De snelwegen
Er zijn op dit moment geen files op de A16.
Breda - De bobbel in de A16 ter hoogte van Prinsenbeek is waarschijnlijk het gevolg van overspannen water. Dat vermoedt Jan Pijnappels van Rijkswaterstaat. Ook de aannemingscombinatie die de A16 reconstrueerde tegelijk met de aanleg met de hsl, had gisteren nog geen betere verklaring.
Op basis daarvan heeft de minister van Infrastructuur en Milieu besloten dat onder Moerdijkbrug de hele A16 geschikt is voor 130 kilometer per uur.Na de Moerdijkbrug moeten automobilisten weer terug naar 120 kilometer per uur.
Er zijn op dit moment geen files op de A15.
Een auto is maandagmiddag na een politieachtervolging over de kop geslagen in de Coentunnel. De tunnel was hierdoor enige tijd in noordelijke richting afgesloten. Inmiddels is de tunnel weer open. Het ongeluk gebeurde rond half vier.
Er zijn op dit moment geen files op de A16.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Afsluiting oprit A16 Prins Alexander (27)
Oprit A16 Prins Alexander (27) is vanaf zondagavond 10 maart 2024 dicht voor al het verkeer tot en met medio september 2025. Verkeer richting Dordrecht adviseren we om onder meer gebruik te maken van de oprit Rotterdam-Kralingen (26).
Het tracé van de nieuwe snelweg loopt vanaf de A13 met drie rijstroken langs het vliegveld in oostelijke richting over de provinciale weg N471, de RandstadRail en de HSL. Daarna gaat de weg naar een nieuwe aansluiting met de N209 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan. Vanaf dat punt heeft de weg twee rijstroken per richting.
Het viaduct A16 is een viaduct van de Rijksweg 16 over de Hoofdweg (S109) in Rotterdam-Noord gelegen direct ten zuiden van Knooppunt Terbregseplein. Het viaduct werd in 1966 gebouwd. In 2021 bleek bij onderzoek dat de constructie niet goed was en uit veiligheidsoverwegingen volledig vervangen diende te worden.
Om de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de regio Rotterdam te vergroten, legt Rijkswaterstaat een nieuwe snelweg aan: de A16 Rotterdam. De 11 km lange verbindingsweg komt te liggen tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16/A20 bij het Terbregseplein. Eind 2025 gaat de weg open voor verkeer.
De breedste autosnelweg is gelegen tussen beide delen van het knooppunt Ridderkerk bij Rotterdam, hier zijn 4x4, oftewel 16 rijstroken te vinden. De breedste rijbanen zijn te vinden op de A2 tussen Abcoude en knooppunt Holendrecht, A12 tussen De Meern en knooppunt Oudenrijn.
De ANWB had maandag al gewaarschuwd voor een erg drukke spits dinsdagochtend. Op dinsdag is het altijd erg druk op de weg. Bovendien regent het op veel plaatsen. Rijkswaterstaat sprak eveneens van de drukste ochtendspits van het jaar, mede door het slechte weer en verschillende incidenten.
De flitspaal op de A16 bij knooppunt Terbregseplein in Rotterdam is verreweg de actiefste tijdelijke flitspaal van Nederland. De paal slingerde in de eerste acht maanden van het jaar 100.025 keer te hard rijdende bestuurders op de bon.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
Waarom vinden er zoveel werkzaamheden plaats? In een grote, drukke stad als Rotterdam zijn werkzaamheden onvermijdelijk. Er vinden werkzaamheden plaats vanwege noodzakelijk onderhoud, maar ook om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren.
Over de werkzaamheden aan de Drechttunnel
We vervangen tussen 14 februari en 20 maart 2025 de verlichting van de Drechttunnel in de A16. De verlichting heeft het einde van haar levensduur bereikt en het risico op storingen, waardoor de tunnel onverwacht dicht zou moeten, wordt te groot.
A16: weekendafsluiting parallelbaan Van Brienenoordbrug; 19 - 22 juli 2024. Vanaf vrijdag 19 juli 22.00 tot en met maandag 22 juli 2024 05.00 uur vinden er werkzaamheden plaats aan de parallelbaan van de Van Brienenoordbrug in de A16 richting Dordrecht. De parallelbaan is dit weekend afgesloten voor al het wegverkeer.
Als er op de wegen voorbij de Coentunnel een file staat, doseren we hoeveel verkeer de tunnel in mag rijden. We creëren dan als het ware een gat in de file door tijdelijk een tunnelbuis af te sluiten. Het is vanwege de veiligheid zeer belangrijk dat het verkeer niet ín de tunnel stilstaat.
De tunnel is 1283 meter lang, waarvan 587 meter in een gesloten tunnelbak. De tunnel verbindt de Zaanstreek en Amsterdam Noord met Amsterdam-West. Het laagste punt van de tunnel bevindt zich op 22 meter onder het NAP.
Er zijn op dit moment geen files op de A27.