Knijp voor je wegrijdt je voorrem 3 seconden in.De rem druk mag dan niet wegvallen. Beoordeel ook altijd of er voldoende remvloeistof in het reservoir op je stuur zit. Als deze opeens een stuk lager is, betekent dit dat er een lekkage in je remsysteem zit.
In de motorruimte zit een reservoir met daarin de remvloeistof. Je kan zelf controleren of dat nog op het juiste niveau zit. Als dat niet het geval is, kan dat duiden op lekkage in het remsysteem. Als er te weinig remvloeistof in het systeem zit, gaat ook een controlelampje op het dashboard branden.
Het is echter wel belangrijk dat u het niveau in het remvloeistofreservoir ten minste één keer per week controleert en, als het niveau onder de bovenste markering is gekomen, remvloeistof van de juiste specificatie bijvult.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
Remdruk: De remmen moeten voldoende druk opbouwen, dit kun je controleren door de remhendel in te knijpen. Bij het inknijpen moet je een zekere weerstand voelen en ook is het, als de remmen voldoende druk opbouwen, meestal niet mogelijk de remhendel tot aan het handvat in te knijpen.
Als er onvoldoende olie in je motorfiets aanwezig is, kan de motor vastlopen en dat is levensgevaarlijk. Controleer het oliepeil bij een koude motor en zorg dat je motor rechtop staat. Het oliepeil moet tussen de minimale en maximale waarde in staan. Sommige motoren hebben een peilstok, anderen een peilglaasje.
Nog voor je opstapt kun je alvast leren wat je van tijd tot tijd moet controleren, aan een motorfiets. BRAVO staat voor banden, remmen, aandrijving, verlichting en overig, en OK staat voor wat je voor elke rit moet bekijken: olie en koelvloeistof.
Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets. In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken.
De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald. Met deze zelfcheck kunt u makkelijk zelf controleren van het niveau van de remvloeistof is.
Het is aan te raden de remvloeistof om de 2 jaar te vervangen. Als u de remvloeistof langer laat zitten, is het waarschijnlijk dat het watergehalte te hoog wordt. Een te hoog watergehalte kan vapour lock veroorzaken. Dat betekent dat het vocht in de remolie gaat koken en lucht in het remsysteem veroorzaakt.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft.
Gemiddeld betaal je €40 tot €75.00. In principe moet een monteur deze klus binnen een half uur kunnen klaren. Gemiddeld genomen betaal je als consument €50.00 per uur aan werkloon in een garage. Voor het vervangen van de remvloeistof betaal je dus al gauw €25.00.
Deze vloeistof wordt in hydraulische remsystemen en hydraulische koppelingen toegepast van verschillende voertuigen zoals, auto's en motorfietsen. De remvloeistof zorgt er in het remsysteem voor dat de druk wordt overgebracht van het rempedaal of koppelingspedaal naar de rem of de koppeling.
Het bijvullen van de remvloeistof is eenvoudig — je giet de vloeistof simpelweg in het gat van het reservoir. Bekijk de aanduidingen van minimum en maximum om te zien hoeveel je moet bijvullen. Als het reservoir geen aanduidingen heeft, vul het reservoir dan tot ongeveer 2/3 of 3/4.
U vraagt wat de oorzaak kan zijn en of u zelf kunt bijvullen. Voor het dalen van het remvloeistofniveau kunnen verschillende oorzaken zijn. Er is een lekkage in het systeem. Er is sprake van verregaande slijtage van remblokken en/of remschijven.
De remvloeistof verplaatst zich door de leidingen naar de remcilinders van de schijfremmen en/of trommelremmen. In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
Zodra u op de rem trapt drukt de vloeistof tegen andere onderdelen van het remsysteem aan. Hierdoor remt de auto af. Er wordt aangeraden om de remvloeistof elke twee tot drie jaar te vervangen, maar hoe moet dat? Wij behandelen hier stap voor stap hoe u uw remvloeistof kan controleren, bijvullen en vervangen.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
Remvloeistof wordt ook wel remolie genoemd, maar dat is niet juist. De vloeistof is namelijk niet gebaseerd op petroleum. Dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid aan de hand van de DOT-cotering: DOT 3, DOT 4, DOT 5.
Zet de nippel een stukje open en de vloeistof wordt langzaam naar buiten gezogen. Nu is het een kwestie van elke keer een beetje remvloeistof in het stuurreservoir gieten. Draai de nippel weer dicht als de vloeistof helder door de slang loopt en dan zit het er eigenlijk weer op.
DOT 3, 4 en 5.1
DOT 3 heeft het laagste kookpunt, en wordt dan ook vrijwel niet (meer) gebruikt. DOT 5.1 heeft het hoogste kookpunt. In theorie zou je dus kunnen stellen dat DOT 5.1 de beste remvloeistof is die je je kunt veroorloven.
R-remmen. Bij het onderdeel remmen is de remdruk, de remvloeistof en eventuele lekkage belangrijk. De remdruk moet in orde zijn. Is heel eenvoudig te controleren.
Bij je examen AVD vraagt de examinator je een aantal technische vragen over je lesmotor. Om deze technische controlepunten makkelijk te onthouden is er een ezelsbruggetje bedacht: de BRAVOK. B (Banden, Brandstof) R (Remmen) A (Accu, Aandrijving) V (Verlichting, Vering), O (Olie) K (Koeling).