Een aantal voorbeelden van onderdelen zijn: het stuur (± 55.000 euro), een setje banden (1.500 tot 2.000 euro), een hydraulisch systeem (160.000 tot 200.000 euro), transmissie (± 210.000 euro), koelsysteem (± 180.000 euro) en het hele bodywerk van de Formule 1-auto, meestal gemaakt van het lichtgewicht materiaal carbon ...
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Zo kost één enkele neusvleugel zo'n 140.000 euro en betaal je voor een stuur, dat tegenwoordig een high tech-computer is, bijna 50.000 euro. De versnellingsbak en power unit (die vandaag de dag bijzonder klein is) zijn nog waardevoller.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
"Ieder team heeft er zijn eigen systeem voor gemaakt. Normaal als je dit zou bestellen, kost het 10.000 euro.
De helmen zijn duur en veel meer dan een wegwerpartikel, en kosten tussen de € 4.000 en € 7.000 per stuk. F1-coureurs betalen over het algemeen echter niet voor hun uitrusting, ze hebben allemaal sponsorovereenkomsten met de verschillende leveranciers en deze leveren hen elk seizoen een bepaald aantal helmen.
Zo verdient een teamleider €840.000 per jaar en een blusser €25.000, zo zette de website Sportrush.com onlangs op een rijtje. Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim €4200.
Het salaris ligt tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar en dat staat in schril contrast met de enorme salarissen van de coureurs. Maar werken als Formule 1-monteur biedt een scala aan onbetaalbare voordelen.
Het is bijna onmogelijk om een echte Formule 1-auto te kopen. Maar liefhebber Ron Reinders, die ook actief is in de autosportwereld, kreeg het toch voor elkaar en is inmiddels een echte handelaar op dit gebied en maakt het zo alsnog toegankelijk.
Voor de raceauto van 290.000 euro betaalde Max Verstappen, je voelt hem al aankomen, niets. Hij kreeg de auto van Renault toen zij leverancier van de Formule 1-motoren bij Red Bull Racing waren.
De Formula One Group is de houder van de commerciële rechten. Als de duurste sport ter wereld kunnen de economische effecten significant zijn en worden interne politieke en financiële debatten vaak op de voet gevolgd door de media.
Tegenwoordig moet de brandstof in de Formule 1 voorzien zijn van 10 procent ethanol (beter bekend als E10), waardoor deze duurzamer wordt. De auto's verbruiken ongeveer 135 liter brandstof per Grand Prix, wat een derde minder is dan de V8-motoren verbruikten.
Maar hoeveel brandstof hebben de teams eigenlijk nodig om een race af te werken zonder stil te vallen? Elke F1-bolide mag maximaal 110 kilogram brandstof aan boord hebben voor een Grote Prijs.
Voor motoren die worden ingekocht bij een motorleverancier, wordt al gauw 4 tot soms wel 10 miljoen euro neergelegd. Een gigantisch bedrag dat alleen maar oploopt door het optimaliseren en onderhouden van de motor.
1. Rolls-Royce La Rose Noire Droptail - Meer dan $ 30 miljoen (2023) De Rolls-Royce Droptail zal naar verwachting voor meer dan 30 miljoen dollar worden verkocht, waardoor het (nu nog) de duurste nieuwe auto ooit is. De eigenaren vinden de auto ongetwijfeld mooi maar een onbetwiste schoonheid is hij niet.
Als een standaardauto iets van 6 liter per 100 km verbruikt, verbruikt een F1-auto voor dezelfde afstand 45 liter. Een F1-race is ongeveer 305 km lang en het verbruik wordt meestal sterk gereguleerd door het reglement. Zo mogen teams niet meer dan 100 kg brandstof per uur en 100 kg per race verbruiken.
In totaal bezochten 5,7 miljoen fans de circuits, een stijging van 36 procent ten opzichte van 2019, het laatste seizoen dat niet getroffen werd door de pandemie. Daarnaast stegen de totale inkomsten van 2,136 miljard dollar naar 2,573 miljard dollar, omgerekend zo'n 2,3 miljard euro.
De Formule 1 haalt een topsnelheid van zo'n 360 kilometer per uur uit de 1.6 liter V6 hybride turbomotor. Die topsnelheid werd behaald op low downforce-circuit Monza en in de ijle lucht in Mexico-Stad. Gemiddeld ligt de topsnelheid van de F1-bolides rond de 330 kilometer per uur.
In de Quote 500 van 2022 debuteerde Verstappen als rode lantaarndrager op nummer 500, met een geschat vermogen van €120 miljoen.
aan Red Bull verbonden. Wat is het salaris van Max Verstappen? Verstappen verdient ruim $ 55 miljoen per jaar en is daarmee de bestbetaalde F1-coureur. Max staat tot eind 2028 onder contract.
In 2022 werden wereldwijd in totaal 11.582 miljard blikjes Red Bull verkocht. Dat is een stijging van 18,1% ten opzichte van het succesvolle jaar 2021. De totale omzet steeg met 23,9% van EUR 7.816 miljard tot EUR 9.684 miljard.
Formule 1-monteurs verdienen een salaris tussen de €35.000 en €70.000 per jaar, dat is dus ongeveer €3000 tot €6000 euro per maand, niet slecht toch? Daarnaast ben je natuurlijk ook veel op reis en kan je alle races ter wereld van dichtbij bekijken. En dat zit allemaal bij je salaris inbegrepen.
Zo kan de kampioen ongeveer rekenen op 60 miljoen dollar terwijl het laagst geklasseerde team het met ongeveer 10 miljoen moet doen. Nogmaals: afhankelijk van de prijzenpot.