Vliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.
Een vliegtuigmotor zorgt voor de voortstuwing van een vliegtuig. Er zijn drie grote groepen van motoren te onderscheiden, de zuigermotor met propeller, de turbopropeller en de straalmotor (inclusief turbofan).
In het geval van propellervliegtuigen kan het vermogen worden aangeduid in pk's. Zo kunnen de motoren van een Fokker 50 gezamenlijk vijfduizend pk leveren. De veel krachtigere motoren van de Bombardier Q400 leveren met ruim negenduizend pk bijna het dubbele.
Een vliegtuigmotor heeft een economische levensduur van ongeveer twintig jaar, ongeveer net zo lang als de levensduur van een vliegtuig. Om de één tot vijf jaar - of na zo'n 6000 tot 18.000 vlieguren - moet elke motor volledig gereviseerd worden.
Wat is de grootste vliegtuigmotor ter wereld? Momenteel is de GE90-115B van General Electric, met een diameter van 3,25 meter en een vermogen van ruim 52.000 kg, de grootste ter wereld. Je vindt deze stoere jongen onder de vleugels van de Boeing 777-300s van KLM.
Het officiële prijskaartje voor de Boeing 737 MAX 8 staat op 121,6 miljoen dollar. Maar kopers kunnen kwantumkortingen bedingen, zeggen onderzoekers van de Teal Group. Die kortingen kunnen oplopen tot 50 procent of meer. Eind 2018 heeft Boeing de productie van de 737 MAX opgevoerd tot 52 vliegtuigen per maand.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
Vliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
De doorgaans zeer conservatieve turbine-industrie past deze legering direct toe, aldus de Informationsdienst Wissenschaft (IDW). Turbineschoepen in straalmotoren draaien met een toerental van maximaal 14.000 min-1 in een omgeving met een temperatuur van 1100 graden celcius.
In het kort zijn er vier checks. De A-check (elke 400-600 vlieguren) en de B-check (elke 6-8 maanden) zijn doorsnee checks. Dit terwijl het vliegtuig tijdens de C-check (elke 20-24 maanden) en de D-check (elke 6-10 jaar) volledig binnenstebuiten wordt gekeerd.
Het snelste vliegtuig ooit is ook een onbemand toestel. De Falcon HTV 2 is ontwikkeld om in een paar minuten op een terroristische aanval te kunnen reageren. Het vliegt sneller dan 20.000 km per uur en kan in 1 uur van Sydney in Australië naar Londen in Groot Brittannië vliegen.
Over de Boeing 777-300ER
De motoren van de Boeing 777 staan voor 175.000 pk. Dit betekent dat dit toestel in slechts 6 seconden van 0 naar 96 km/u kan versnellen, waardoor ze als meest krachtige straalmotoren in het Guinness Book of Records staan.
Een vliegtuig heeft maar één motor nodig
Vliegtuigen zijn uitgerust met twee motoren, maar een vliegtuig kan prima vliegen met slechts eentje. Het is alleen wel minder zuinig qua brandstof en met één motor kan dus minder ver gevlogen worden.
De hoogste snelheid kan wel oplopen tot 280 km per uur. Hoe lang duurt een vlucht in een zweefvliegtuig? Een zweefvlucht duurt ongeveer 8 tot maximaal 15 minuten. Met veel thermiek kun je uren blijven zweven.
Een straalmotor, ook wel jet engine, is een motor die een straal heet gas gebruikt om meestal een vliegtuig te bewegen. De straalmotor is uitgevonden door Frank Whittle.
Als de beide motoren van het vliegtuig uitvallen, dan hoeft dit niet verkeerd af te lopen. Als het vliegtuig al voldoende hoogte heeft, verandert het toestel in een zweefvliegtuig. Het vliegtuig zal langzaam hoogte verliezen, maar dit wordt gecompenseerd door de meters die voorwaarts gemaakt worden.
Eerst wordt buitenlucht aangezogen en samengeperst. Dit gebeurt door een compressor. Deze samengeperste lucht wordt dan naar de verbrandingskamers gestuwd. Als tweede stap wordt brandstof ingespoten in de verbrandingskamers.
vluchten is er eentje met fatale afloop, dus dat zegt wel wat over de veiligheid. Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen. Onderaan deze pagina vind je een overzicht van de kruishoogtes van de meest voorkomende vliegtuigen op Schiphol.
In China heeft een bijzonder nieuw vliegtuig zijn eerste vlucht over de zee gemaakt. Of eigenlijk op de zee! Het gaat om een 'amfibisch' vliegtuig, wat betekent dat hij in de lucht kan vliegen en op het water kan drijven. De vlucht heeft 31 minuten geduurd.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Als je het doet, doe je het goed. Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000. En als dat zelfs nog te min is, dan kun je ook gaan voor de een van de allerduurste modellen. Misschien een probleempje: er moet dan wel €50 miljoen op je rekening staan.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.