Sociaal-emotionele ontwikkeling
De druk om snel te reageren en/of de angst om belangrijke informatie te missen, brengt spanning en stress met zich mee. Kinderen en jongeren die mediawijs zijn, lopen minder risico op online problemen, zoals cyberpesten, grensoverschrijdend gedrag en (seksueel) misbruik.
Sociaal heeft te maken met hoe mensen met elkaar omgaan. En media zijn dingen die gebruikt worden voor contact, zoals websites of apps. Via social media kun je dingen uitwisselen en op dingen reageren. Je kunt bijvoorbeeld berichtjes naar je vrienden sturen, filmpjes bekijken of geinige foto's maken.
Mediaopvoeding is onderdeel van de dagelijkse opvoeding door ouders of verzorgers. Het omvat alle bewuste en onbewuste handelingen waarmee ouders ervoor zorgen dat hun kinderen media uiteindelijk zelfstandig kunnen gebruiken. Dat betekent dat kinderen: hun tijdsbesteding met media zelf in de gaten kunnen houden.
Allereerst is Instagram zo opgebouwd dat het zeer verslavend is, en kinderen kunnen met iedereen op het platform in contact komen. Dit brengt verschillende gevaren met zich mee, zoals cyberpesten, een laag zelfbeeld, problemen met het lichaamsbeeld, stalking, phishing, en meer.
Het delen van informatie op sociale media is niet veilig
Dat is een handige tip voor inbrekers. Dit is een van de gevaren van Facebook. Daar komt nog bij dat er veel andere informatie wordt gedeeld, zoals foto's, video's en persoonlijke berichten. Op veel sociale platformen is alle informatie openbaar.
Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar. Jongeren geven daarnaast aan het fijn te vinden om met onbekenden, in een niet-oordelende en anonieme omgeving, over hun problemen te praten.
Voeg ook niet ongevraagd mensen toe (taggen) aan foto's en video's. Staan er kinderen op je foto? Vraag dan aan de ouders of zij er bezwaar tegen hebben als je deze foto deelt op sociale media. Maak geen foto's op locaties waar gevoelige gegevens opgeslagen kunnen zijn, zoals op je werk.
Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken. Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto's en/of video's publiceren, informatie met elkaar delen, een discussie aangaan et cetera.
Het uitwisselen van tekstberichten, bijvoorbeeld via WhatsApp, is de meest gebruikte vorm van sociale media; 84 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder deed dit in 2019. Het gebruik van direct messaging is de laatste jaren toegenomen.
Je kunt jezelf voorstellen door kort iets te vertellen over je hobby's, je leven buiten het bedrijf om of welke taken je leuk vindt binnen je werkgebied. Reviews zijn voor veel mensen een goede aanwijzing om te zien of een bedrijf ook echt doet wat hij zegt.
Tik rechtsboven in Facebook op . Tik op Instellingen en privacy en vervolgens op Instellingen. Scrol omlaag naar het gedeelte Publiek en zichtbaarheid en tik op de optie waarvoor je de privacy wilt wijzigen.
Facebook verzamelt ook veel gegevens van zijn gebruikers. Dat gaat van het moment waarop je inlogt, de locatie waarop je dat doet en vanaf welk apparaat, welke apps er gekoppeld zijn aan je account tot aan de advertenties waar je op klikt. Daarnaast worden je likes opgeslagen.
Je wilt Instagram Stories kortom anoniem bekijken. Kan dat? Officieel niet. Dat wil zeggen, de naam van het Instagram-account waarmee je dat doet, zal altijd opdoemen in de viewerslijst van de story-plaatser.
Conclusie. Net zoals Google en Facebook verzamelt Instagram veel persoonlijke gegevens over gebruikers. Deze informatie wordt gebruikt om nauwkeurige profielen van gebruikers samen te stellen. Instagram zet deze profielen in om gepersonaliseerde advertenties te verkopen.
Met mediaopvoeding leren kinderen om bewust, veilig en gezond om te gaan met media. Denk aan apps, websites, games, tv en films. Het is een taak van ouders en van iedereen die kinderen begeleidt.
Je kunt sociale media inzetten om meer naamsbekendheid, verkeer naar je website, fans en volgers te creëren. Door sociale media te gebruiken heb je de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan met je doelgroep en weet je wat er leeft bij jouw publiek.
Het doel van social media is over het algemeen wel hetzelfde, namelijk aandacht vragen voor een bepaald doel. Dit kan in de persoonlijke aard liggen, maar ook met een commercieel tintje worden uitgebracht. Aandacht is waar het steeds vaker om gaat en diezelfde aandacht wil jij vragen voor jouw product of dienst.