Omdat er zoveel vraag is naar opslag, schieten de prijzen van olietankers de lucht in. Volgens Lloyd's List, een vakmedium voor de scheepvaart, wordt voor een very large crude carrier (VLCC), inmiddels bijna 260.000 dollar (240.000 euro) per dag betaald.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
De schepen worden 400 meter lang en 61,60 meter breed. Duurzame technieken aan boord moeten ervoor zorgen dat deze serie ongeveer 7% zuiniger gaat varen. De schepen kosten ruim 150 miljoen euro per stuk.
De tankers
Ruwe olietankers bestaan in verschillende maten. De grootste is de VLCC of Very Large Crude Carrier. Per vracht kunnen deze tankers tot 2 miljoen vaten ruwe olie vervoeren. Het tweede grootste schip, een Suezmax, kan de helft daarvan verschepen.
Het gaat daarbij om very large crude carriers, ofwel vlcc's. Dat zijn olietankers met een standaardmaat van rond de 320.000 ton draagvermogen, ongeveer twee miljoen vaten ruwe olie.
Bulkcarriers. De grootste bulkcarrier ter wereld is de 'Vale Rio de Janeiro' (362 x 65 meter). Het schip is eigendom van Vale Shipping en vaart met ijzererts van Brazilië naar China. De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 402.000 ton.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk. De schroef weegt 92 ton met een diameter van ruim 9 meter.
Want door de enorme hoeveelheid olie in de tanker, ligt het schip wel twintig meter diep. Dat is ongeveer zo diep als een flat met zeven verdiepingen hoog is. Een mammoettanker is zo groot als vier voetbalvelden achter elkaar.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter. Het tonnage is 234,006.
Een standaard binnenvaartschip van 110 meter kan maximaal zo'n 3500 ton vervoeren. Dit staat gelijk aan 120 vrachtwagens. Het grootste binnenschip vervoert zo'n 10.000 ton en zelfs het kleinste binnenvaartschip kan al zo'n 350 ton vervoeren.
De prijzen voor transport naar Rotterdam zijn sinds het uitbreken van de coronacrisis al met meer dan 11.000 Amerikaanse dollar gestegen, want aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar.
Productie van China naar Friesland
Door een opeenstapeling van vertragingen stijgen de containerprijzen hoger en hoger. Sinds mei vorig jaar is de prijs voor een container van Shanghai naar Rotterdam bijna tien keer zo duur geworden. Tegenwoordig betalen importeurs 13.653 dollar voor een container van 40 foot.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
Een schip met ruimte voor 2.000 tot 3.000 passagiers kost gemiddeld $ 555 miljoen. Als het cruiseschip 3.000 tot 4.000 passagiers wil huisvesten, kost het ongeveer $ 734 miljoen. Een schip met een capaciteit van 4.000 tot 5.000 passagiers kost de cruiselijn $ 937 miljoen.
De arbeidsvoorwaarden van een Schipper Binnenvaart zijn vastgelegd in de CAO Binnenvaart 2022. Het salaris van een Schipper Binnenvaart begint bij €2208,- en loopt op tot €3327,- bruto per maand inclusief maximale toeslagen. Het salaris kan hoger uitvallen afhankelijk van de rederij waar je werkzaam bent.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
De grote meerderheid kan 120.000 tot 150.000 kubieke meter vloeibaar gas vervoeren. Op datzelfde moment waren er 131 LNG-tankers in aanbouw of in bestelling. De capaciteit van de nieuwe schepen is een stuk groter, die ligt tussen de 140.000 en 216.000 kubieke meter .
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.
Deze dieselmotor, ontworpen door de Finse fabrikant Wärtsilä, meet maar liefst 13,5 bij 27 meter en ontwikkelt een monsterlijk vermogen van zo'n 110.000 pk en een ongelooflijk koppel van 7.603.850 Nm.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.