Je biedt bijvoorbeeld een dienst aan tegen unieke voorwaarden en prijzen, je geeft kortingen die afhankelijk zijn van de duur van een klantrelatie (denk aan een no-claimverzekering) of je levert een product dat uitgaat van koppelverkoop (bijvoorbeeld Apple-hardware).
Klantenbinding is een strategie om bestaande klanten aan je te binden voor langere tijd. Een lange en goede relatie met een klant levert in de toekomst herhaalaankopen op.
Transparantie geeft vertrouwen en is dus een must voor elk bedrijf waar klanttevredenheid een KPI is. Een goede manier om dit te bereiken is door helder te communiceren, ook (of juist) over de onderdelen die nou niet bepaald een 'funfactor' hebben.
Hoe loyaal klanten zijn wordt beïnvloed door een aantal factoren. Loyaliteitsdrivers. Te weten klanttevredenheid, imago, vertrouwen en betrokkenheid (ook wel binding). Hoe beter je bij je klanten op deze drivers scoort, hoe hoger hun loyaliteit.
Het verhogen van de klantenbinding, verhoogt de kans dat klanten, trouwe, terugkerende klanten worden die je winst enorm kunnen verhogen. Als je als bedrijf al een relatie met klanten hebt opgebouwd, gebaseerd op vertrouwen en tevredenheid met je dienst of product, dan wordt cross- en upsell veel gemakkelijker.
Er zijn ook nog aspecten die klanten 'zeer belangrijk' vinden. Zoals afspraken nakomen en snelheid van reageren. Dat vinden klanten het allerbelangrijkst. Het zijn aspecten die niets te maken hebben met vakkennis, producten, techniek of prijsstelling.
Klantloyaliteit kan helpen bij een effectieve planning. Met terugkerende klanten kun je data verzamelen en gedrag analyseren. Uiteindelijk kan er een customer journey worden opgesteld van wat wel en niet bevalt. Zoals voor een strategie die gericht is op het behouden van meer klanten en de algehele klantervaring.
Wanneer je het opbouwen en onderhouden van klantrelaties op een goede manier aanpakt kan het functioneren als een Unique Selling Point (USP). Ook is het hebben van een goede klantrelatie goed voor de loyaliteit van je klanten en heeft het een zeer positieve invloed op het conversiepercentage.
Loyale klanten zijn erg belangrijk voor elk bedrijf omdat loyale klanten, langer blijven, aanbevelingen doen en meer omzetten. Je zou kunnen zeggen dat bestaande klanten de toegang zijn tot winstgevende groei (aangenomen dat je de juiste klanten in je portefeuille hebt, zie mijn blog van 8 maart) .
Klantloyaliteitsprogramma's die op waarde zijn gebaseerd
Een op waarde gebaseerd beloningsprogramma geeft je bedrijf de mogelijkheid klantbetrokkenheid op te bouwen door je samen met de klant in te zetten voor een project of doel.
Wat is een customer loyalty programma? Een customer loyalty programma is een marketingtool om klanten of leden aan je organisatie te binden.
Wanneer een klant voor een langere periode niet tevreden is, is de kans groot dat hij een kijkje gaat nemen bij de concurrent. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Jouw (tevreden!) klanten zijn namelijk een belangrijk bezit: ze zorgen voor omzet, mond-tot-mond reclame en een goede referentie.
Retentie is het vermogen van een organisatie om haar medewerkers te behouden. Retentie wordt meestal weergegeven als percentage. Wanneer je een retentiegraad van 80% hebt, wil dat zeggen dat een organisatie dat jaar 80% van haar werknemers behield en 20% verloor.
Bedrijven moeten ernaar streven een 'partner in life' te worden. Een langetermijn-metgezel in het leven van de klant, zegt Steven. Hij noemt het voorbeeld van Centraal Beheer. De focus van het bedrijf ligt niet langer alleen op verzekeringsproducten, maar op alles dat te maken heeft met wonen.
Hogere winst.
Bij verkoop aan bestaande klanten ligt de focus minder op de prijs dan bij verkoop aan nieuwe klanten. Je bestaande klanten hebben al vertrouwen in je. Daardoor is het gemakkelijker om hen te interesseren voor meer producten of diensten door middel van upselling en crossselling.
Loyaliteit wordt gecreëerd door merkbeleving, dialoog, interactie, gevoel van waarde, vertrouwen en tevredenheid. Loyaliteit ontstaat niet van de een op de andere dag, maar wordt opgebouwd gedurende een langere periode. Loyaliteit kan zich op twee manieren uiten die beide omzetverhogend werken.
Door het opstellen van een klantenanalyse vergroot je als startende ondernemer het inzicht in je doelgroep. Het voornaamste doel is om in kaart te brengen wie je potentiële klanten zijn, wat hun behoeften zijn en hoe je hen kunt bereiken. Aan de hand van deze vragen stel je een goede klantenanalyse op.
Eén van de beste manieren voor meer trouwe klanten is het belonen van klanten. Hierbij kun je denken aan: extra korting op een product of dienst, een exclusieve rondleiding in het bedrijf, een demonstratie van de nieuwe productlijn, het betrekken van klanten bij innovaties, etc.