Het Suezkanaal is een 193 km lang kanaal in de Landengte van Suez in Egypte, geopend in 1869. Het verbindt Port Said aan de Middellandse Zee en Suez aan de Rode Zee en begrenst het schiereiland Sinaï, dat ten oosten ervan ligt. Het is tevens de scheiding tussen Afrika en Azië.
Op 26 juli 1956 werd het Suezkanaal genationaliseerd door de regering van president Gamal Abdel Nasser en onder beheer gebracht van de Suez Canal Authority (SCA).
Het schip van haar plaats krijgen is geen kwestie van even hard trekken, ook niet met een dozijn van de sterkste sleepboten; de Ever Given is een van de grootste containerschepen die de wereldzeeën bevaren. Ze is 400 meter lang, bijna 60 meter breed, weegt meer dan 200 duizend ton en steekt bijna 16 meter diep.
Op 17 november 1869 wordt het Suezkanaal officieel geopend. Dit kanaal verbindt de Middellandse zee met de Rode zee, waardoor de handelsroutes voor de scheepvaart worden ingekort. De schepen hoeven immers niet meer om Afrika heen te varen.
Een gemiddeld groot containerschip betaalt zo'n 750.000 euro aan tolgeld voor een passage door het Suezkanaal. Vorig jaar bracht het kanaal de Egyptische economie zo 5,61 miljard dollar bij.
In 1869 werd het Suezkanaal geopend, na tien lange jaren van noeste arbeid, gefinancierd door de Egyptische en Franse overheid. Het kanaal kwam onder beheer van de Suez Canal Company (of in het Frans: de Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez).
De Landengte van Suez is een landengte in Egypte die de verbinding vormt tussen Afrika en het grootste deel van Egypte enerzijds en het Egyptische schiereiland Sinaï in Azië anderzijds. Het Suezkanaal ligt in deze landengte.
Het Suezkanaal is een verbinding tussen Port Saïd aan de Middellandse Zee en Suez aan de Rode Zee en vormt de scheiding tussen Afrika en Azië. Het belang van het Suezkanaal is groot, want voordien moesten schepen uit Europa met als reisdoel Azië helemaal om Afrika heen varen.
Het Suezkanaal heeft in tegenstelling tot het Panamakanaal geen sluizen. Enkel de grootste schepen, Capesize genoemd, kunnen niet door het kanaal en moeten de Kaaproute rond Kaap de Goede Hoop nemen.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Bulkcarriers. De grootste bulkcarrier ter wereld is de 'Vale Rio de Janeiro' (362 x 65 meter). Het schip is eigendom van Vale Shipping en vaart met ijzererts van Brazilië naar China. De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 402.000 ton.
Containerschip de Ever Given, dat in maart in het Suezkanaal vastliep en de doorgang zes dagen blokkeerde, vaart weer. Het schip, dat behoort tot de grootste containerschepen ter wereld, lag tot vandaag aan de ketting vanwege het uitblijven van een schadevergoeding.
Voor de Amerikaanse oostkust is een groot containerschip vastgelopen, bijna een jaar nadat een schip van dezelfde rederij (Evergreen) zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde en zware hinder veroorzaakte voor de wereldwijde handel. Deze keer strandde de 'Ever Forward' in Chesapeake Bay nabij de kust van Baltimore.
De Ever Given, het schip dat eind maart vastliep in het Suezkanaal en daarmee een groot deel van de wereldhandel lamlegde, is opnieuw gestrand. Dit keer niet in een grote hoop zand en klei, maar door een geschil met de autoriteit die gaat over het kanaal. De Egyptenaren willen geld zien.
De "Ever Given", het enorme containerschip dat enkele maanden geleden het Suezkanaal zes dagen lang geblokkeerd heeft, heeft vanochtend het anker gelicht. Het schip kreeg toelating van de Egyptische overheid om te vertrekken nadat er een akkoord was gesloten over schadevergoeding.
Het Suez kanaal is 167 kilometer lang en minimaal 60 meter breed. Het verbindt de Middellandse Zee met de Rode Zee. Hiervoor moest men omvaren via Kaap de Goede Hoop.
De Suezcrisis ontstaat. Israëlische, Britse en Franse troepen proberen het kanaal in handen te krijgen. Dat lukt voor even, maar onder grote druk van onder andere de VS, wint Egypte.
Sinaï (Arabisch: سيناء Sīnā' ), het driehoekige schiereiland van Egypte, vormt een brug tussen Azië en Afrika. Het wordt door de Landengte van Suez verbonden met de rest van Egypte, maar tegelijkertijd door het Suezkanaal gescheiden van Afrika.
In sommige gevallen komt er dan nog wachttijd bij. Lloyd's List heeft een inschatting gemaakt van de impact van de blokkade: iedere dag dat het kanaal geblokkeerd raakt er 9 miljard dollar aan goederen vertraagd. Supermarkten en andere Retail organisaties krijgen mogelijk te maken met lege schappen.
Het Suezkanaal is een 163 kilometer lang kanaal in de landengte van Suez in Egypte. Het verbindt Port Said aan de Middellandse Zee en Suez aan de Rode Zee met elkaar, en begrenst het schiereiland Sinaï dat ten oosten ervan ligt.
Het Panamakanaal is 81 kilometer lang en zorgt ervoor dat schepen binnendoor kunnen en niet rond Zuid-Amerika moeten varen. Het zijn de grootste sluizencomplexen ter wereld. Schepen overbruggen via de sluizen een hoogteverschil van 26 meter.
Het Suezkanaal ligt hier, in Egypte. Het is wel 190 kilometer lang en verbindt de Rode Zee met de Middellandse Zee. Elke dag varen er dit soort enorme containerschepen doorheen.
Egypte ligt voornamelijk in het noorden van Afrika, waarbij de Sinai in Azië ligt. Het Suezkanaal vormt de grens tussen beide continenten. Naar het noorden ligt de Middellandse Zee, naar het oosten de Rode Zee. Egypte grenst in het westen aan Libië, in het zuiden aan Sudan en in het oosten aan Israël.