Als iemand slecht luistert, ook nadat je hem nadrukkelijk aandacht hebt gevraagd voor jouw boodschap, dan is het zaak de teugels wat strakker aan te halen. Nodig de slechte luisteraar uit voor een gesprek.Leg uit waarom het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt.Vraag hem expliciet om er goed naar te luisteren.
Laat iemand uitpraten
Assertief communiceren, betekent ook: luisteren. Luister naar wat een ander te zeggen heeft, totdat hij of zij klaar is met het hele verhaal. Als je de ander interrumpeert, ook al heb je voor je gevoel belangrijke informatie, dan vind jij je eigen verhaal belangrijker dan dat van een ander.
Bijvoorbeeld door te zeggen: “Ik maak even mijn redenering af en hoor daarna graag wat jij er van vindt”. Hiermee sla je twee vliegen in één klap. Je maakt op een vriendelijke manier duidelijk dat je nog niet klaar bent en tegelijkertijd geef je aan dat wat jou betreft de ander direct na jou mag spreken.
Actief luisteren bestaat uit: iemand je volle aandacht geven, belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen, laten merken dat je aandachtig bent met een samenvatting, vragen stellen, doorvragen en feedback geven. Het lijkt vanzelfsprekend, maar ben jij een goede luisteraar?
Vorm van zelfgerichtheid, 'narcisme', waarbij iemand op een verhaal van iemand anders alleen maar reageert met het delen van zijn eigen ervaringen.
Bij gericht luisteren luister je woord voor woord naar alle informatie in het fragment. Hierbij focus je vooral op wat iemand specifiek zegt en noteer je de belangrijke dingen die je moet onthouden. Vergeet hierbij niet te letten op opvallende woorden, die kunnen horen bij het antwoord op de vraag.
Het lijkt misschien een kleine moeite, maar met oprechte aandacht luisteren naar wat iemand zegt, kan voor de ander een wereld van verschil maken. Of zoals Dale Carnegie zegt: “Onthoud dat de mensen waarmee je praat honderd keer meer geïnteresseerd zijn in zichzelf en hun eigen problemen, dan in ons en onze problemen.
Definities die `praatgraag` bevatten:
Kletserig = 1) Babbelachtig 2) Babbelziek 3) Flapuit 4) Geneigd tot kletsen 5) Geneigd tot veel kletsen 6) Indiscreet 7) Kletsgraag 8) Loslippig 9) Mededeelzaam 10) Niet kunnende zwijgen 11) praatgraag 12) Praatziek 13) Spraakzaam... extravert = ...
Bij passief luisteren hoor je de spreker praten, maar doe je verder niets. Bij actief luisteren gebruik je een patroon waarbij je op een positieve manier betrokken blijft bij je gesprekspartner. Je hoort niet alleen dát er iets gezegd wordt, je probeert ook daadwerkelijk te begrijpen wát er gezegd wordt.
Mensen die introvert zijn praten vaak alleen als ze ook echt denken dat ze wat te zeggen hebben. De 'small talk' wordt dan vaak achterwege gelaten. Maar spreek een introvert persoon eens in een rustige situatie aan en praat over een onderwerp dat hem of haar interesseert, dan zal je snel op dit vooroordeel terugkomen.
Complimenteer hem voor de dingen die hij kan en doet
Het klinkt misschien raar, maar ik realiseerde me dat ik geen idee heb hoe dat zou moeten, en ik vind het echt knap dat je dat kan. ' Er is altijd iets te vinden waarvoor je hem bewondert, of dat nou thuis is, in jullie relatie, of in zijn werk.
bereid je vragen niet voor terwijl de ander praat: doe dit voor het gesprek of haak in op wat werd gezegd. praat niet over jezelf, laat de ander praten en stel vragen: hou het kort als het over jezelf gaat, zo interessant ben je nu ook weer niet.
Mensen die negatief over je praten, doen dat misschien om zichzelf beter te voelen. De mensen die vaak over je roddelen, voelen zich niet goed over zichzelf, of hebben een gebrek aan zelfrespect.
Razendsnel praten is een veel voorkomend teken van stress. Tot op zekere hoogte kan het de mensen om je heen veel energie geven als je het tempo er goed inhoudt. Op het moment echter dat je voor langere tijd in sneltreinvaart praat, ben je je publiek snel kwijt.
Luister naar de andere persoon.
Iedereen wil zich belangrijk en gehoord voelen, dus als je wilt dat mensen met je praten, schenk ze dan je volle aandacht. Zorg ervoor dat je altijd luistert als iemand met je praat. Probeer de regel te hanteren: 'Eerst luisteren, dan praten,' na het starten van een gesprek.
Stel open vragen. Deel geen gevoelige informatie over jezelf, tenzij je bekend bent met de persoon waar je mee praat. Sta natuurlijke stiltes toe, en forceer een gesprek niet als het onnatuurlijk aanvoelt. Verander van onderwerp bij langere gesprekken.
- zich een mening willen vormen; - een bepaalde handeling willen uitvoeren; - een spel mee willen spelen.
Het bestaat uit drie factoren: horen, begrijpen / interpreteren en reageren. Goed luisteren betekent dat je je een beeld probeert te vormen van wat de ander wil vertellen of uitleggen. Vaak zul je dat beeld toetsen aan bestaande beelden die je al hebt.
Luisteren is een uitdrukkingsvorm van erkenning en respect; het zet het licht op de ander en biedt ruimte om (er) te zijn. Door goed te luisteren creëer je de mogelijkheid voor de ander om zichzelf beter te horen; goed luisteren zorgt voor geruststelling en comfort.