Dat kan door middel van observatie, het voeren van gesprekken en het analyseren van het werk van leerlingen. Het doel hiervan is vast te stellen waar de leerlingen staan in hun leerproces, waar ze naar toe gaan en hoe ze daar het beste kunnen komen.
Evalueren gaat over zicht krijgen op de vraag hoever de leerlingen in hun ontwikkeling zijn en of ze de gestelde doelen (van de les) gehaald hebben. Daarnaast gaat het ook over hoe geleerd is en met welke motivatie dat gedaan is.
Evalueren geeft je overzicht over waar je bent in je proces en wat er nodig is om alles gestroomlijnd te laten verlopen. Aan het einde van je proces evalueren geeft inzicht over hoe je proces is gegaan, waar je tegenaan liep, wat gaaf was en wat je een volgende keer beter anders kunt aanpakken.
Je kijkt waar een leerling staat als je hem leert kennen. Daarna hou je in de gaten of hij de leerstof opneemt, zodat je feedback kan geven en bijsturen, en ten slotte peil je of je leerling de leerstof beheerst. Daarom start evalueren altijd bij observeren.
Onderzoek laat zien dat evalueren om te leren een positieve invloed heeft op de motivatie en zelfregulering van leerlingen. Van motivatie en zelfregulering is bekend dat ze leiden tot betere leerprestaties van leerlingen.
We onderscheiden drie hoofdvormen van evalueren: • planevaluatie; • procesevaluatie; • effectmeting. Welke vorm het meest geschikt is, is afhankelijk van het doel dat je hebt geformuleerd.
Evaluatie is het verzamelen, interpreteren en presenteren van informatie teneinde de waarde van een resultaat of proces te bepalen. Hierbij kan het gaan om het waarderen van de resultaten van personen of bedrijven, maar ook om het waarderen van alternatieve oplossingen.
In het gemeenschapsonderwijs duidt de directeur van de onderwijsinstelling de evaluatoren aan, in het gesubsidieerd onderwijs het school- of centrumbestuur. Bij de aanduiding van de evaluatoren moeten een aantal wettelijk vastgelegde basisprincipes worden nageleefd.
Geef deelnemers de kans te vertellen wat zij belangrijk vonden. Veel evaluatieformulieren zijn een checklist met gesloten vragen van zaken die de trainer of het trainingsbureau belangrijk vindt. Daarmee stuur je de mening van een deelnemer al behoorlijk.
Wouter Bronsgeest RI. Een goede evaluatie bevat de volgende elementen: focus, zowel in de groep als op de juiste vraag; alle informatie op tafel; gedragen besluiten, en concreet uitvoerbare en controleerbare vervolgafspraken.
Een evaluatie kan je goede handvatten geven om lopende of toekomstige projecten te verbeteren. Evalueren geeft namelijk informatie over jezelf, je organisatie én je project. De evaluatie brengt helder in kaart wat de resultaten van je project zijn. Daarbij kunnen de succesfactoren en verbeterpunten benoemd worden.
Evalueren doe je om te beoordelen of je acties effect hebben en om te kijken of de situatie van je cliënt veranderd is. Het is goed om dit te doen tijdens de zorgplanbespreking of het Multidisciplinair overleg (MDO), maar over het algemeen evalueer je vaker.
Self-assessment is een geweldige manier om meer inzicht te krijgen in de kwaliteiten van je medewerkers en werkgerelateerde persoonlijkheidskenmerken. Je leert waar hun interesses liggen en wat hun sterkte en zwakke punten zijn, waar zowel de medewerker als je organisatie van profiteren.
Een evaluatieplan helpt coördineren. Het schept duidelijkheid voor alle partijen (respondenten, uitvoerders, degene die verantwoordelijk zijn etc.). Iedereen weet wanneer er wat van hen verwacht wordt. Het maken van een goed plan zorgt er verder voor dat er wat met de resultaten gedaan wordt.
Hierbij is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn, om jouw zelfevaluatie zo duidelijke mogelijk te maken. Beschrijf bijvoorbeeld specifieke projecten waar je aan hebt gewerkt. Verder kun je bespreken wat jouw rol in het project was en hoe het project zich heeft ontwikkeld in het afgelopen jaar.
Evalueren heeft vier functies: begeleidend (sterke en zwakke punten in het leerproces opsporen en daar feedback over geven aan de leerling), bijsturend (de leerling remediëren en/of hem helpen om zijn leerproces bij te sturen, de leraar bijsturen in zijn didactisch handelen), beoordelend (vaststellen of de leerlingen ...
In het evaluatie- of beoordelingsgesprek worden de prestaties van de medewerker besproken door de leidinggevende met de medewerker in kwestie. De balans wordt opgemaakt, met de bedoeling de medewerker heldere feedback te geven met eventuele aanpassingen die moeten gedaan worden.
Met een systematische evaluatie wordt beoordeeld hoe vaak een inrichting een routinematige inspectie nodig heeft. Deze beoordeling bekijkt in elk geval: de mogelijke effecten van de inrichtingen op de menselijke gezondheid en op het milieu.
Bij procesgerichte vragen is het de bedoeling om weg te komen van allerlei inhoudelijke bespiegelingen en vooral na te gaan welke handelingen en (re)acties van mensen hebben geleid tot wat er nu is.
Je geeft je buurman of buurvrouw een compliment over zijn/ haar bijdrage in de training. De buurman/ buurvrouw zegt 'dank je wel' en geeft vervolgens haar buurman/ buurvrouw een compliment. Op deze manier sluit je een training positief af en ontvangt de cursist feedback over zijn of haar bijdrage.
De naam Wat Kan Beter verwijst naar het Welzijn- en Betrokkenheids Kwadrant waar de app op is gebaseerd. Met een aantal smartphones kun je in een paar minuten de motivatie van de hele klas meten. Op een manier die niet gaat vervelen als je het elke week doet gedurende het onderzoek.
Evalueren is: iets beschrijven op gedragsniveau, iets beschrijven over dat ene geval dat je hebt meegemaakt (en dus niet breder trekken naar andere situaties). Reflecteren is: de opvattingen en aannames die onder je gedrag liggen naar voren brengen.