Een e-bike bedien je heel eenvoudig vanaf het stuur. Daar kies je bijvoorbeeld het niveau van de ondersteuning. Op het display kun je van alles aflezen. Hoe hard je fietst bijvoorbeeld, of hoeveel kilometer je nog met ondersteuning kunt fietsen.
Trapkrachtondersteuning houdt in dat de motor van de elektrische fiets de hoeveelheid kracht meet met behulp van een sensor. Hoe meer kracht u zet, hoe meer ondersteuning u krijgt en andersom. Dit komt doordat de druk op de pedalen toeneemt of afneemt.
Ja, met een elektrische fiets kun je ook gewoon trappen. Als je de motor uitschakelt of als de accu leeg is kun je doorfietsen. Let er wel op dat je wat zwaarder fietst. Een e-bike weegt nu eenmaal meer dan een gewone fiets.
Een fiets is een voertuig dat oorspronkelijk veelal louter met spierkracht werd aangedreven. De hedendaagse fiets bestaat doorgaans uit twee wielen, een frame, een zadel, een stuur en een trapas met pedalen.
Comfortabel: Dankzij de elektrische ondersteuning fiets je licht en comfortabel. Ook met tegenwind of als je tegen een heuvel op fietst. Ideaal voor lange afstanden: Je legt makkelijker grote afstanden af zonder moe te worden.
Elektrische fietsen zijn slechter voor het milieu
Volgens Milieu Centraal veroorzaakt een elektrische fiets maar drie procent van de CO₂-uitstoot van een gemiddelde auto. Met een elektrische fiets stoot je, vanwege het opladen van de accu, per kilometer zes gram koolstofdioxide uit en met de gemiddelde auto 202 gram.
Hét voordeel van elektrische fietsen
Je moet wel zelf trappen, maar het kost je veel minder kracht en inspanning. Dat is dan ook direct hét voordeel van een e-bike, want met veel minder moeite kun je veel meer kilometers fietsen. De fiets doet het meeste werk.
Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Elektrische fietsen hebben van zichzelf een begrenzer, zodat je niet harder kunt dan 25 a 30 kilometer per uur. Bij een fiets met Bafang motor kun je de begrenzer eenvoudig hoger afstellen en bij Bosch e-bikes monteer je een speed chip.
Belangrijk om te weten bij het opladen van een elektrische fiets accu. In principe is het opladen van de accu heel eenvoudig. Je neemt de accu, koppelt deze met behulp van de bijgeleverde lader aan het stopcontact, en je wacht tot het lichtje groen wordt.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 wordt een helm op de snorfiets verplicht.
Het verplichten van het dragen van een fietshelm lijkt misschien een goed idee om de veiligheid van de fietsers te verbeteren, maar dat is het niet. De Fietsersbond is niet tegen het dragen van een fietshelm maar wil dat dit een persoonlijke keuze blijft en verzet zich resoluut tegen het invoeren van een verplichting.
Wat is de snelheid van een elektrische fiets? Op een e-bike kun je zo'n 25 km/u fietsen. De trapondersteuning stopt namelijk automatisch wanneer je een snelheid van 25 km/h heeft bereikt. Dit is wettelijk vastgelegd voor alle elektrische fietsen motorsystemen.
Als je onderweg bent op je elektrische fiets en je hebt een flinke tocht voor de boeg, zal je ongeveer tussen de 200 en 300 calorieën per uur verbranden.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Een e-bike is een fiets met een elektrische motor. De 'e' staat namelijk – net als in bijvoorbeeld e-mail – voor 'electric'. Electric bike is Engels voor elektrische fiets: een fiets met een elektromotor dus.
Gemakkelijker en sneller fietsen
Dankzij de elektrische trapondersteuning voelt bergop fietsen als een fluitje van een cent! Met een e-bike bent u gemakkelijk en snel op gewenste bestemming. Ook voelt het fietsen zelf veel prettiger en raakt u minder snel vermoeid. Eenmaal aangeschaft wilt u niets anders meer.
Afhankelijk van de onderdelen, materialen en het merk van de elektrische fiets die je koopt ben je er al snel zo'n 2500 euro aan kwijt. Die prijs loopt echter snel op en kan zo de 5000 of 6000 euro aantikken. Een e-bike is een kostbaar speeltje.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Een vastzittende kettingschakel kan leiden tot doortrappen en schakelproblemen. Om dit probleem op te lossen, is het nodig de vastzittende schakel in de ketting te vinden. Dat kan door eerst de ketting over het kleinste achtertandwiel te schakelen en een achterwaartse draai met de pedalen te maken.
Per persoon mag je maximaal één fiets meenemen in de trein. Je mag je fiets alleen meenemen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 en van 18.30 – 06.30, en in het weekend de hele dag. Op feestdagen en in de maanden juli en augustus mag je fiets ook de hele dag mee.