Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
Alles bij elkaar denkt Boeing voor het gedwongen aan de grond houden van de 737 Max 18,6 miljard dollar kwijt te zijn.
Een 747-8 kost op papier 351,4 miljoen dollar, en de energiezuinige 787-8 moet 206,8 miljoen dollar opbrengen. De prijzen die met name de grote luchtvaartmaatschappijen daadwerkelijk betalen voor hun vliegtuigen, ligt een stuk lager.
De Boeing 737 is een tweemotorig narrow-body passagiersvliegtuig, dat sinds 1967 door Boeing wordt vervaardigd. Met meer dan 10.000 gebouwde toestellen is wereldwijd het bestverkochte verkeersvliegtuig.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
De 737 MAX stond sinds voorjaar 2019 wereldwijd aan de grond na twee fatale ongelukken binnen enkele maanden. Een veiligheidssysteem duwde de neus van het toestel naar beneden, ook als dat niet nodig was. De crashes in Indonesië en Ethiopië eisten 346 levens.
Vliegtuigmotoren zijn behoorlijk prijzig. Vliegtuigmaatschappijen kopen hun vliegtuigen altijd inclusief motoren, dus het is lastig om te zeggen hoe duur ze precies zijn. Ook verschilt de prijs per type motor. Maar grofweg kun je zeggen dat een vliegtuigmotor tussen de 12 en 35 miljoen dollar kost.
TUI fly beschikte over drie 737 MAX'en op het moment dat de wereldwijde MAX-vloot in maart 2019 aan de grond werd gezet. De toestellen, waaronder de PH-TFO 'Antalya', stonden zo'n twee jaar aan de grond. Een jaar geleden, na de nodige aanpassingen, werden de vluchten hervat.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Alle 737 MAX-toestellen werden bijna twee jaar geleden aan de grond gezet, na twee crashes in korte tijd. In Indonesië en Ethiopië kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Na het tweede ongeluk, in maart 2019, werden vluchten met het toestel wereldwijd verboden.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Op basis van omrekentabellen kan voor straalmotoren alleen een ruwe schatting worden gemaakt. In het geval van de genoemde Boeing 737-800 leveren de twee motoren van het type CFM56-7B27 op kruishoogte - en met constante snelheid - opgeteld rond de 20.000 pk. Reageer op deze Luchtvaartvraag op het .
Over de Boeing 777-300ER
De motoren van de Boeing 777 staan voor 175.000 pk. Dit betekent dat dit toestel in slechts 6 seconden van 0 naar 96 km/u kan versnellen, waardoor ze als meest krachtige straalmotoren in het Guinness Book of Records staan.
Als de beide motoren van het vliegtuig uitvallen, dan hoeft dit niet verkeerd af te lopen. Als het vliegtuig al voldoende hoogte heeft, verandert het toestel in een zweefvliegtuig. Het vliegtuig zal langzaam hoogte verliezen, maar dit wordt gecompenseerd door de meters die voorwaarts gemaakt worden.
Bekende grote klanten van de 737 MAX zijn onder andere American Airlines, Southwest Airlines en FlyDubai. Maar ook in Europa zijn er een aantal maatschappijen die hebben gekozen voor dit toestel. Misschien verwacht je het niet, maar alles bij elkaar zijn het flink wat airlines.
In de toestellen werd een fabricagefout ontdekt in de buurt van de neus. De 737 MAX stond sinds het voorjaar van 2019 wereldwijd aan de grond na twee ongelukken binnen enkele maanden. In beide gevallen bleek een veiligheidssysteem de neus van het toestel herhaaldelijk naar beneden te duwen, ook als dat niet nodig was.
TUI fly vloot
Op dit moment hebben we: 1 Boeing 767-300. 2 Boeing 737-800 toestellen. 3 Boeing 737 MAX 8 toestellen.
Gebaseerd op een kerosineprijs van gemiddeld $ 3 per US gallon voor een Boeing 747-100, kost een volle tank ongeveer $ 145.000,- . Toegevoegd na 7 minuten: Een volle tank van een Boeing 747-400 kost ongeveer $ 170.000,- .
De prijzen beginnen bij 650 euro per enkele reis. Een retourtje kost minimaal 990 euro.
Alle vliegtuigen variëren in prijs, afhankelijk van type, leeftijd, staat, maatwerk enzovoort. Nieuwe privéjets variëren in prijs van $ 3 miljoen tot meer dan $ 70 miljoen.