Een leidinggevende vindt het heel fijn en ervaart het als loyaal als mensen rechtstreeks iets tegen hem zeggen, in plaats van het tegen anderen te zeggen. Doorbreek dit, stap uit je comfortzone en/of zoek daarbij hulp van een mentor of coach, die je helpt bij je emoties en je weer op weg helpt.
Hij/zij staat niet open voor kritiek, suggesties of verbeteringen. Hij/zij begrijpt niet goed met welke materie wij bezig zijn. Hij/zij heeft geen of onvoldoende aandacht voor de teamleden. Hij/zij heeft onvoldoende overwicht binnen het team.
Stap eens naar een collega of iemand buiten de organisatie om te ventileren en om advies te vragen. Als anderen klagen over jouw leidinggevende, heeft het weinig zin om mee te stappen in het klagen. Het maakt het voor jou alleen maar erger. Zoek vertrouwelingen, bijvoorbeeld een collega, een vriend, jouw partner.
Een negatieve houding komt vaak voort uit ontevredenheid. Laat de onruststoker een gesprek met HR voeren erachter te komen wat er aan scheelt. Niet alleen identificeert u zo het probleem, u laat hem zo zien dat u bereid bent te helpen hem te helpen te veranderen. Houd uw eigen frustratie voor u.
Maister: "Er zijn twee manieren om de effecten van een manager te meten. In de eerste plaats kun je kijken naar de prestaties van de groep: winst, groei, klanttevredenheid, ontwikkeling van mensen. In de tweede plaats kun en moet je mensen uit de groep vragen om te evalueren of hun manager toegevoegde waarde levert.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
Luister naar elkaar, spreek uit waarom je samen zit, en benoem concreet de verschillen tussen beide partijen. Zoek daarna een manier waarop de samenwerking vlotter kan verlopen ondanks de onderlinge verschillen. Acceptatie van de ander en het tonen van respect en begrip voor elkaar is cruciaal.
Valt collega's niet af en zeker niet tegenover anderen of in het openbaar maar spreekt eigen gevoelens direct uit naar de collega die het betreft. Gaat op grond van gelijkwaardigheid om met anderen. Komt afspraken na. Houdt rekening met collega's.
Iemand die manipuleert gebruikt regelmatig passief-agressief gedrag. Voorbeelden van passief-agressief gedrag zijn liegen, kritiek geven, overdrijven, negeren en sarcastisch zijn. Je kunt dit soort gedrag ook scharen onder een sluwe en achterbakse manier van omgaan met anderen.
Aspecten waaruit de slechte beroepshouding blijkt, zijn onder meer: ongeoorloofde afwezigheid. te laat komen. slapen onder werktijd.
Een negatieve houding uit zich in: passief-agressief gedrag. Vijandig, gesloten, afwijzend en ondermijnend, zonder direct confronterend te zijn.
Stuur het gesprek weg van negatieve onderwerpen
Ze willen hun verhaal doen en blijven daarbij vaak hangen in negativiteit, machteloosheid en de slachtofferrol. Laat de ander haar verhaal doen en luister met aandacht, maar laat de negativiteit niet ongebreideld doorgaan.
Meer nog: het kan zelfs zijn dat jouw baas jou om regelmatig eerlijke feedback vraagt over zijn/haar functioneren. Jouw baas is tevreden over jullie samenwerking wanneer hij of zij met jou one to one overleg pleegt voor of na een vergadering. Jouw mening en input doet er dan wel degelijk toe, en dat is zeer positief.
Helder analyseren Clark en Perkins de verschillende vervelende situaties die op het werk kunnen voorkomen, haarfijn geven ze aan wat je aan moeilijk gedrag (ook dat van jezelf) kunt doen en aanschouwelijk vertellen ze hoe je het beste met verschillende typen bazen kunt omgaan.