De 737 Max-10 vliegtuigen worden geschat op maximaal 131 miljoen dollar per stuk, maar typische kortingen bedragen vaak meer dan 50%.
Het officiële prijskaartje voor de Boeing 737 MAX 8 staat op 121,6 miljoen dollar.
De Boeing 737-800 heeft een nieuwprijs die begint bij ongeveer €47.000.000. De exacte prijs hangt af van de gekozen opties, wisselkoersen en andere factoren. Hoe hoog kan een Boeing 737-800 vliegen? Tot ongeveer 41.000 voet, dat is ongeveer 12.497 meter.
Ryanair bestelt 150 exemplaren van de Boeing 737 MAX 10, met een optie op nog eens 150 toestellen. De vliegtuigen, met plaats voor 228 passagiers, zullen geleverd worden tussen 2027 en 2033.
Sinds eind 2020 stonden zo'n 120 van de 787 Dreamliners, goed voor zo'n 338 miljoen dollar per stuk (omgerekend zo'n 330 miljoen euro) aan de grond. Luchtvaartmaatschappijen zoals American Airlines hebben de toestellen in bestelling bij Boeing.
Toen veel Airbus A380's inmiddels uit dienst werden genomen, werden de exploitatiekosten dan ook als een belangrijke factor genoemd, omdat het onderhoud van de motoren naast het verbruik als zeer kostenintensief wordt beschouwd. Wat kost een A380-vliegtuig? Volgens de lijst kost een Airbus A380 445,6 miljoen dollar.
De Dreamliner is een kostbare investering voor het noodlijdende AirFrance-KLM. Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk.
Ryanair verdient geld met reclame in en op de vliegtuigen. De bagagebakken zijn regelmatig voorzien van reclame voor hotels en websites, reclameboodschappen worden afgespeeld via de omroepinstallatie en enkele vliegtuigen zijn 'vliegende reclameborden'.
Dit is voornamelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar in het algemeen wordt aangenomen dat een stoel voorin te verkiezen valt boven een stoel achterin. In een gemiddeld vliegtuig zitten de First Class en de Business Class ook voorin het toestel, pas daarna volgt de Economy Class.
Door de verschillende afmetingen en uitrusting, afhankelijk van het model, variëren passagiersvliegtuigen nogal in prijs. Het duurste model is de Airbus A380, met een catalogusprijs van ongeveer 445 miljoen dollar.
Een 747-8 kost op papier 351,4 miljoen dollar, en de energiezuinige 787-8 moet 206,8 miljoen dollar opbrengen. De prijzen die met name de grote luchtvaartmaatschappijen daadwerkelijk betalen voor hun vliegtuigen, ligt een stuk lager.
De Airbus A320 heeft een nieuwprijs die begint bij ongeveer €101.000.000. De exacte prijs hangt af van de gekozen opties, wisselkoersen en andere factoren.
Er mag weer gevlogen worden met de Boeing 737 MAX in het Europese luchtruim. De toestellen van dit type stonden bijna twee jaar aan de grond, nadat in korte tijd na elkaar twee 737 MAX' crashten. Volgens de Europese toezichthouder is het toestel nu weer veilig om te gebruiken.
SCHIPHOL - KLM had voor de vervanging van de 737NG-vloot zowel de A321neo als de 737 MAX 10 op het oog, omdat dat de grootste narrowbodytoestellen op de markt zijn en er op Schiphol maar een beperkt aantal slots beschikbaar is.
Ter vergelijking: een gloednieuwe commerciële Boeing 747 kost nu zo'n 340 miljoen euro.
Hoeveel verdient een Cabin Crew bij Ryanair? Het geschatte gemiddelde basissalaris van een Cabin Crew bij Ryanair is € 1.619 per maand. Salarissen voor de functie Cabin Crew bij Ryanair kunnen uiteenlopen van € 1.000 tot € 2.400 per maand.
Het salaris van een Piloot is afhankelijk van de werkgever, de verantwoordelijkheid en de ervaring. Een beginnend Piloot verdient bijvoorbeeld zo'n €3200 tot €4500 netto per maand, maar een ervaren gezagvoerder kan bij sommige airlines tot ongeveer 250.000 euro per jaar verdienen, afhankelijk van zijn rang en functie.
EasyJet houdt de prijzen laag door kosten te besparen, bijvoorbeeld op de maaltijden aan boord. Hiervoor betalen passagiers aan boord. Bovendien werkt EasyJet niet met reisagenten en wordt een groot deel van de tickets via internet te verkopen.
KLM heeft per slot van rekening al haar Boeing 747's de deur uitgedaan. Het antwoord is eenvoudig: dit is een van de twee voormalige passagiers-747's van KLM die nog niet zijn afgedankt, maar zijn omgebouwd tot vrachtvliegtuig.
Aandeelhouders. Er zijn vijf aandeelhouders bekend met een gemeenschappelijk belang van 54,50% in Air France KLM. Deze aandeelhouders zijn Franse Staat (28,60%), Staat der Nederlanden (9,30%), CMA CGM (9,00%), China Eastern Airlines (4,70%) en Delta Air Lines (2,90%).
Het toestel werd in 1999 nieuw aan KLM geleverd, en kon als Combi zowel passagiers als vracht op het hoofddek vervoeren. Alleen drie Boeing 747-400's in vrachtuitvoering vliegen nu nog rond in het KLM-blauw.
Over onze ticketprijzen
De ticketprijzen op klm.com zijn inclusief alle belastingen en toeslagen: Luchthavenbelasting voor alle luchthavens waar u aankomt, vertrekt of overstapt. Veiligheidstoeslag voor verzekerings- en veiligheidsmaatregelen. Internationale toeslag van de luchtvaartmaatschappij.
De vergelijkbare passagiersversie van de Airbus A350 kost naar verluidt 366,5 miljoen euro per stuk, wat de totale investering rond de 1,5 miljard euro zou brengen. Meestal worden daarop kortingen bedongen.
Je privé brevet haal je met minstens 45 uur. Je kunt en mag dan zelfstandig vliegen. Om daarna aan je commerciële brevet te kunnen beginnen moet je 100 uur zelf gevlogen hebben. De opleiding voor je CPL/ATPL is dan nog 30 uur.