Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Een effectief team is een team waarin de teamleden prettig met elkaar communiceren en samenwerken en waarin zij werken aan het behalen van de gemeenschappelijke teamdoelen. De teamleden zijn vaak inhoudelijk deskundig en hebben bovendien een groot vermogen aan sociale teamvaardigheden.
Om te beginnen dan: er is wel degelijk een ideale omvang van een team. Dat is tussen de 8 en 10 man. Groot genoeg om alle taken te verdelen en klein genoeg om elkaar echt goed te leren kennen en door te groeien.
De ideale teamomvang. Meer recente onderzoeken noemen 6-8 personen als de ideale teamomvang4. Dan heb je voldoende teamleden voor diversiteit in het team. En niet te veel teamleden, zodat iedereen nog gemakkelijk zijn bijdrage kan leveren aan het geheel en dat de teamleden ieders inbreng nog kunnen zien en horen.
Het belang van de organisatie staat voorop
Ondanks verschillen van mening of inzicht, zijn de beste teams in staat om het grotere doel in het vizier te houden. Leden van goed-presterende teams zijn voortdurend in staat om het belang van de organisatie op hun eigen ego's te laten prevaleren.
Wanneer er vertrouwen is in het team durven teamleden elkaar om hulp te vragen, fouten en valkuilen te bespreken en hulp te accepteren. Men heeft meer begrip voor elkaar en gaat sneller uit van iemands positieve intentie.
Een teamwaarde is iets wat jullie belangrijk en wenselijk vinden, iets wat jullie na willen streven. Teamwaarden maken helder 'hoe doen we het samen? ' Dit vertaald naar concreet zichtbaar gedrag, principes en afspraken.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Volgens moderne organisatiedeskundigen is 15-20 medewerkers per manager een goed aantal. Meer traditionele deskundigen zeggen dat 4-6 medewerkers ideaal is. En heel vaak lees je ook dat 8 het perfecte aantal is, of dat juist 12-15 medewerkers raadzaam is.
Empatisch vermogen
Je kan altijd van de anderen leren. Een goede teamplayer toont interesse in de anderen en stelt goede open vragen. Vraag bijvoorbeeld niet oppervlakkig naar: Hoe gaat het met je?, maar stel eerder de vraag: Waar loop je op vast in je werkzaamheden.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.