Het is bij een import auto niet mogelijk om de kilometerstand en de autogegevens op te halen aan de hand van kenteken check. Je kunt dit op een eenvoudige manier doen door het chassisnummer te controleren via een chassisnummercheck.
Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen. Door het kenteken in te vullen, krijgt u - naast allerlei andere voertuiggegevens - het laatste oordeel over de kilometerstand te zien. Dit oordeel is gebaseerd op de kilometerstand die het laatst in ons register is opgeslagen.
Hoe weet je of het om een import auto gaat? Dit kun je achterhalen aan de hand van het kenteken via RDW of doe de gratis kentekencheck bij Occasionkeuring Nederland. Kijk naar het 'Bouwjaar' en 'Eerste Registratie Nederland', als deze datums verschillend zijn dan is de auto geïmporteerd vanuit een ander land.
Controleer de APK-keuringen en onderhoudsdocumenten op consistente kilometerstanden . Neem contact op met de vorige eigenaren die op het logboek staan en vraag wat de kilometerstand was toen ze de auto verkochten. Krijg kilometerstandinformatie via een geschiedeniscontrole van een gerenommeerde dealer.
Kilometerstand controleren met keuringsbewijzen
Ook in de rest van Europa moeten auto's, net als in Nederland, regelmatig gekeurd worden. In Nederland hebben we het dan over de APK. In Duitsland is dit de TÜV en in Engeland kennen ze de MOT.
Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas). Komt de auto uit het buitenland dan is het soms mogelijk om kilometerregistratie op te vragen bij de importeur. Kijk ook wat in de koopovereenkomst is opgenomen over de kilometerstand.
Wil je weten of de importauto een grote schade heeft gehad? Controleer dan de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijtuigen via de RDW.Na het invoeren van het kenteken kun je onder het tabje 'fiscaal' de BPM checken.
Vraag een voertuiggeschiedenisrapport aan om te controleren op afwijkingen in de kilometerteller in de geschiedenis van het voertuig. Als de verkoper geen voertuiggeschiedenisrapport heeft, gebruik dan het VIN van de auto om online een voertuiggeschiedenisrapport te bestellen. Als u fraude vermoedt, neem dan contact op met de handhavingsinstantie van uw staat.
Via de website van de RDW kun je voorafgaand aan de aankoop controleren of de kilometerstand logisch is en gratis het RDW-voertuigrapport opvragen. Meer informatie hierover vind je op de website van de RDW.
Controleer het logboek van de auto
Zoek naar data die lijken te zijn overschreven, of kilometers waarvan de cijfers lijken te zijn gewist. Werk elke geplande servicebeurt door en bereken of ze gemiddeld ongeveer een jaar uit elkaar liggen, en controleer de kilometerstand bij elke gelegenheid.
Ja, als u het VIN-nummer of chassisnummer van het Japanse importvoertuig hebt, kunt u uw zoekopdracht starten op de CarVX Japanse autocontrolepagina .
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad of de kilometerteller is teruggedraaid. Dit risico maak je onschadelijk door het chassisnummer te checken. Het vin- of chassinummer staat meestal in de deur of onder de voorruit van de auto.
Een mogelijke indicatie of een auto schade heeft gehad, is terug te vinden in de kentekenregistratie. Daarin kan een zogenaamde WOK-status (Wacht op Keuring) voorkomen. Deze status wordt afgegeven door de RDW, een schade-expert of de politie. Het betekent dat de auto tot een nieuwe keuring niet de weg op mag.
Bij tellerfraude is de kilometerteller van een voertuig losgekoppeld, gereset of veranderd om het weergegeven aantal kilometers te manipuleren. Ondanks dat het terugstellen van kilometerstanden bij wet verboden is, komt dit nog steeds op grote schaal voor.
Kan een import auto een NAP-rapport hebben? Ja, dat kan zeker.
In de meeste nieuwe motoren is tegenwoordig een digitale kilometer teller ingebouwd. Zo een digitale teller terugdraaien is in de meeste gevallen mogelijk. Dit kost meestal wel meer tijd en hiervoor rekenen wij dan een kleine vergoeding.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW.
Voer het VIN in op de pagina VinCheck.info Mileage VIN Check en controleer het VIN . Kijk of er verschillen zijn in de gerapporteerde kilometerstand vergeleken met de huidige kilometerstand van het voertuig. Daarnaast kunt u ook de onderhoudsgegevens van het voertuig opvragen bij de verkoper of vorige eigenaar om de kilometerstand te verifiëren.
De check kost nog geen 3,00 euro en is heel compleet. In aanvulling op de km check krijg je ook gratis inzicht in alle algemene voertuiggegevens. Alleen met de NAP uitdraai weet jij zeker dat je er alles aan hebt gedaan om een miskoop te voorkomen.
Heb je twijfels of dit allemaal wel klopt, of mist het onderhoudsboekje volledig, dan kun je via de website van de RDW de kilometerstand van een auto controleren. De RDW beheert namelijk de centrale database waarin alle kilometerstanden van de auto's die in Nederland rijden worden opgeslagen.
Bij de meeste methoden voor het bijhouden van kilometers worden kilometerstanden geschat op basis van de gereden kilometers, waardoor er een kleine foutmarge is. Met de mogelijkheid van TripLog om te koppelen met OBD-II-apparaten, kunnen kilometerstanden echter rechtstreeks uit uw voertuig worden gehaald !
Een digitale kilometerteller is lastiger te manipuleren. Software herprogrammering is op zijn minst vereist en weinig reguliere onderhoudstools kunnen wijzigingen aanbrengen in digitale kilometertellers. Helaas is er een hele zwarte markt voor het terugdraaien van digitale kilometertellers , dus er zijn tools die speciaal voor dat doel zijn gemaakt.
Het grootste risico wat je loopt bij het kopen van een geïmporteerde auto is dat de auto een schade heeft gehad en/of de kilometerteller is teruggedraaid. Neem als voorbeeld occasions die uit Duitsland zijn gehaald. Bij een-derde van de gebruikte auto's die op de Duitse markt te koop zijn is de tellerstand niet juist.
Een importauto hoeft helemaal niet minder waard te zijn dan een origineel Nederlandse auto. Zeker niet bij een merkdealer, die waarschijnlijk rechtstreeks van een Duitse dealer of het merk zelf betrekt. Je hebt in zo'n geval een heldere en goede auto met garantie.
Door een chassisnummer check uit te voeren, kom je achter gegevens zoals het aantal eigenaren, de kilometerstand en de schades die aan de auto zijn veroorzaakt. De kilometerstand kenteken checks vind je hier. Dit zijn gegevens waarbij het verplicht is gesteld om ze in deze centrale database op te slaan.