Zomerband: je steekt het 1 euro muntstuk in de minst diepe groef van je autoband.Als je de gouden rand blijft zien dan heeft je zomerband niet voldoende profiel en wordt het tijd voor vervanging. Winterband: je steekt het 2 euro muntstuk in de minst diepe groef van je autoband.
Je kan herkennen wanneer de banden gebalanceerd moeten worden wanneer er trillingen zijn. Om het wat specifieker te maken, als je stuur beweegt tussen de snelheid van 40 en 70 km per uur. Dan weet je dat de banden niet helemaal goed in balans zijn. Als dit zich voordoet kan het ook zijn dat de band ovaal is.
Winterbanden zijn te herkennen aan een sneeuwvloksymbool op de zijkant van een autoband. Vaak zult u een van de volgende tekens tegenkomen: De M+S aanduiding staat voor Mud + Snow, echter wordt deze code al vrij snel aan banden toegewezen. Ons advies is dan ook om altijd banden met een sneeuwvloksymbool te kiezen.
Elke kilometer die u rijdt, slijt het loopvlak van uw band, dus uiteindelijk kunnen ze plat worden door herhaaldelijk gebruik. Als u een typisch aantal kilometers per jaar rijdt, laten we zeggen ergens tussen de twaalf- en vijftienduizend, dan slijten uw banden waarschijnlijk in drie tot vier jaar .
Met gecupte banden wordt eigenlijk vaak zaagtandslijtage bedoeld. Het is een vorm van onregelmatige slijtage rond de gehele band op één of beide schouders.
Zoemend of brommend geluid: een van de meest opvallende tekenen van gecupte banden is een zoemend geluid, vergelijkbaar met het geluid van een defect wiellager. Dit geluid wordt veroorzaakt door de onregelmatige slijtage die de luchtstroom en rolweerstand van de band beïnvloedt.
Het geluid van cupped banden is grommend of knarsend , erg vergelijkbaar met dat van een slecht wiellager. Het is belangrijk om de geluiden te kunnen onderscheiden. Het geluid dat wordt gegenereerd door cupped banden zal toenemen naarmate u sneller rijdt. Het wiellagergeluid zal veranderen samen met de richting van het onderdeel.
De NHTSA meldt dat kale banden vaker te weinig spanning hebben dan banden met dieper profiel, en te weinig spanning kan leiden tot een klapband . Bovendien kunnen banden zonder goed profiel vatbaarder zijn voor lekke banden door objecten op de weg, wat een lekke band kan veroorzaken.
Als u zich afvraagt waarom uw banden binnen een paar jaar slijten, lichten we de meest voorkomende oorzaken van deze snelle bandenslijtage uit en hoe u dit als volgt kunt voorkomen: Te zacht opgepompte banden . Verkeerd uitgelijnde wielen. Slechte rijgewoonten.
Je mag op kale banden rijden zolang je je comfortabel voelt om je leven te riskeren. Technisch gezien mag je op kale banden rijden tot ze op de snelweg kapot gaan terwijl je 80 mijl per uur rijdt ; maar wij zijn geen voorstanders van dat.
Hoe herken ik all season banden? De banden zijn voorzien van het M+S of A/S kenmerk.Daarnaast staat op all season banden het three-peak mountain snowflake (3PMSF) symbool. Beide zijn te vinden op de wang van de band.
Hoe herken je een winterband? De makkelijkste manier om te weten of een band speciaal is ontworpen voor extreme sneeuwcondities is door te kijken naar het symbool van de drie pieken in de vorm van een sneeuwvlok op de band .
Sommige banden zijn voorzien van een bergpictogram met sneeuwvloksymbool (3PMSF). Deze aanduiding noemen we 'Three-Peak Mountain Snowflake'. Het symbool is eenvoudig te herkennen aan de drie bergpunten.
Als u onregelmatige bandenslijtage of trillingen in uw stuurwiel, vloerplank of stoel opmerkt , kan het tijd zijn om de banden te laten balanceren. Het is ook een goed idee om uw banden te balanceren tijdens een bandenwissel, na het repareren van een lekke band of als onderdeel van uw geplande onderhoud.
Bij zomerbanden geldt dat de banden al bijna zijn versleten bij een profieldiepte vanaf 2 mm. Is de profieldiepte 2 mm of minder, dan is het de hoogste tijd om je op vervanging te oriënteren. Bij winterbanden adviseren we over vervanging na te denken als de profieldiepte aan de 4 millimeter zit.
Omdat geadviseerd wordt om alle vier banden gelijktijdig uit te balanceren, zullen de totale kosten uitkomen op ongeveer € 115 tot € 120.
Penny Test – Draai een penny ondersteboven en steek hem in de groef van het loopvlak van de band, met de kop in uw richting. Als u het hele hoofd van Honest Abe kunt zien, betekent dit dat uw loopvlakdiepte minder dan 2/32″ is en dat u uw banden onmiddellijk moet laten vervangen.
De meeste bandenfabrikanten raden aan om uw banden elke 20.000 tot 40.000 mijl te vervangen, of wanneer uw profieldiepte onder de 2 mm komt. En vergeet niet dat de wettelijke limiet voor het loopvlak van banden in het Verenigd Koninkrijk 1,6 mm is over 75% van de omtrek van de band. Houd die profielen dus in de gaten en blijf veilig op de weg!
All-season banden slijten in de zomer sneller dan zomerbanden. Gemiddeld slijten all-season banden 25% sneller in de zomer. Als het warmer is dan 20°C hebben all-season banden een langere remweg dan zomerbanden. Bij winterse weersomstandigheden hebben all-season banden minder grip dan winterbanden.
Hoe weet ik wanneer mijn banden kaal zijn? Een volledig kale band heeft een glad oppervlak en een profieldiepte van 1,5 mm of minder . Als uw banden er zo uitzien, moeten ze onmiddellijk worden vervangen.
Wat je wel kunt doen, is het controleren van de banden op scheurtjes en beschadigingen om te controleren of autobanden vervangen dienen te worden door uitdroging. Oud rubber gaat scheuren, dus als banden uitgedroogd zijn kun je dit eenvoudig herkennen aan eventuele scheurtjes in het rubber van de banden.
In gevorderde gevallen van cupping in de band is er geen 'correctie' beschikbaar. Het is daarom van cruciaal belang om vroegtijdig een slijtagepatroon in de band te herkennen en de oorzaken van cupping in de band te begrijpen, zodat u het helemaal kunt voorkomen.
Oneffen of versleten banden kunnen een ritmisch bonkend geluid produceren.
Zelf cupping is eigenlijk heel makkelijk om te gebruiken. Plaats de cups op de huid en knijp er zachtjes in zodat deze vacuüm zuigen. De cups zuigen vacuüm op de huid en vervolgens laat je deze over je huid glijden, het liefst in cirkelvormige bewegingen. Dit zorgt ervoor dat de bloedcirculatie wordt geactiveerd.