Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Elk stuur kost 80 uur om te maken en kost tussen de 60.000 en 90.000 euro. Elke coureur krijgt drie of vier stuurtjes tijdens één seizoen. Of meer, als ze 'm uit de auto smijten.
Versnellingsbak – €850.000
Een versnellingsbak is een van de meest essentiële onderdelen van de bolide en tevens een onderdeel (wat niet bij het exterieur hoort) wat met enige regelmaat kapot gaat. Een vervanging kost het team ruim 8 ton.
Volgens onderzoek wordt de F1-autokosten geschat op ongeveer tien miljoen euro vanaf 2021. Het heeft vijf andere hulpcomponenten en ze worden samen een krachtbron genoemd. Constructeurs onthullen alleen de kosten van het motorblok.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Aangezien het volume van brandstof afhankelijk is van de temperatuur en het F1-circuit ongeveer alle uithoeken van de wereld aandoet, rekenen ze in de F1-garages in kilo's, veel betrouwbaarder. Maar voor wie toch wil vergelijken: ongeveer 120-150 liter brandstof per race.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.
Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties. F1's brokkenpiloten telt de gemaakte schade per coureur en per team op, waaruit een ranglijst resulteert.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Formule 1-auto's rijden op benzine die voldoet aan zeer strenge eisen. Ze zijn nog strenger dan die voor gewone auto's. Shell bijvoorbeeld, maakt F1-brandstof die bestaat uit 99 % Shell V-power en 1% toevoegingen, waarover niemand iets loslaat.
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Red Bull Racing heeft bekendgemaakt dat Max Verstappen dit raceweekend een nieuwe krachtbron in zijn RB18 krijgt. De titelverdediger heeft het tot op heden met één motor gedaan dit seizoen. Sergio Pérez krijgt ook voor de eerste keer een nieuwe motor.