Dikte vaak tussen de 20-22 mm en de 24 mm. Onder de vloer lopen houten draagbalken en ook is er een metalen draag constructie aanwezig.
De meest gebruikelijke zijn de zelfklevende 19mm en de 6mm variant. Voor alle grote panelen op de muren en het dak hebben wij 19mm Armaflex XG gebruikt. Op alle plekken waar je wat meer flexibiliteit nodig hebt, zoals de spanten en moeilijke hoeken, is de Armaflex 6mm ACE variant een goede optie.
Het platform waarop alle Malibu campers worden gebouwd, is de Fiat Ducato. Alle campers hebben een dubbele bodem met van buitenaf bereikbare bagagecompartimenten met daarin plaats voor de watertanks en de technische installaties.
Een sandwichconstructie van aluminium en schuim is inmiddels standaard in bijna alle modellen. Normaal gesproken wordt een totale wand-dikte van 31 mm toegepast, ongeveer 39 mm voor de (hagelbestendige) GVK-daken en ongeveer 47 mm voor de vloeren.
Een caravanvloer bestaat namelijk uit drie lagen die met elkaar verlijmd zijn: – een bovenlaag; – een isolatielaag van PUR of EPS schuim; – een onderlaag.
Een van de meest populaire materiaalsoorten in de camperbouw is populieren multiplex. Ideaal voor het interieur van een camper, buscamper en caravan!
Met HYMER naar de Wintercamping
En onze HYMER-Buscampers zijn ook wintervast met de juiste speciale uitrusting en daarom bij uitstek geschikt voor kamperen in de winter. HYMER onderwerpt zijn campers, buscampers en caravans aan een echte koude stresstest en aan de zware test van niveau III.
Niet iedere camper is geschikt voor wintersportgebieden; sommige campers zijn simpelweg niet goed genoeg geïsoleerd of te verwarmen. Gelukkig is daar altijd wat aan te doen, bijvoorbeeld door middel van extra isolatie, een dubbele vloer, geïsoleerde waterleidingen of een verwarmde watertank.
Het makkelijkste is om vanaf onder naar boven te werken en het isolatiemateriaal in te knippen bij de 'vouw'. Voor de spanten hebben wij 6mm Armaflex gebruikt omdat dit buigzamer is dan 19mm Armaflex. Voor het isoleren van het plafond hebben we 19mm dik Armaflex tussen de balken gebruikt.
Deze hebben we aangebracht op de zijwanden, wielkasten en het plafond van onze bus. Eventueel kun je ook de vloer en het plafond voorzien van deze platen. Je hoeft echter niet al het metaal te bedekken: zo'n 50% is meer dan voldoende.
Waarom je camper isoleren
Isoleer de dunne metalen wanden van je camper om de warmte buiten te houden. Dan duurt het in ieder geval langer tot het in de camper even heet is als buiten. Wel zo fijn als je in je camper aan het slapen bent.
Dus stormbanden mee, worteldoek, tegels voor de wielen én voor in de voortent een stevige ondervloer. Bij voortent vloeren heb je de keuze uit diverse oplossingen van rubber, plastic of hout. Denk hierbij aan tapijten, tegels en vlonders, maar ook kunststof pallets zijn hiervoor als basis voor de vloer zeer geschikt.
Een kurkvloer in je (sta)caravan of camper is de ideale vloerbekleding. Gemakkelijk op maat te snijden, waterdicht, eenvoudig in onderhoud en gaat lang mee.
Veel tweedehands campers hebben een gemiddelde van 50.000 km op de teller, wat niets is als je weet dat dergelijke motoren tot 350.000 km kunnen meegaan.
Hoeveel kosten je kwijt bent aan je camper is afhankelijk van zijn leeftijd en onderhoudsgeschiedenis. Houd rekening met zo'n € 350 en € 650 per jaar.
Je krijgt een product die enorm goed is afgewerkt. Je koopt niet alleen een vervoermiddel, het is je verblijfplaats voor lange dagen. Het moet er goed uit zien en duurzaam zijn. Voor de bestuurder zitten er allerlei hulpmiddelen in, zoals parkeercamera's, cruise-control en navigatie.
Buiten stallen van een camper of caravan
Bedenk hierbij wel dat het stallen niet op de openbare weg mag gebeuren. Veel gemeenten hebben in de plaatselijke verordening staan dat een camper of caravan niet langer dan 3 dagen op één plek mag staan. Ook de oprit van een huis kan wat dat betreft problemen geven.
Moderne caravans en campers zijn goed geïsoleerd maar speciale wintercaravans zijn extra goed geïsoleerd. Ze zijn te herkennen aan de vaak kleinere ramen en dakluiken en een betere isolatie van wielkasten en chassisbevestiging.
Ceder is een houtsoort dat licht is van gewicht. Het is makkelijk bewerkbaar en het is goed geschikt voor lichtgewicht meubelen zoals kasten en ander meubelsoorten. Een nadeel van cederhout is dat het een erg opvallende geur heeft.
Nadat je jouw camper hebt geïsoleerd kun je de camper betimmeren en bekleden. Dit kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je kiezen voor complete camper betimmering met houten latten of multiplex platen en deze vervolgens bekleden met schrootjes. Maar ook voor camper stoffering met bijvoorbeeld naaldvilt.
Een andere opbouw van de plaat kan ook, denk daarbij aan honingraatplaat of greenpanel. In multiplex wijkt men dan vaak uit naar een populieren multiplex, dit is de lichtste houtsoort multiplex.