Praat altijd tegen iemand zélf
' Het bezorgt mensen met een beperking een vernederd gevoel. “Alsof we niet voor onszelf kunnen praten”, zegt rolstoelgebruiker Jeanette Chedda. “Het is superpijnlijk en gênant.” Praat dus altijd rechtstreeks met iemand zelf, op dezelfde manier als je met ieder ander zou doen.
Mensen met een beperking hebben dezelfde behoeften als wij allemaal: het allerbelangrijkste is dat ze met waardigheid en respect worden behandeld . Wanneer u met mensen met een beperking omgaat, richt u dan op hun mogelijkheden, niet op hun beperkingen.
Vanwege hun beperkte begrip hebben mensen met een LVB behoefte aan zekerheid en duidelijkheid. Daarom zijn ze gebaat bij een gestructureerde, overzichtelijke en voorspelbare leefomgeving. Steun van de omgeving kan leer- en gedragsproblemen helpen verminderen.
Mensen kunnen dan minder goed zijn in: Conceptuele vaardigheden zoals rekenen, schrijven, lezen, en taal en tijd begrijpen. Sociale vaardigheden zoals conflicten voorkomen of oplossen en duidelijk maken wat je wilt of voelt. Praktische vaardigheden zoals reizen met het openbaar vervoer.
Personen met een beperking hebben toegang nodig tot dezelfde diensten en mogelijkheden als personen zonder beperking . Ze moeten bijvoorbeeld naar school kunnen, toegang hebben tot gezondheidszorg en een inkomen verdienen. Ze hebben ook toegang nodig tot specifieke diensten zoals revalidatie en hulpmiddelen zoals rolstoelen of braillemateriaal.
Mensen met een beperking zijn in de eerste plaats mensen. Mensen met een beperking moeten met hetzelfde respect behandeld worden als mensen zonder beperking . Wanneer u twijfelt over hoe u met iemand moet communiceren of op iemand moet reageren, let dan op de lead van de persoon. Als u het niet zeker weet, is het oké om te vragen.
Wij als maatschappij moeten begrijpen dat deze mensen niet abnormaal zijn en we hebben geen medelijden met ze. Ze zijn gelijk aan iedereen en kunnen het beste van zichzelf geven als ze de juiste begeleiding en kansen krijgen . Dus we moeten ze niet als minderwaardig behandelen.
Houd uw handen uit de buurt van uw gezicht en gebruik korte, eenvoudige zinnen . Als de persoon een gebarentolk gebruikt, spreek dan rechtstreeks tot de persoon, niet tot de tolk. Wees beleefd tegen mensen met een beperking. Steek uw hand uit om handen te schudden of visitekaartjes te overhandigen.
Gebruik eenvoudige woorden en korte zinnen. Vermijd ontkenningen (dit is te ingewikkeld) Wacht minimaal enkele seconden met een reactie (ivm de vertraagde informatieverwerking van de client) Herhaal regelmatig wat er besproken is.
Zorg ervoor dat iedereen volledig kan deelnemen door mensen te vragen wat ze nodig hebben. Wees duidelijk over wat ze kunnen verwachten en wat u kunt bieden. Bied toegankelijkheidsondersteuning en vertel de mensen met een beperking die u aanspreekt hoe ze het kunnen gebruiken of waar ze het kunnen vinden .
Wij hebben geen medelijden nodig, wij hebben respect en inclusiviteit nodig.
Ik heb me eigenlijk nog nooit beter gevoeld toen ik ongevraagd medelijden kreeg van iemand, want ik wil me absoluut niet zielig voelen. Of soms uit het niets, zonder dat het iets met het gesprek te maken heeft, zegt iemand tegen me dat ik moet volhouden en positief moet blijven.
Probleemgedrag, ook wel onbegrepen of moeilijk verstaanbaar gedrag genoemd, komt regelmatig voor bij mensen met een verstandelijke beperking. Er zijn geen harde criteria om gedrag als problematisch te definiëren, maar denk bijvoorbeeld aan agressief, zelfverwondend, teruggetrokken of angstig gedrag.
Om naar personen te verwijzen die een handicap hebben, is het aan te raden om een omschrijving te gebruiken met het bijvoeglijk naamwoord gehandicapte of een nabepaling met een handicap of met een beperking.
Het is de verantwoordelijkheid van personen met een beperking om:
meewerken aan het verkrijgen van de nodige informatie, waaronder medische of andere deskundige meningen; deelnemen aan discussies over oplossingen; en op permanente basis samenwerken met de werkgever en de vakbond om het aanpassingsproces te beheren.
In het fundament van Maslow´s piramide liggen de primaire levensbehoeften van een mens zoals eten, drinken, zuurstof en slaap. Zonder de basis levensbehoeften zou een mens niet goed kunnen functioneren. Vaak worden deze behoeftes met een salaris bevredigd, zo kunnen zij eten, drinken en een plek om te slapen betalen.
Mensen met een verstandelijke beperking worden vaak gezien als vriendelijk en vrolijk, maar ook als hulpbehoevend, afhankelijk en niet zo slim. Deze stereotypen kunnen ervoor zorgen dat mensen met een verstandelijke beperking niet serieus worden genomen en dat hun behoeften worden genegeerd.
Kinderen en jongeren met een lvb hebben vaker moeite met het begrijpen van sociale situaties. Ze kunnen daarom problemen hebben met het beginnen en onderhouden van relaties. Ze kunnen ook moeite hebben met het omgaan met hun emoties en gedrag. Ze worden ook vaker gepest.
Algemene kenmerken
(Blijvende) achterstand in de ontwikkeling, zowel verstandelijk als lichamelijk zoals moeite met leren of bewegen. Psychische problemen zoals moeite met communicatie en aangaan van (vriendschaps)relaties. Moeite met praktische zaken zoals aankleden, eten, omgaan met geld.
Monique legt uit: “De levensverwachting van mensen met een verstandelijke beperking is in de afgelopen 40 jaar verdubbeld. In 1980 werden zij gemiddeld 35 jaar. Nu is dat gestegen naar 65 tot 70 jaar.