Communiceer helder en concreet.
Gebruik relatief korte zinnen en benoem alleen de essentie. Laat voorbeelden, argumenten en toelichting weg (tenzij het kind er zelf naar vraagt, uiteraard). Vermijd containerbegrippen, ironie, beeldspraak, overdrijving en abstract taalgebruik.
Bedenk dat iemand met autisme niet onbeleefd wil zijn als hij of zij je niet aankijkt. Verwacht niet een reactie op jouw non-verbale communicatie zoals een boze gezichtsuitdrukking of gebaren. Als je wilt dat iemand reageert op wat je zegt, vraag er dan specifiek om ('luister naar wat ik vertel').
Het is belangrijk kinderen met autisme op een juiste manier te corrigeren. Probeer dit niet te hard te doen, zoals “je bent gemeen” of “je doet het niet goed”. Probeer het in plaats daarom positief te benaderen en vertel dat je bepaalt gedrag niet wenst en vooral welk gedrag je dan wel wenst van het kind.
Het enige wat u kunt doen is het kind helpen met het verminderen van externe prikkels: Bevindt u zich in een drukke omgeving? Probeer uw kind niet mee te nemen naar een rustiger plek. Praat op kalme toon tegen uw kind, geef hem ruimte en informeer aanwezigen over zijn autisme.
Autistisch kind leren praten
Ze gebruiken eenvoudigere communicatiemiddelen, zoals lichaamstaal. Ze gebruiken echolalie (herhalen van woorden), door bijvoorbeeld zinnen te herhalen uit hun favoriete film. Of ze praten alleen met hun ouders of logopedist.
Overeenkomsten lichte vorm van autisme herkennen
Problemen in de sociale interactie in hun privéleven of werkomgeving. Meer moeite met plotselinge veranderingen. Moeilijk los kunnen laten, scherpe focus en oog voor details. Chaos in het hoofd bij drukte, onrust of veel prikkels.
Laat je kind boos zijn, maar begrens zijn of haar gedrag.Geef hem een kussen.Laat zien dat het goed is dat hij zijn boosheid ontlaadt zonder zichzelf of een ander te slaan. Misschien zijn er ook andere manieren die beter passen bij je kind om zich te ontladen.
Sommige mensen met autisme hebben bijzondere talenten. Zo kan het zijn dat iemand uitzonderlijk goed kan tekenen, pianospelen of wiskundige berekeningen kan doen. Mensen met autisme zijn visueel vaak heel sterk. Dat komt omdat ze oog hebben voor details.
Dubbele betekenissen of (woord)grapjes worden niet begrepen. Eigenaardigheden in taalgebruik. Bijvoorbeeld te luid praten, eentonig praten, letterlijk herhalen van woorden (echolalie), zelf woorden maken (neologismen). Grote moeite hebben in het gaande houden van gesprekken.
Levensloopbegeleiding is een vorm van begeleiding die vaak goed past bij autisme. Een vaste begeleider is lange tijd betrokken, soms intensief en soms meer op de achtergrond. In de afgelopen jaren is levensloopbegeleiding bij autisme onderzocht in een pilot bij Vanuit autisme bekeken.
Duidelijk en concreet communiceren
Ze nemen je woorden soms heel letterlijk. Het kan voor mensen met autisme ook moeilijk zijn om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Maak daarom duidelijk wat jouw punt is. Communiceer rustig, duidelijk, direct en precies.
Vraag de persoon met autisme en zijn of haar naasten waaraan zij willen werken.Toon interesse in de persoon, en ga in gesprek om uit te vinden wat hij of zij nodig heeft! Standaard aanbod werkt vaak averechts bij autisme. Denk van te voren goed na of je als begeleider voldoende continuïteit kunt en wilt bieden.
Graad 1: je hebt problemen door tekorten in de sociale communicatie (verbaal en non-verbaal), interactie en gebrek aan flexibiliteit. Plannen en organiseren is lastig, waardoor je moeilijk zelfstandig kunt functioneren. Enige ondersteuning is nodig.
Er bestaat geen behandeling of medicatie om autisme te genezen. Maar met de juiste hulp, zoals cognitieve gedragstherapie bij autisme, kunnen veel mensen met autisme wel naar school, werken en relaties met anderen onderhouden. De behandeling van autisme helpt om de symptomen ervan te verminderen.
Autisme en emoties
Als je je in autisme herkent, kan er sprake zijn van onvermogen om je eigen gevoelens te uiten of die van een ander te begrijpen. Dit onvermogen om je emoties te uiten of die van een ander te begrijpen komt bij 85% van de mensen met autisme voor.
Mensen met autisme hebben behoefte aan herhaling en hebben een weerstand tegen verandering. Hun functioneren is dan ingebed in routines die soms moeilijk te veranderen zijn. Sommige kinderen met autisme kunnen uren bezig zijn met het op een bepaalde manier ordenen van voorwerpen.
Wel hebben alle mensen met autisme met elkaar gemeen dat ze moeite hebben om andere mensen goed te begrijpen en aan te voelen. Omdat ze moeite hebben met overzicht en het onderscheid tussen betekenisvolle hoofd- en bijzaken, hebben ze ook veel behoefte aan vaste patronen en voorspelbaarheid.
Met autisme naar het buitengewoon onderwijs
In het buitengewoon onderwijs wordt type 9 ingericht voor leerlingen met een autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben, maar niet in het gewoon onderwijs terecht kunnen.
Iemand met PDD-NOS heeft last van sociale en communicatieve problemen zoals bij autisme, maar dan in mildere vorm.
In het regulier onderwijs zijn er scholen die geschikt zijn voor kinderen met autisme. Zij hebben bijvoorbeeld een leerkracht die is gespecialiseerd in autisme en kunnen de ondersteuning bieden die je kind nodig heeft. Kijk naar wat jouw kind nodig heeft en informeer bij de school of ze dat kunnen bieden.
Hoewel ik er zelf moeite mee heb, zijn mensen met autisme vaak zeer goed in liegen. We verzinnen soms de meest waanzinnige verhalen, gewoon om het idee te wekken dat we ambitieus zijn. Onze motivatie is echter niet anders dan wanneer jij overdrijft of liegt.
Als je autistisch bent, ziet de wereld om je heen er anders uit.Je hoort veel geluiden om je heen en ziet veel kleuren. Je hersenen kunnen al die informatie tegelijk moeilijk verwerken. Heftige beelden, veel geluiden, kleuren.