Albert Heijn is voor het zesde jaar op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Dat is de uitkomst van de Sustainable Brand Index™ 2022, het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid*.
Wij willen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Beter eten is eten met respect voor mens dier en natuur zonder het verspillen van voedsel, plastic en verpakkingen en onnodige CO2 uitstoot. Samen met vaste boeren, telers en leveranciers zetten wij stappen om het steeds een beetje beter te doen.
Er zijn veel producten die met duurzaam materiaal verpakt zijn. Zo is de verpakking van AH Puur wasmiddelen en AH Biologische melk gemaakt van suikerriet. Daarnaast kunnen producten ook van gerecycled materiaal gemaakt zijn.
Duurzaamste supermarkt
Aldi, Plus en Lidl zijn de zogenoemde middenmoters op de lijst. De drie supermarkten verkopen de meest duurzame vis, maar het plantaardige aanbod schiet nog tekort.
Mede dankzij de duurzame keurmerken op de verpakkingen van onze producten is het ook voor u zichtbaar. Al een kwart van de omzet bij Lidl is afkomstig van producten met een duurzaamheidskeurmerk. Al onze koffie en chocolade is gecertificeerd met keurmerken als Fairtrade, Rainforest Alliance, Biologisch en/of UTZ.
Albert Heijn is voor het zesde jaar op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Dat is de uitkomst van de Sustainable Brand Index™ 2022, het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid*.
De grote merken Albert Heijn en Jumbo vormen de middenmoot. De huismerken van Jumbo zitten precies op de gemiddelde prijs, bij AH is de klant 1 procent meer kwijt. Dat is evenveel als bij onlinesupermarkt Picnic en bij Plus. Spar en Poiesz zijn de uitschieters naar boven.
De eerste echte supermarkten zijn een feit. Door Albert Heijn maken Nederlanders kennis met allerlei nieuwe producten, van sherry tot sandwich spread. De reclame en marketing van Albert Heijn blijft bij de tijd. In 1954 verschijnt de eerste editie van het eigen blad, Allerhande, dat dan nog huis aan huis wordt bezorgd.
Meeste keuze in biologisch
Kook met de biologische producten van boeren die de natuur hun werk laten doen. Deze producten worden verbouwd volgens de richtlijn van het Europees Biologisch keurmerk. Dat betekent geen kunstmest en/of niet-natuurlijke bestrijdingsmiddelen én geen synthetische kleur-, geur- en smaakstoffen.
De missie van Albert Heijn (AH) is 'het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar'. De klant staat bij AH centraal en de belofte aan de klant is tweeledig. Op de eerste plaats heeft AH alle dagelijkse boodschappen in huis van een uitstekende kwaliteit voor een betaalbare prijs.
Supermarkten kunnen duurzamere keuzes onder meer stimuleren door die aantrekkelijk, makkelijk vindbaar en herkenbaar te maken. Daarom onderzochten wij: De winkelindeling: de plaatsing en herkenbaarheid van vlees, vis- en zuivelvervangers.
Het organiserend principe voor duurzaamheid is duurzame ontwikkeling, die vier met elkaar verbonden domeinen omvat: ecologie, economie, politiek en cultuur(eepc). Verschillende takken van de wetenschap houden zich met duurzaamheid bezig, zoals milieukunde en ecologische economie.
Al onze biologische producten worden onafhankelijk gecontroleerd door Stichting Skal. Omdat ze aan alle voorwaarden voldoen, verdienen ze het Europees Keurmerk. Dat herken je aan het groene 'EU-blaadje' op de verpakking.
Nettorama domineerde het vleesgedeelte van het onderzoek vorig jaar met eerste plaatsen op vier aspecten. Op kwaliteit/versheid en deskundigheid neemt Poiesz de 1e plek over en de noordelijke formule doet dat ook op de hele ranglijst (van 7,20 naar 7,46).
Volledig diervriendelijk vlees bestaat niet, maar je kunt wél vlees kopen van dieren die goed hebben geleefd. Er zit bijvoorbeeld een groot verschil tussen vlees en zuivel uit de vee-industrie en dat van biologische, of kleinere veehouders. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor varkensvlees van vijfsterren-varkensboeren.
Albert Heijn heeft veruit het meeste winkels, zo'n 360 meer dan Jumbo, en het hoogste marktaandeel per winkel 0,036%. Maar waarschijnlijk heeft Albert Heijn ook de duurste winkels op de beste locaties, die brengen dan wel het meest op maar wat houdt je eraan over?
Volgens de consumentenbond is de Jumbo inderdaad de goedkoopste supermarkt van Nederland. De consumentenbond kijkt in haar onderzoek naar de prijs van de 110 meest gekochte A-merken.
Of het succes van Albert Heijn -door Nederlanders ook wel liefkozend 'Appie' genoemd- die eerste golf van nieuwsgierigheid zal overleven, zal nog moeten blijken. Voor de Nederlandse keten is deze winkel strikt genomen trouwens haar eerste echte test in ons land.
Goedkoopste supermarkt 2022
Dat was volgens onderzoek van het televisieprogramma Kassa jarenlang het geval. In 2022 is er een andere winnaar. Jumbo blijkt dit jaar de goedkoopste supermarkt te zijn. Op de tweede plek is Plus geëindigd.
Vooral luxe producten in de bonus
Albert Heijn is met de (sinds begin dit jaar helaas in de ban gedane) Hamsterweken een soort pionier geweest met grote kortingen. Helaas zijn het vaak wel luxe producten waarop deze grote kortingen worden gegeven. Veel mensen zullen ook zeggen onnodige en ongezonde producten.
Picnic is de goedkoopste online supermarkt in vergelijking met Jumbo en Albert Heijn. . Maar het zijn geen grote verschillen. Daarbij hebben het bezorgmoment en kortingsacties ook invloed op de totaal prijs, dus kan het zijn dat een van de andere twee toch goedkoper is.
Bij Ekoplaza wordt er hard gewerkt om voedselverspilling zoveel mogelijk te voorkomen. Dit doen we door hechte samenwerkingen in de keten, maar ook door bijvoorbeeld voedsel te redden wat anders geen bestemming heeft. Dierenwelzijn heeft al jaren prioriteit. En daar kiezen we onze leveranciers zorgvuldig op uit.
Albert Heijn heeft het grootste marktaandeel in supermarktland en verkoopt dus ook de meeste biologische producten: zo'n 60 procent van het totaal in Nederland (natuurwinkels en biosupermarkten uitgezonderd).
Zo beperken we onze impact op het milieu:
14.000 zonnepanelen op winkels, distributiecentra en kantoren. Elektrische en hybride Jumbo vrachtwagens en elektrische bezorgauto's. Verduurzamen van het assortiment; met aandacht voor natuur & milieu. Oog voor de bij, 40 telers telen bijvriendelijk!