Een geboorteakte kost € 17,10.
Kosten. € 17,10 exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.
U moet binnen 3 dagen na de geboorte van uw baby aangifte doen. Dat doet u in de gemeente waar uw kind is geboren. Na de aangifte geeft de ambtenaar van de burgerlijke stand een geboorteakte af.
De gemeente behandelt uw aanvraag binnen 10 werkdagen. Daarna wordt de akte per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat de post er ook een paar dagen over kan doen, voordat u de akte ontvangt.
Het verschil tussen een uittreksel en een afschrift is dat op een afschrift alle gegevens van de akte uit de burgerlijke stand staan vermeld en op een uittreksel een deel van de gegevens staan.
U vraagt het uittreksel online aan. U krijgt het uittreksel binnen 5 werkdagen via de post. Het uittreksel kost € 17,10.
Heeft u buiten Nederland een Nederlandse akte van de burgerlijke stand nodig? Voor een geboorte, adoptie, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap of overlijden? Dan kunt u bij de Nederlandse gemeente waar de akte is opgemaakt, een afschrift of uittreksel aanvragen.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie Personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
De burgerlijke stand maakt akten (officiële documenten) op van belangrijke gebeurtenissen in uw leven. U vraagt een afschrift of uittreksel van deze akten aan bij de gemeente die de akte opmaakte.
De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.
In de meeste landen is een geboorteakte nodig als bewijs van identiteit en leeftijd om naar school te gaan en/of zich in te schrijven voor examens.
U vraagt dit aan bij de gemeente waar u geboren bent . U krijgt dan een kopie of een meertalig (internationaal) uittreksel van de akte. De originele akte blijft eigendom van de gemeente.
Aanvragen bij een Stadsloket of per post
U kunt langskomen bij een Stadsloket naar keuze. Het is niet mogelijk om hiervoor een afspraak te maken. U moet een geldig identiteitsbewijs laten zien. Bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
geboortetijd. geboorteplaats. gegevens van de persoon die de aangifte heeft gedaan (meestal is dat de vader, maar soms is dat de moeder of iemand die bij de geboorte aanwezig was) de datum van aangifte en de naam van de ambtenaar die de akte heeft opgemaakt.
Procedure voor het verkrijgen: De procedure voor het verkrijgen van een geboorteakte is afhankelijk van de gemeente waar de geboorte is geregistreerd. Als de gegevens van de gemeente zijn opgenomen in RENIEC, dan kan het document worden aangevraagd bij elk RENIEC-kantoor .
Online uw gegevens bekijken via MijnOverheid.nl
Via MijnOverheid kunt u controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de BRP. U kunt inloggen met uw DigiD. Na het inloggen klikt u op Identiteit. Vervolgens klikt u door naar uw persoonsgegevens.
Kunt u geen geboorteakte overleggen? Dan kunt u bij de ambtenaar van de burgerlijke stand een beëdigde verklaring over uw geboortegegevens afleggen.
De meesten, zo niet alle, zullen een geboorteakte krijgen. Een geboorteakte is een document dat door een overheid wordt uitgegeven en waarin de geboorte van een kind wordt vastgelegd voor vitale statistieken, belasting, militaire doeleinden en volkstelling. De geboorteakte is een van de eerste wettelijke documenten die een individu kan verkrijgen.
Ga naar de website Nederlandwereldwijd.nl.Daar kiest u het land of gebied waar uw document vandaan komt en dan ziet u hoe u het kunt laten legaliseren. Bijvoorbeeld een afschrift van een geboorteakte.
Alleen u kunt uw persoonlijke gegevens kan bekijken via MijnOverheid. Uw gegevens zijn alleen toegankelijk, nadat u heeft ingelogd met uw DigiD.
Elke akte blijft eeuwig bewaard; eerst bij uw notaris, vervolgens bij diens opvolgers.
Geboortecertificaten zijn geen bewijs van identiteit en zijn gemakkelijk te verkrijgen. Hoewel certificaten die bij de geboorte zijn uitgegeven meer zekerheid kunnen geven dat het aan het individu toebehoort, zullen ze, in tegenstelling tot een recent uitgegeven certificaat, niet laten zien of er informatie is gecorrigeerd of vervangen door een nieuwe registratie.
Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.
Wordt uw kind geboren in het buitenland? Dan moet u de geboorte aangeven in het geboorteland. Hoe u dat doet, verschilt per land. Als u in Nederland woont, dan moet u de geboorte ook in Nederland aangeven.
Woont u in Nederland? Registreer uw buitenlandse akte dan eerst bij de gemeente waar u ingeschreven bent. De gemeente neemt de akte op in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarna kunt u de akte bij de gemeente Den Haag laten omzetten in een Nederlandse akte.