Influencer marketing is effectief, omdat influencers betrouwbaar zijn, het vaak efficiënter is dan andere vormen van advertising en het is een effectieve manier om het bereik binnen een specifieke doelgroep te vergroten.
Influencer marketing stelt merken in staat om via de influencer met hun doelgroep te communiceren en kan daarmee een oplossing zijn voor bedrijven die moeite hebben hun doelgroep te bereiken. Wanneer de influencer en het merk goed bij elkaar passen, kun je snel en makkelijk dichtbij de doelgroep komen.
De invloed van influencers op sociale media blijft groeien, zo blijkt uit nieuw onderzoek hiernaar. Zo volgt 85 procent van de jongeren minstens één influencer. En ze worden er zéker door beïnvloed, want 1 op 4 kocht de afgelopen drie maanden iets door toedoen van influencers op social media.
Uit onderzoek van CITE Research, gedaan onder 4000 social media gebruikers, is gebleken dat 31% van de consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van content van een influencer. Dit laat zien dat influencers dus veel invloed hebben op het aankoopproces van online consumenten.
Influencer marketing is een marketing vorm waarbij invloedrijke mensen (influencers) in een bepaalde branche jouw product, dienst of merk onder de aandacht brengen bij de doelgroep die jij wilt bereiken. Dit om uiteindelijk meer waarde te creëren voor jouw merk of product.
Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken. Als jij dus de mogelijkheid krijgt om jouw product te laten promoten door zo'n influencer is de kans heel groot dat je omzet snel zal stijgen! Een voorbeeld van een grote influencer in Nederland is NikkieTutorials.
De naam 'social' influencer is gekozen omdat ze kunnen beïnvloeden én hun publiek opbouwen via sociale media. De content die wordt gedeeld is divers: van sfeerfoto's, selfies, video's en memes tot nieuwsberichten en statistieken. Ze hebben veel volgers, soms onder een breed publiek of binnen een bepaalde subgroep.
Positief en negatief gedrag
Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar. Jongeren geven daarnaast aan het fijn te vinden om met onbekenden, in een niet-oordelende en anonieme omgeving, over hun problemen te praten.
Waar vroeger voornamelijk ouders en vrienden de meeste invloed hadden op het koopgedrag, blijkt dat influencers tegenwoordig hier de meeste invloed op hebben. 57% van de respondenten gaf aan dat zij producten eerder kopen op het moment dat hun favoriete influencer het aanprijst.
Het gebruik van social media kan een negatieve invloed hebben op het dagelijks leven. Met name jongeren ervaren een achteruitgang in concentratie en uitgerustheid. Vaak zijn zij bang om dingen te missen. Social media kunnen zowel sociaal als asociaal zijn.
Mensen hebben meer vertrouwen in influencers. Micro-influencers zijn het meest effectief om consumenten te overtuigen, zij zijn immers veelal expert in een bepaald gebied. Dat maakt deze micro-influencers een natuurlijke bron voor aanbevelingen. Deze vorm van marketing beïnvloedt Generatie Z en millenials het meest.
Bedrijven werken graag samen met influencers, omdat zij via hen vaak een doelgroep bereiken, bij wie het via een andere weg niet lukt. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun informatie uitsluitend van het web halen en veel op social media zitten of zij die reguliere televisie hebben ingewisseld voor streamingsdiensten.
Het verbinden van een merk aan een populair of invloedrijk persoon is geen nieuw principe. Al eeuwenlang worden invloedrijke personen gebruikt om producten te stimuleren. Sinds de populariteit van social media is de term 'Influencer marketing' ontstaan.
Uit ander onderzoek is gebleken dat de kans op depressie toeneemt, naarmate mensen vaker hun social media gebruiken. De oplossing is simpel. Minder vaak je Facebook, Insta of Twitter checken. Volgens het Deense onderzoek waren mensen na een weekje zonder Facebook gelukkiger.
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
Veel informatie
Wanneer je veel op social media zit, gaan je hersenen anders werken. Je hersenen worden bij het zien van alle foto's, statusupdates en filmpjes in korte tijd blootgesteld aan heel veel informatie die snel voorbij flitst. De hersenen krijgen dus heel veel informatie te verwerken en dat is best pittig.
In dit onderzoek zou bijvoorbeeld staan dat bij 32 procent van tienermeisjes die de app gebruiken en onzeker zijn over hun lichaam, Instagram deze onzekerheid zou verergeren. Ook zou de druk om te voldoen aan 'sociale stereotypen' de geestelijke gezondheid van tieners verslechteren.
Instagram: 52% van alle Nederlandse jongeren maakt gebruik van Instagram. Het doel van deze app is duidelijk: het delen van foto's en korte video's. Dankzij het gebruik van filters proberen jongeren via dit kanaal zoveel mogelijk perfecte beelden en vooral selfies met hun vrienden te delen.
Een samenwerking met een Nederlandse micro influencer (5.000-25.000 volgers) kost gemiddeld zo'n €500,- voor een wall post op Instagram, blog of video en door- plaatsing op social mediakanalen. Eenzelfde samenwerking met macro influencers (25.000-100.000 volgers) kost je zo'n €2.500,-.
Je kan influencer marketing beschouwen als een moderne vorm van mond-tot-mond reclame: volgers zien de influencer als een vriend(in) en van een vriend(in) neem je nu eenmaal sneller iets aan. Wanneer die influencer een product aanprijst, dan is onze interesse gewekt zijn en gaan we soms zelfs over tot aankoop.
Een influencer worden op social media is een perfecte manier om andere mensen te bereiken, inspireren en te informeren. In de afgelopen jaren hebben innovatieve influencers hun platform gebruikt om duizenden volgers te bereiken.