Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Waarschijnlijk zit er een crankdop in het midden van je crank, deze kun je los halen met een kleine schroevendraaier. Vervolgens zie je een crankbout zitten, deze kun je losmaken met een dopsleutel 14 of soms 15. Nu je deze los hebt gehaald draai je je cranktrekker in de crank.
Om de trapas te smeren zal de crank gedemonteerd moeten worden. Dit is het verbindingsstuk tussen de trapas en het pedaal. Een trapas moet om de 10.000 km grondig gereinigd en gesmeerd worden.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Spray wat kettingreiniger op de brede handborstel. Houd de borstel aan de voorkant van de crank tegen de ketting, terwijl je met je hand het pedaal van je crank achterwaarts ronddraait. Doe dit een paar slagen, en de ketting wordt schoongeborsteld.
3.000 - 3.500 km mee.
Met de klok mee
Het losdraaien van de linker trapper gaat dus met de wijzers van de klok mee en vastzetten tegen de wijzers van de klok in. Op een trapper staat een L of een R die aangeven voor welke kant hij bestemd is.
Over het algemeen kost het vervangen van een complete crankset zo'n 40 tot 60 euro. Dit zal iets goedkoper zijn wanneer je alleen de linker (zonder tandwiel) vervangt. Alleen de linker crank vervangen zal zo'n 20-25 euro kosten.
Gouden vet is rijk aan koper en dient hoofdzakelijk voor de montage van titaniumstukken (zadelpen, trapas, ...). Roze vet wordt gebruikt voor de montage van onderdelen uit koolstofvezel (carbon).
Op de meeste fietsen, de drive kant en heeft een links schroefdraad, dus je zult met de klok mee moeten draaien om de borgring los te maken. Zodra de aandrijf kant wordt verwijderd, moet de niet-aangedreven zijde gemakkelijk los te maken zijn door deze tegen de klok in te draaien.
Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten. Draai de trapas cups stevig vast. Indien je over een momentsleutel beschikt dien je de cups vast te zetten tussen de 35 en 50 Nm.
Crank gereedschappen
Met crank gereedschap, zoals een cranktrekker of cranksleutel, kun je de cranks, trapassen en bottom brackets van je fiets onderhouden (en vervangen als het moet).
Hierbij neemt men de binnenbeenlengte x 2,16= cranklengte in mm. M.a.w. iemand heeft een binnenbeenlengte van 80cm x 2,16= 172,8 mm. Volgens de formule zou deze persoon dus een cranklengte van 172,5 mm. moeten rijden.
In totaal moeten de crankbouten aangedraaid worden met een kracht van 12-14 Nm. Gebruik een momentsleutel voor het aandraaien van de crankbouten. Draai niet eerst de een bout vast en dan de tweede.
Om je linker pedaal verwijderen moet met de klok mee draaien met de pedaalsleutel of inbussleutel. Je rechterpedaal komt los als je tegen de klok in kracht zet. Lukt het losdraaien niet? Spray dan wat kruipolie of WD-40 op je pedaal en laat dat een kwartiertje intrekken.
Montagepasta is een onderhoudsmiddel dat je gebruikt bij het monteren en aandraaien van verschillende onderdelen van je fiets. De montagepasta verlengt het aandraaimoment en voorkomt het slippen en glijden van je onderdelen. Op die manier weet je zeker dat je zadelpen of stuurpen goed vastzit.
Een crank, of in het Nederlands kruk, is het verbindingsstuk tussen de trapas van de fiets en het pedaal. De cranks en de twee of drie daaraan gemonteerde kettingwielen (voorbladen) vormen tezamen het "crankstel".
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Als je er een ketting omlegt, en daar kracht op uitoefent, kun je beoordelen of de bladen versleten zijn door te zien in welke mate de ketting op de tanden omhoog komt. Als je op enig punt tussen de ketting en het blad ruimte ziet: vervangen.
1x per jaar een onderhoudsbeurt
Of breng de fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker. De kans dat je onverhoopt met pech komt te staan, wordt zo aanzienlijk kleiner. Zeker bij een elektrische fiets is dit aan te raden.
Hoe vaak je racefiets/ mountainbike schoonmaken? Hoe vaak je jouw racefiets/ mountainbike zal moeten schoonmaken is met name afhankelijk van hoe vaak je fietst. Fiets je een keer per week? Dan is het verstandig om de fiets na iedere rit even kort na te lopen en om de 2 á 3 keer dit iets grondiger te doen.