Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel. Vaak zijn de problemen olie-gerelateerd.
Een slecht werkende turbo is te herkennen aan de volgende symptomen: Er komt blauwe rook uit de uitlaat. Blauwe rook duidt op olie die door een defect in de motor is gekomen en samen met de benzine verbrand wordt. Vaak is dit te zien bij het accelereren, waarna dit weer verdwijnt wanneer de motor constant draait.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Kosten indicatie turbo laten vervangen: De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen. Om een idee te krijgen hoeveel kosten u voor het vervangen van de turbo van uw auto moet maken kunt u via deze deze pagina een urenindicatie opvragen.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
Als je geconcludeerd hebt dat de turbo de oorzaak is van het verminderde vermogen van je auto, kun je aan de slag met het vervangen ervan. Bekijk ook altijd of je kunt vinden hoe de turbo kapot is gegaan. Vaak is het namelijk een gevolg van een van de drie onderstaande oorzaken: De turbo heeft te weinig smering gehad.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
Koeling van de turbo
Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen.
Als een Turbo 4 seconden zonder motorolie draait ontstaat er ernstige schade aan de radiaallagers en het axiaallager. Dit hoeft u niet meteen te merken, de schade kan zich ook na een paar dagen manifesteren. Als de Turbo 8 seconden zonder motorolie draait is deze onherstelbaar beschadigd.
De kosten voor een andere (revisie)turbo zal met montage vermoedelijk rond de 1000-1200 euro bedragen. Het beste is uiteraard een prijsindicatie bij één van de turbospecialisten op te vragen en vooral daar aan voorafgaand een diagnose te laten stellen.
Turbo vervangen Volkswagen kosten ✔️ Prijs v.a. € 639.
Een fluitende turbo wijst op lekkage
Dat is tenminste de algehele stelregel, omdat een turbo alleen maar samengeperste lucht naar de cilinders moet brengen en hiervoor geen fluitende geluiden hoeft te maken. Dat een turbo fluitende geluiden maakt kan alleen doordat er lucht onder hoge druk via een andere weg ontsnapt.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
Turbo vervangen Audi kosten ✔️ Prijs v.a. € 639.
Aangezogen lucht komt in de turbo binnen met een snelheid van circa Mach 1. De uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel is om en nabij 800 graden. Een benzine turbo bereikt een temperatuur van circa 1000 graden. Een motor die niet goed functioneert veroorzaakt een kapotte turbo en niet andersom.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is. Zwaar gietijzeren V8 blokken hebben een grotere therminal mass. oftewel er is meer materiaal wat warmte vasthoudt. het duurt dus langer voor zo'n groot is afgekoeld dan een simpele 4 cilinder.
Belangrijk voor een goede werking van de turbo is een goede smering van de turbo-as, die zo'n 220.000 toeren per minuut maakt. Als bestuurder heb je ook invloed op de levensduur. Laat de motor (en dus de turbo) altijd eerst op temperatuur komen en laat hem na zware inspanning even stationair draaien.
Een turbo helpt om een krachtbron meer vermogen te leveren. Vandaag de dag hebben vrijwel alle motoren een turbo en is het een onderhoudsarm onderdeel, zolang je het onderhoud aan je auto tijdig en goed uitvoert.
Uitlaatgasturbo's onderhouden. De turbo-onderdelen moeten gesmeerd worden. Dat gebeurd met motorolie die vanuit de oliepomp in de motor naar de turbo gaat. De olie wordt onder druk in de turbo gespoten, smeert en koelt alle onderdelen en loopt daarna terug in het carter van de motor.
Je turbo schoonmaken gaat heel gemakkelijk met een turbo cleaner. Bijvoorbeeld die van Wynn's of de set van Innotec. Deze bevat alle producten en hulpmiddelen voor een snelle en zeer betaalbare reinigingsoperatie van je turbo.
Turbo vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 639.
Turbo-olielekkage
Dat geldt ook voor een turbo die is aangesloten op het oliecircuit van de motor. Het zijn vaak de aan- en afvoerverbindingen die kunnen lekken door een beschadiging of onjuiste montage. Inwendig kunnen ook lekkages ontstaan, waardoor olie in de turbo zelf kan lekken met blauwe rook als gevolg.