Hoe werkt de controle door de conducteur? Dit werkt hetzelfde als met een OV-chipkaart. Een conducteur scant je betaalpas en kan zien of, waar en wanneer je bent ingecheckt. Hij ziet verder geen persoonlijke (bank)gegevens zoals saldo.
Inchecken voor het ov met je pinpas: zo werkt dat.
Je houdt je pinpas voor het incheckpaaltje op het station en je bent ingecheckt. Uitchecken doe je op dezelfde manier. En je betaalt automatisch. Net als hoe je contactloos betaalt.
Heb je niet in- of uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of omdat je het vergeten bent? Dan heb je mogelijk te veel betaald. Bij een gemiste check-in of check-uit houdt de vervoerder namelijk het instaptarief in.
Controle tijdens de reis
Tijdens je reis kan de hoofdconducteur je vervoerbewijs controleren met een mobiele chiplezer. Hiermee kan hij of zij zien of je bent ingecheckt. Houd je vervoersbewijs tijdens controle bij de hand en haal deze vast uit je portemonnee of hoesje.
Pas op dat je niet 2 keer incheckt. Dit kan gebeuren als je zowel je OV-chipkaart als je betaalpas in je portemonnee hebt en deze tegen de kaartlezer houdt. Check je nou per ongeluk 2 keer in? Pas dit dan makkelijk zelf aan op www.zelfregelen.ovpay.nl.
Zo is het mogelijk dat je incheckt met je betaalpas en uitcheckt met je ov-chipkaart. In werkelijkheid heb je dan 2 keer ingecheckt zonder daarna uit te checken. Hierdoor zul je ook dubbel het instaptarief van 4 euro (bij reizen met de bus) of 20 euro (voor niet uitchecken voor de trein) moeten betalen.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan wordt er € 20 van je rekening afgeschreven als correctietarief. Vraag dit geld 6 uur na je reis terug via je reisoverzicht op OVpay.nl. Je hebt in totaal 60 dagen om je in- of uitcheck aan te passen.Volg hier de instructies om geld terug te vragen.
Correctietarief: als je een boete hebt
Dit zijn de tarieven: Ongeldig vervoersbewijs (niet ingecheckt): € 50. Reizen in 1e klas met 2e klas-vervoersbewijs: € 20. Geen toeslag betaald voor Intercity direct: € 10.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Vertrek van de trein
Voordat de trein gaat vertrekken controleert de conducteur of seinbeeld veilig is; zo nodig is er een vertreklicht op het perron zodat hij dit kan zien. 20 seconden voor de vertrektijd geeft de conducteur met een fluitsignaal aan de reizigers aan dat er niet meer in- of uitgestapt mag worden.
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Als een cybercrimineel uw gegevens onderschept, kunnen ze uw account snel leegtrekken, waardoor u slechts beperkte mogelijkheden hebt om het gestolen geld terug te krijgen . Beperkte fraudebescherming: Hoewel banken een zekere mate van bescherming bieden tegen fraude met debetkaarten, is deze over het algemeen niet zo uitgebreid als de bescherming die wordt geboden tegen fraude met creditcards.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan kun je op www.ovpay.nl/reisoverzicht het te veel betaalde bedrag terugvragen. Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is op uitcheckgemist.nl. In de meeste gevallen is het zichtbaar binnen 15 dagen.
Alleen wordt nu niet je OV-chipkaart gescand maar je betaalpas, creditcard, mobiele telefoon of smartwatch. De conducteur ziet alleen of, waar en wanneer met de betaalpas werd ingecheckt en heeft geen inzage in je verdere persoons-, bank- of saldogegevens.
Bij een controle leg je de betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat. De controleur ziet alleen of je bent in- of uitgecheckt en recente check-ins of check-uits.
De daluren zijn op maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur en 18.30 tot 6.30 uur. In het weekend en op feestdagen de hele dag. Dit zijn dus de tijden waarop het rustiger is in de trein, buiten de ochtend- en middagspits. Het weekend begint vrijdagavond 18.30 uur tot maandagochtend 4.00 uur.
Dit is omdat Schiphol Airport adviseert om 2 uur van te voren aanwezig te zijn bij de incheckbalie van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. In het extra uur heb je genoeg tijd voor de afgifte van jouw auto, of de tijd om de auto te parkeren en met een shuttlebus naar Schiphol te reizen.
Om 18:30 uur vangen de daluren aan. Maar de NS hanteert een marge van 5 minuten. Dat geldt ook voor de ochtend. Vanaf 8:55 uur kun je inchecken.
Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis. Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart.
Ja, je kunt een boete verwachten van 50 euro (voor zwartrijden) als je door de poortjes heen gaat zonder in te checken (omdat je geen geldig vervoerbewijs hebt), en daarboven op kun je een boete van 95 euro verwachten omdat je de poortjes misbruikt.
Goed om te weten
Je mag 3 keer saldo terugvragen per vervoerder per half kalenderjaar. Je kunt ook saldo terugvragen als je ingecheckt hebt bij de verkeerde vervoerder of als de in-/uitcheckpalen op het perron of in de bus kapot waren. Je hoeft geen account aan te maken. Alle vervoerders doen mee met uitcheckgemist.nl.
Wat gebeurt er als u niet of niet tijdig uitcheckt met de OV-chipkaart of Betaalpas/creditcard? Als u niet of niet binnen 6 uur na incheck uitcheckt of als de volgende NS-dag begint, wordt het afgeschreven Instaptarief door NS ingehouden.
Je kan in het hele openbaar vervoer in Nederland in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard en mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken is onder de overkoepelende naam OVpay geïntroduceerd. Een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders. Bekijk meer informatie op de website van OVpay.
Kaarttransacties worden doorgaans direct verwerkt, maar het kan 1-3 werkdagen duren voordat de fondsen zijn verwerkt. ACH- of automatische incassobetalingen worden doorgaans binnen 1-3 werkdagen verwerkt. Bankoverschrijvingen worden vaak dezelfde dag verwerkt. Deze tijdlijnen kunnen worden beïnvloed door weekenden, feestdagen en het beleid van individuele banken.