Het diepste punt ligt 60 meter onder N.A.P. De twee tunnelbuizen hebben elk een diameter van 11 meter. In elke tunnelbuis zijn twee rijstroken van 3,5 meter breed.
De toltunnel is 6,6 kilometer lang en ligt tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen. Het diepste punt van de tunnel bevindt zich op zestig meter onder het zeeniveau. De tunnel bestaat uit twee aparte tunnelbuizen met een buitendiameter van 11,3 meter.
De Westerscheldetunnel en Sluiskiltunnel horen tot de veiligste tunnels in Europa.
De Sluiskiltunnel is 1330 meter lang. De Sluiskiltunnel is een autoweg met een maximumsnelheid van 100 km/u. Het diepste punt ligt 34 meter onder N.A.P.
Het ontwerp van de Westerscheldetunnel houdt rekening met maximaal 22 m3 lekwater (22.000 liter) per etmaal.
Het diepste punt van de Westerschelde ligt nabij Borssele, waar de zeearm een diepte bereikt van 67 meter onder NAP. Dit is tevens het diepste punt van het Nederlands continentaal plat.
De Westerscheldetunnel is eigendom van de N.V.Westerscheldetunnel. Sinds 1 juli 2009 zijn de aandelen volledig in handen van Provincie Zeeland.
De Noordkaaptunnel (Noors: Nordkapptunnelen) is een tunnel onder het Magerøysundet, een zeestraat die het eiland Magerøya scheidt van het vasteland. De tunnel werd gebouwd tussen 1993 en 1999 en is 6,9 kilometer lang. De Noordkaaptunnel bereikt een maximale diepte van 212 meter onder de zeespiegel.
Op zijn diepste punt ligt de tunnel 75 meter onder de zeespiegel. Daar merk je trouwens weinig van als je in de trein zit. Het is alleen wat donker als je uit het raam kijkt. Het Kanaal zelf (de zeestraat tussen Engeland en Frankrijk) is 174 meter diep op het diepste punt.
Met 6,6 kilometer is de tunnel de langste van Nederland. Gemiddeld maken ruim 21.000 voertuigen er dagelijks gebruik van. Het gebruik van de tunnel is niet gratis: een enkele rit kost 5 euro voor personenauto's, 2,50 euro voor motoren en 25 euro voor vrachtwagens langer dan 12 meter.
Echter, het graven van een ondergrondse tunnel kan leiden tot gevaarlijke situaties als het verkeerd wordt gedaan. Grondige en goed geplande tunnelbouwmethoden zorgen ervoor dat tunnels niet worden uitgegraven in onstabiel materiaal, wat leidt tot instorting .
Hoe lang duurde de bouw van de tunnel? Het bouwen van de Westerscheldetunnel en de toeleidende wegen duurde in totaal ruim zeven jaar. In november 1997 is de bouw gestart. Op 14 maart 2003 is de tunnel geopend.
In samenwerking met Rönesans Holding hebben de tunnel- en spoorwegbouwspecialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH de langste en diepste tunnel ter wereld gebouwd, de Gotthard-basistunnel . Deze 57 kilometer lange tunnel ligt op een diepte van 2.300 meter.
Tolvrij voor personenverkeer
Op 20 november 2023 hebben Rijk en Provincie afgesproken de tunnel tolvrij te maken voor personenverkeer per 30 december 2024. Hiermee wordt invulling gegeven aan een langgekoesterde wens. Het tolvrij maken draagt bij aan de leefbaarheid en de economie in Zeeland.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
De oudste tunnel ter wereld die nog steeds in gebruik is, is waarschijnlijk de Cloaca Maxima , een rioolsysteem in Rome, Italië. Men denkt dat de tunnel in de 6e eeuw v.Chr. is gebouwd, tijdens de Romeinse Republiek, en hij wordt nog steeds gebruikt om regenwater en rioolwater uit delen van Rome af te voeren.
Als een tunnel onder water moet, wordt er eerst een grote doos gemaakt. Die laten ze vollopen met water om te laten zinken op de plek van de tunnel. Dan wordt al het water eruit gezogen en kan de tunnel aan elkaar worden gemaakt met de stukken onder land.
Ingenieurs gaven dat doel op in februari, nadat het boorgat instortte, iets meer dan 3.250 meter onder de zeebodem. Vijftig jaar na de start van het Kola-boorproject, staat het wereldrecord van 'diepste gat ter wereld' met 12,2 kilometer vandaag dus nog steeds op naam van de Russen.
Lengte en Stroomgebied
De Congo Rivier is ongeveer 4.700 kilometer lang. Dit is vergelijkbaar met de afstand van Nederland naar Egypte! Wat de Congo Rivier ook bijzonder maakt, is dat het de diepste rivier ter wereld is. Op sommige plekken is het water zelfs meer dan 220 meter diep.
De Westerscheldetunnel is 6,6 km lang en heeft aan de zuidkant, over een lengte van 1200 meter, een weggedeelte met een hellingsvlak van 4,5%. De maximale doorrijhoogte is 4,30 meter. Het diepste punt bereikt de tunnel onder de Pas van Terneuzen, 60 meter onder waterniveau.
Maximum snelheid
De Westerscheldetunnelweg is een autoweg. Op deze wegen is de maximum snelheid 100 km per uur. Dit geldt dus ook voor de Westerscheldetunnel, de Sluiskiltunnel en de wegen van ons tracé.
Je kunt, tegen betaling, je fiets meenemen in de Westerscheldetunnel.