Roodlichtcamera's werken met twee lussen in het wegdek. Wanneer een auto over de eerste lus rijdt, controleert de computer de stand van het verkeerslicht. Wanneer dezelfde auto ook over de tweede lus rijdt, weet de computer ook hoe snel de auto reed. Rijd je door rood, dan neemt de camera steeds twee foto's.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
Wist je dat: een roodlichtcamera pas flitst wanneer het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. De camera flitst evenmin als je minder dan 30 km/u rijdt.
In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie. Deze moderne flitspalen gebruiken infrarood om foto's te maken. Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen. Het kan dus zijn dat je geflitst bent in het donker zonder dat je iets gezien hebt.
De boete als u door een rood licht gereden bent ligt al wat hoger. Dat is immers een overtreding van de derde graad. Het boetebedrag ligt daarvoor op €174. Afhankelijk van het aantal seconden kan men gedagvaard worden voor de politierechtbank.
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
De boete voor door het rood rijden volgt vrij snel. Binnen de 14 dagen vindt u normaal gezien een pv in uw brievenbus. Aangezien door het rood rijden een overtreding van de derde graad is, zal het bedrag van de onmiddellijke inning 174 euro bedragen.
Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.
Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg. Informatie over bezwaar/beroep tegen verkeersboete, vindt u op onze website.
Snelheidscamera's zitten vaak in vaste flitspalen maar kunnen ook in onopvallende surveillerende politieauto's zijn geplaatst, op een statief in de berm of naast de geleiderail. Je ziet ze ook wel eens op een viaduct boven de snelweg.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond. Bronnen: http://www.dirkdebaan.nl/zit-er-een-camera...
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 250 euro. Door rood licht rijden: 250 euro. Negeren rood kruis: 250 euro. Afslaan zonder richting aan te geven: 100 euro.
Verkeerscamera's flitsen voortaan op alle Vlaamse snelwegen vanaf 129 km/u: check hier waar je een snelheidsboete riskeert. Na een proefproject werken alle verkeerscamera's op Vlaamse snelwegen altijd: wie 129 kilometer per uur of meer rijdt, zal dus altijd een boete krijgen.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren.
Auto's moeten, als het licht oranjegeel wordt of rood is, stoppen voor de eerste stopstreep. Dat is de streep die de bestuurders het eerste zien. Fietsers en tweewielige bromfietsen stoppen voor de tweede stopstreep. Dat is de streep die het dichtst bij het kruispunt is.
Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Ja, raad u zeer zeker aan bezwaar te maken tegen de boete, daar de flitser in mijn perceptie niet op de voorgeschreven afstand na het verkeersbord is geplaatst. Ezelsbruggetje hierbij is (bij benadering) snelheid x 3. Bij een maximumsnelheid van 50 km dient minimaal 140 meter afstand worden bewaard qua flitser.
De flitspaal stuurt als het ware geluidsgolven op je auto af en meet hoe lang het duurt voor die teruggekaatst zijn. Aan de hand daarvan berekent de computer hoe snel je rijdt. Die lichtgolven zijn echter gemakkelijk te beïnvloeden. Zelfs regen of slecht weer kan een effect hebben op de metingen.
Zo werkt de roodlichtcamera
Laat u niet misleiden door de naam van dit type camera! Een roodlichtcamera registreert immers meer dan door het rood licht rijden. Ook wanneer u te snel door het oranje rijdt, zal de roodlichtcamera dit vaststellen en ervoor zorgen dat u tevens een snelheidsboete thuis toegestuurd krijgt.
Bent u geflitst en hebt u hiervoor een boete gekregen? Dan kunt u de flitsfoto direct bekijken of opvragen.
Ik wil digitaal mijn verkeersboete bekijken
Log dan in met uw DigiD. U ziet dan een overzicht van uw verkeersboete(s).
Je weet dat je geflitst bent, als je een flits ziet
Fabel: Er zit een infraroodflitser in de nieuwe flitspaal. Hierdoor is de flits niet te zien. Je weet dus pas dat je geflitst bent als er een boete op de deurmat ligt.