Het is een lange afstand tussen New York City en Mumbai, maar Etihad, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, heeft een manier bedacht om het een comfortabele reis te maken - voor diegenen die $ 38.000 (Rs 25 miljoen) willen betalen voor een enkeltje , in ieder geval.
#1 – De Airbus A380 van de Saoedische prins Al-Weed Bin Talal (€440.000.000)
De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.
Een van de populairste privéjetbestemmingen is Ibiza. Voor de Cessna betalen we €17.000, de Boeing is iets duurder: €85.000. Een businessclass retourticket kost ongeveer €900.
Alle vliegtuigen variëren in prijs, afhankelijk van type, leeftijd, staat, maatwerk enzovoort. Nieuwe privéjets variëren in prijs van $ 3 miljoen tot meer dan $ 70 miljoen.
De Pilatus PC12 heeft een snelheid van 285 knopen of 528 km per uur en een Piper Meridian heeft dan weer een snelheid van 482 km per uur. Beide toestellen zijn uitgerust met de zogenaamde turboprop motor. De snelste blijft een privé jet, straalmotoren kunnen deze vliegtuigen voort stuwen met wel 775 km per uur.
Bij een losse vlucht is alleen het vliegvervoer inbegrepen. Vervoer naar de verblijfplaats en de eventuele verblijfskosten zijn niet inbegrepen.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Als je uitgaat van bijvoorbeeld vijf vluchten per dag en een toestel 365 dagen per jaar vliegt, dan ben je ruim 26 jaar verder voordat die bovengrens is bereikt. “Als je een vliegtuig als de A320 intensief gebruikt, dan vlieg je misschien wel tien uur per dag. En dan is de levensduur zo'n vijftien jaar.
De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt. De Airbus A380 kan zelfs op 13.136 meter overvliegen. Onderaan deze pagina vind je een overzicht van de kruishoogtes van de meest voorkomende vliegtuigen op Schiphol.
Een 'gewone' 737-800 kost volgens de prijslijst van Boeing 89,1 miljoen euro. De in grootte vergelijkbare 737 MAX 8, die nog in ontwikkeling is en naar verwachting vanaf 2017 kan worden geleverd, staat voor 100,5 miljoen euro in de catalogus.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Het herbergt een brandstofslang, regelt de druk van de brandstof uit het hydrant en filtert de kerosine. En er zit een lift op, want de brandstoftank van grote types vliegtuigen bevindt zich op grote hoogte, onder de vleugel.
Kerosine heeft een energetische waarde van 43,1 MJ/kg, vergelijkbaar met die van dieselolie. De soortelijke massa is 0,78–0,81g/cm3.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Een normale Boeing 747-8i biedt voldoende ruimte voor 450 passagiers en kost ongeveer 350 miljoen euro.
Het officiële prijskaartje voor de Boeing 737 MAX 8 staat op 121,6 miljoen dollar. Maar kopers kunnen kwantumkortingen bedingen, zeggen onderzoekers van de Teal Group. Die kortingen kunnen oplopen tot 50 procent of meer. Eind 2018 heeft Boeing de productie van de 737 MAX opgevoerd tot 52 vliegtuigen per maand.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.