Deze 57 kilometer lange vaargeul in de Noordzee heeft een gegarandeerde diepte van 25 meter. Baggeraars houden die op peil.
De MSC Gülsün ligt 14 à 15 meter in het water. In Rotterdam kunnen we schepen tot 20 meter diep aan."
De containerreus is 400 meter lang, 59 meter breed en steekt maximaal 14,5 meter diep. Het schip heeft een capaciteit van 18.000 TEU (twintigvoetscontainers) en een laadvermogen van 165.000 ton.
Het schip is 135 meter lang, 11,45 meter breed en steekt maximaal 4,27 meter diep. De tonnenmaat bedraagt 3650 en in het ruim heeft een inhoud van zo'n 4900 M³.
Een normaal containerschip dat aanmeert in de haven van Antwerpen heeft een diepgang van 15,50 meter, maar de haven wil graag grotere containerschepen kunnen ontvangen.
Een binnenvaartschip is een vaartuig dat goederen vervoert over binnenwateren. Binnenwateren zijn bijvoorbeeld meren, kanalen en rivieren. Een binnenvaartschip vaart dus niet op zee, hiervoor is de constructie vaak te licht.
De meest gangbare diepgang voor schepen tussen de 8 en de 12 meter ligt tussen de 1,5 en 2 meter. Waarbij over het algemeen hoe dieper de kiel, hoe beter het zeilt. Wat maakt het nou uit of je schip nu 1,5 meter of 1,85 meter diep steekt.
Azzam is momenteel het langste jacht ter wereld. Prijs: $600 miljoen (€528,6 miljoen). Eigenaar: Koninklijke familie VAE.
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
De arbeidsvoorwaarden van een Schipper Binnenvaart zijn vastgelegd in de CAO Binnenvaart 2022. Het salaris van een Schipper Binnenvaart begint bij €2208,- en loopt op tot €3327,- bruto per maand inclusief maximale toeslagen. Het salaris kan hoger uitvallen afhankelijk van de rederij waar je werkzaam bent.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Het lossen van een megaschip met containers duurt wel dertig uur: 'Al die tijd kan er geen ander schip bij'
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
Want door de enorme hoeveelheid olie in de tanker, ligt het schip wel twintig meter diep. Dat is ongeveer zo diep als een flat met zeven verdiepingen hoog is. Een mammoettanker is zo groot als vier voetbalvelden achter elkaar.
De kleinste schepen nemen 32 containers mee, de grootste tot 500 twintig voet containers. De meest uiteenlopende soorten lading komen in aanmerking voor transport in containers, van high tech apparatuur en kleding tot garnalen in vriescontainers.
Offshore constructieschepen. Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Bijna 20.000 containers kunnen geladen worden. Met een lengte van 400 meter, een breedte van 58,6 meter, een diepte van 630,5 meter en een gewicht van 184.320 ton kent het schip zijn gelijke niet. Normaal zullen er zo'n 3.000 containerhandelingen plaatsvinden in Zeebrugge.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Om te kunnen blijven drijven, dient de opwaartse kracht op het lichaam gelijk te zijn aan het eigen gewicht. Om in dezelfde toestand te blijven liggen, dienen de opwaartse kracht en het gewicht boven elkaar te liggen. Het gewicht of deplacement Δ van het schip grijpt aan in G, het scheepszwaartepunt.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
De hoge opbouw bestaat voor een groot deel uit lucht. De schepen hebben geen bijzonder hoog zwaartepunt of andere eigenschappen die de stabiliteit nadelig beinvloeden.
Abramovich telt er een slordige 496 miljoen euro voor neer. Daar krijgt hij natuurlijk heel wat voor in de plaats. De boot is 140 meter lang, heeft een tonnage van 11.000 ton, telt acht verdiepingen en biedt plaats aan 36 gasten. 60 personeelsleden moeten hen de tijd van hun leven geven.