De 'Tesla-taks' heeft een flinke invloed. Koop je dit model met een levering in 2020 dan komen de netto kosten op 853 euro (dat is 117 euro netto meer per maand), en in 2021 betaal je 952 euro per maand.
Een instapmodel Tesla, zoals de Model 3, kost al snel 550 tot 600 euro per maand. Het grootste deel is afschrijving. Als je de afschrijving niet meerekent, dan zijn de grootste kosten: verzekering en stroom.
Volgens Gaslicht.com kost een elektrische auto ongeveer € 4 per 100 kilometer, maar hierbij is uitgegaan van een middenklasse auto. De Tesla S ligt wel een categorie hoger, dus gaan we uit van € 4,50 per 100 kilometer.
Bij een elektrische auto zijn de verbruikskosten lager dan bij een gewone auto. Gemiddeld ben je namelijk maar € 0,04 kwijt per kilometer. Ter vergelijking: een dieselauto kost gemiddeld € 0,08 per kilometer en bij een auto op benzine ligt dat bedrag rond € 0,12.
De prijs van de goedkoopste Tesla ligt op net geen 49.000 euro voor een Tesla Model 3. De prijs van de Tesla Model S ligt op net geen 90 mille en voor een Tesla Model X liggen de prijzen rond de 93.000 euro. Dus grofweg kost een Tesla tussen de 50.000 en 100.000 euro.
Gemiddeld ligt de prijs van een Tesla tussen €50.000 en €100.000. De goedkoopste Tesla is de Model 3 en kost zo'n €49.000.
Als je thuis en openbaar laadt, ben je al gauw meer dan de helft goedkoper uit. Aan snelladers ben je iets meer kwijt, maar ook dan rijd je een stuk goedkoper dan op benzine of diesel.
Reken op een gemiddeld tarief van ongeveer 35 cent per kWh, inclusief btw. Dat maakt een verschil voor de kosten per kilometer: bij een gemiddelde afstand van 225 kilometer op een volle tank, moet je dan rekenen op 5 cent per kilometer.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
In 2016 besloot Tesla toch geld te vragen voor een elektrische tankbeurt. Vanaf april 2017 moest elke koper van een nieuwe Tesla de knip trekken voor het opladen bij een Supercharger. Om vervolgens teleurstelling bij nieuwe klanten te voorkomen, besloot Tesla elke auto jaarlijks 400 kWh gratis te geven.
Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.
Een Tesla Model 3 heeft een accucapaciteit van 55 tot 75 kWh. Als je thuis oplaadt, dan is de gemiddelde prijs per kWh ongeveer 0,30 euro. Dit betekent dat een 'volle tank' ongeveer 18 tot 24 euro kost.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Consumentenorganisatie ANWB heeft een lijst samengesteld van de tien meest waardevaste elektrische auto's. Aan kop twee Tesla's, met de Tesla Model X 75 kWh 75D als lijstaanvoerder, die na vier jaar en 40.000 kilometer 72 procent van zijn waarde weet te behouden.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Dacia Spring, vanafprijs: 20.850 euro
De Dacia Spring staat te boek als de goedkoopste elektrische auto die momenteel al op de markt is. De eerdergenoemde auto's in dit rijtje zijn weliswaar goedkoper, maar de Nederlandse wet schaart ze onder de categorie brommobielen. De Dacia Spring is met recht een auto te noemen.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Autoverzekeraars hanteren over het algemeen geen verschil in premie voor een elektrische auto of een benzineauto. Elektrische auto's zijn echter vaak duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto's. Hierdoor kost het verzekeren van een elektrische auto vaak wel iets meer. Al hoeft dit niet altijd het geval te zijn.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
330.000 dollar
Kennelijk vormde de deal een inspiratie voor andere Tesla-bezitters om ook hogere prijzen voor hun originele Roadster te vragen, zo blijkt uit Grubers verkoopsite. Het duurste exemplaar dat nu te koop staat, kost 330.000 dollar.
1. Kia EV6. De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP).
Goedkoopste Tesla Model 3 kost nu daadwerkelijk 35.000 dollar in de Verenigde Staten. Bij de presentatie van de Tesla Model 3 was het publiek laaiend enthousiast, voornamelijk door de lage vraagprijs van 35.000 dollar. Voor het eerst is de auto nu ook verkrijgbaar rond dat prijspunt … met subsidie.