af te remmen, schakelt u indien nodig terug en laat u de koppeling geleidelijk los wanneer u accelereert .
Blijf op uw rijstrook.Verander niet van rijstrook binnen de rotonde . Zoals bij elk ander type kruispunt, moet u op de juiste rijstrook zijn voordat u de rotonde oprijdt. Let goed op voetgangers als u de rotonde verlaat en stop voor voetgangers op een zebrapad.
Een rotonde is dus een rondpunt, maar een rondpunt is niet altijd een rotonde.
Normaal gesproken moet u, als u een afslag wilt nemen op de eerste helft van de rotonde (tot 180 graden), op de linker- of middenstrook blijven. Als u een afslag neemt op de tweede helft (meer dan 180 graden), moet u overschakelen naar de rechterstrook.
Sinds enige jaren is in Nederland een nieuw soort rotonde aangelegd: de turborotonde. Deze rotonde heeft twee of meer rijstroken met tussen de rijstroken een klein opstaand randje. Bij het naderen van de turborotonde moeten automobilisten ervóór al de juiste rijstrook kiezen.
Rotonde Tips!
Meestal in de 2e versnelling. Kijk of de fietsers voorrang hebben. Kijk voordat je de rotonde op rijdt over je linker en rechterschouders voor fietsers. Kijk voordat je de rotonde op rijdt naar links of er echt niemand aan komt.
Je moet als bestuurder een teken geven met je richtingaanwijzer als je links of rechts afslaat. Dit geldt als je op een reguliere weg rijdt en wilt afslaan, maar bijvoorbeeld ook als je op een rotonde rijdt. Het is verplicht om bij het verlaten van de rotonde richting naar rechts aan te geven.